ناو آمریکایی که برای مقابله با حمله احتمالی تهران آمده بود به آمریکا برمی‌گردد

ناو هواپیمابر آبراهام لینکلن

آمریکا ناو یو‌اس‌اس تئودور روزولت را که برای دفاع از اسرائیل در برابر حمله احتمالی جمهوری اسلامی در پی کشته شدن رئیس دفتر سیاسی حماس در تهران در منطقه نگاه داشته بود، به آمریکا بازمی‌گرداند.

با این حال، همچنان دیگر ناو آمریکایی، یواس‌اس آبراهام لینکلن، در منطقه باقی مانده و گزارش‌ها حاکی است ناو یو‌اس‌اس جورجیا نیز که دارای توان موشکی هسته‌ای است، به «حیاط خلوت» ایران اعزام شده است.

آسوشیتدپرس با استناد به منابع آمریکایی در روز پنج‌شنبه، ۲۲ شهریور، نوشت ناو روزولت به دستور وزیر دفاع آمریکا مسیر خود را از منطقه به سوی بازگشت به آمریکا تغییر داده است. مقر اصلی این ناو در سن‌دیه‌گو در ایالت کالیفرنیا است.

پس از حمله منتسب به اسرائیل در کشتن اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس در سفر او به تهران در بامداد روز دهم مرداد، آمریکا ناو یواس‌اس آبراهام لینکلن را به سرعت راهی منطقه کرد.

با گذشت شش هفته از مرگ هنیه که اسرائیل هیچ‌گاه مسئولیت آن را نپذیرفت، جمهوری اسلامی ایران هنوز وعده خود برای انتقام را عملی نکرده است.

ارزیابی‌های متعددی در خصوص محقق نشدن تلافی ایران در دوره اخیر در رسانه‌های جهانی مطرح شد، از نداشتن توان کافی نظامی ایران تا نگرانی از پاسخ متقابل اسرائیل در خاک ایران.

ژنرال لوید آستین همزمان دستور داده بود ناو روزولت استقرار خود در منطقه را تا رسیدن ناو لینکلن تمدید کند.

بیشتر در این باره: ناو هواپیمابر آبراهام لینکلن آمریکا وارد خاورمیانه شد

فرماندهان آمریکایی در خاورمیانه مدت‌هاست که استدلال می‌کنند حضور ناوهای هواپیمابر آمریکایی و کشتی‌های جنگی همراه آن‌ها یک عامل بازدارنده مؤثر در منطقه، به‌ویژه در برابر ایران بوده است.

از حمله گروه افراطی حماس به اسرائیل که منجر به جنگ ارتش اسرائیل در باریکه غزه شد و هنوز ادامه دارد، ناوهای آمریکایی پیاپی در منطقه حضور داشته و مقامات آمریکایی در تلاش بوده‌اند تا دست‌کم همواره دو ناو و مجموعه کشتی‌های همراه آن‌ها در آب‌های منطقه مستقر باشند.

ناو لینکلن که حدود سه هفته پیش به خاورمیانه رسید، هم‌اکنون همراه با چندین کشتی جنگی دیگر در آب‌های خلیج عمان در گشت‌زنی است.

افزون بر آن، شماری از دیگر ناوهای آمریکایی در بخش شرقی دریای مدیترانه حضور دارند و زیردریایی یو‌اس‌اس جورجیا در دریای سرخ در تردد است.

پیش از رسیدن ناو جورجیا که دارای موشک با توان ضربه اتمی است، ناو هواپیمابر دیگر، یواس‌اس دوایت روزولت به مدت هشت ماه در راستای حمایت از اسرائیل و همچنین برای دفاع از کشتی‌های تجاری و نظامی در برابر حملات حوثی‌های متحد ایران در دریای سرخ مستقر بود و به تازگی به مقر خود در ویرجینیا در آمریکا بازگشت.

وضعیت هفته‌های اخیر در استقرار گسترده ناوها، نیروها و تجهیزات جنگی آمریکا در منطقه نخستین در نوع خود پس از سال‌ها بود تا از اسرائیل در مقابله با هر تحرک احتمالی دشمنان این کشور حمایت کند. حضور همزمان دو ناوبر عظیم روزولت و لینکلن در یک منطقه تاکنون کمتر سابقه داشت.

به نوشته نشنال اینترست، ناو جورجیا با داشتن توان اتمی، یک «بازدارنده قدرتمند» در فضای تشدید بحران بین اسرائیل با ایران و حزب‌الله است.

تهدید رهبر و مقامات سیاسی و فرماندهان نظامی جمهوری اسلامی ایران که از اسرائیل به خاطر کشتن «مهمان عزیز» ایران انتقام خواهند گرفت، همراه با حملات گسترده پهپادی و راکتی حزب‌الله به اسرائیل در دوره اخیر، نگرانی از تبدیل جنگ غزه و درگیری‌های روزانه مرزی بین اسرائیل و حزب‌الله به یک جنگ منطقه‌ای را تشدید کرده بود.

با ورود جنگ غزه به دوازدهمین ماه خود، وزیر دفاع اسرائیل این هفته چند بار گفت نقطه ثقل رویدادها برای ارتش اسرائیل به سوی مرزهای شمالی اسرائیل (علیه حزب‌الله در لبنان) معطوف می‌شود.

گروه افراطی حماس و حزب‌الله، دو گروه نزدیک و متکی بر جمهوری اسلامی که هر دو در آمریکا و اتحادیه اروپا تروریستی شناخته شده‌اند، بر لزوم پایان جنگ غزه اصرار دارند.

با استفاده از آسوشیتدپرس، یدیعوت آخرونوت، نشنال اینترست/ ف. ر./ ف. دو.