سه شهروند بهائی در تبریز بازداشت شدند

منابع حقوق بشری از بازداشت سه شهروند در تبریز در استان آذربایجان شرقی خبر داده‌اند.

به نوشته وبسایت‌های هرانا و هه‌نگاو، ماموران اداره اطلاعات در تبریز روز دوشنبه ۲۶ شهریور اعظم آزموده، سینا اقدسی و ایرج نورسته را در این شهر بازداشت کردند.

بنابر این گزارش، این سه شهروند در خانه‌های خود بازداشت شدند و ماموران اقدام به تفتیش منازل آنها و ضبط وسایل الکترونیکی‌شان کردند.

وبسایت هرانا به نقل از یکی از نزدیکان ایرج نورسته گزارش داده است که بازداشت او در حالی انجام شد که او دو روز پیش برادرش را از دست داده بود و ماموران درخواست او برای موکول کردن بازداشت به بعد از مراسم خاکسپاری را رد کردند.

دلایل بازداشت و اتهام‌های این شهروندان بهائی اعلام نشده است.

همچنین بنابر گزارش‌ها، ماموران اطلاعات تبریز روز دوشنبه برای بازداشت دو شهروند دیگر بهائی، به نام‌های شیوا عیسی‌خانی و نسیم نعیمی، به خانه‌های آنها رفته بودند اما به دلیل نبودن آنها در خانه محل را ترک کردند.

شهروندان بهائی در ایران از ابتدای استقرار نظام جمهوری اسلامی تحت آزارها، محرومیت‌ها و تبعیض‌های سیستماتیک قرار داشته و بنابر گزارش‌ها، فشارها بر آنان در سال‌های اخیر افزایش یافته است.

گزارش سالانه حقوق بشری وزارت خارجه آمریکا و گزارش کمیسیون آزادی‌های مذهبی آمریکا که ماه گذشته منتشر شد، تداوم نقض اساسی‌ترین حقوق بهائیان در ایران را بخشی از رویکرد «هدفمند» جمهوری اسلامی دانسته و آن را مایه «نگرانی ویژه» توصیف کرده‌اند.

بیشتر در این باره: مستند «پیش از سپیده‌دم»؛ اعدام ۱۰ زن بهائی در شیراز