ارتش اسرائیل ادعای حوثی‌ها درباره شلیک موشک هایپرسونیک را رد کرد

محل سقوط موشک حوثی‌ها در روز یک‌شنبه

ارتش اسرائیل در گزارش مقدماتی خود درباره موشکی که حوثی‌های یمنی روز یک‌شنبه به مرکز اسرائیل شلیک کردند، ادعای این گروه در خصوص «هایپرسونیک» بودن موشک را رد کرد. ارتش اعلام کرد دشمنان اسرائیل «موشک مافوق صوت ندارند».

همزمان، پس از سخنان نخست‌وزیر اسرائیل در مورد واکنش آتی به حمله موشکی حوثی‌ها، رسانه‌های اسرائیل اعلام کردند نیروی هوایی این کشور طرح‌های از قبل آماده خود برای حمله در یمن را به کابینه بنیامین نتانیاهو ارائه کرده و قرار است در مورد آن در نشست کابینه در روز دوشنبه، ۲۶ شهریور، تصمیم گرفته شود.

یحیی سریع، سخنگوی انصارالله، شاخه نظامی حوثی‌ها، روز یک‌شنبه، ۲۵ شهریور، گفت موشک شلیک شده از مدل جدید و از نوع «هایپرسونیک» بوده که دفاع هوایی اسرائیلی و آمریکایی نیز نتوانسته رهگیری کند.

عبدالملک حوثی، رهبر حوثی‌ها نیز در یک سخنرانی در روز یک‌شنبه شلیک موشک را وارد شدن این گروه به «مرحله پنجم» از عملیات علیه اسرائیل از آغاز جنگ غزه نامید و گفت اقدامات بیشتر این گروه علیه اسرائیل در راه خواهد بود.

ارتش اسرائیل تأیید کرد که سامانه‌های دفاع هوایی چند لایه این کشور: «ختص ۲»، «ختص ۳» و «گنبد آهنین» برای مقابله با موشکی که در راه ورود به حریم هوایی اسرائیل بود، فعال شد اما نتوانست آن را کاملا مهار کند.

ارتش افزود که موشک‌های شلیک شده از سامانه‌های دفاع هوایی به «بخشی» از موشک حوثی‌ها اصابت کرد و موجب انفجار آن در آسمان شد.

با این حال، کلاهک موشک با اصابت به یک منطقه در فضای باز در مرکز اسرائیل یک چاله بزرگ ایجاد کرد. این نقطه در اطراف «کفر دانیل» بود که در شش کیلومتری محوطه بزرگ و کمربندی فرودگاه بن‌گوریون است.

ارتش تأکید کرده که نتایج رهگیری هنوز در دست بررسی است.

بیشتر در این باره: اصابت موشک بالستیک حوثی‌ها به اسرائیل؛ نتانیاهو وعده پاسخ داد

به زمین افتادن قطعاتی از موشک‌های شلیک شده از سامانه‌های دفاعی و همچنین فرود بخشی از لاشه موشک حوثی‌ها به چند مورد آتش‌سوزی منجر شد؛ از جمله در یک مسیر تسمه نقاله تولید سیمان در ارتفاع ۱۵ متری زمین در کارخانه سیمان «نِشِر» در شهر «رمله» و همچنین خرد شدن چند شیشه بالایی از پله برقی در قطار بین شهری در منطقه «پاتی مودیعین» در مرکز اسرائیل را در پی آورد. مدیران کارخانه «نشر» گفتند آتش مهار شد و تولید کارخانه آسیبی ندید.

اسرائیل سامانه مقابله با «هایپرسونیک» تولید کرده که در دست تکمیل است

بنیامین نتانیاهو یک‌شنبه در نشست کابینه گفت اسرائیل از حوثی‌ها «بهای سنگینی» خواهد گرفت. او گفت هر کس در این مورد نیاز به یادآوری دارد، بندر حدیده را به یاد داشته باشد.

اشاره آقای نتانیاهو به حمله اسرائیل به حدیده در روز ۳۰ تیر امسال، یک روز پس از تهاجم پهپادی حوثی‌ها علیه تل‌آویو بود که جان یک شهروند اسرائیلی را گرفت. تأسیسات زیادی در بندر حدیده در حمله اسرائیلی منهدم شد. حوثی‌ها به مدت هشت هفته به حمله در حدیده واکنش نشان نداده بودند.

به نوشته یدیعوت آخرونوت و شبکه کان، اسرائیل با انجام حملات به حوثی‎‌ها در آینده نزدیک درصدد احیای توان بازدارندگی خود است تا با فرسایش روبه‌رو نشود.

در این میان، سایت اقتصادی اسرائیلی کالکالیست نوشت صنایع دفاعی و تسلیحاتی رافائل اسرائیل از مدتی پیش شروع به توسعه یک سامانه رهگیری برای مقابله با موشک‌های «هایپرسونیک» کرده‌اند اما هنوز در ارتش عملیاتی نشده است.

بر اساس این گزارش، صنایع رافائل اواسط سال میلادی گذشته از پروژه «اسلینگ‌شات» و ادامه تلاش برای تکمیل بیشتر آن خبر داده بود.

موشکی که پنج برابر سرعت صوت یا بیشتر پرواز کند «هایپرسونیک» نامیده می‌شود. یک مقام ارشد نظامی اسرائیلی یک‌شنبه گفت کشورش در هر حال، باید احتمال استفاده دشمنان خود از چنین موشکی را در نظر بگیرد.

روسیه در جنگ خود در اوکراین برای نخستین بار از موشک «هایپرسونیک» استفاده کرد.

به نوشته سایت کالکالیست، اسرائیل باید بررسی کند که اگر موشک به کار رفته از سوی حوثی‌های متحد تهران «هایپرسونیک» باشد، آیا این امر نتیجه تقویت همکاری‌های نظامی اخیر بین روسیه و ایران است یا نه.

حوثی‌های هم‌بسته با تهران و حزب‌الله از آغاز جنگ غزه برای حمایت از گروه افراطی حماس عملیات ایذایی علیه کشتیرانی در دریای سرخ، باب‌المندب و خلیج عدن را آغاز کردند و پس از مدتی نیز درصدد شلیک مستقیم موشک دوربرد به سوی اسرائیل و پرتاب کردن پهپاد به اسرائیل برآمدند. حماس و انصارالله از سوی آمریکا و برخی کشورهای دیگر تروریستی شناخته شده‌اند.

با استفاده از یدیعوت آخرونوت، شبکه کان، کالکالیست، خبرگزاری فرانسه/ ف. ر./ف. دو.