حملات مرگبار اسرائیل به لبنان؛ آمریکا نیروهای بیشتری به خاورمیانه اعزام می‌کند

یک آمبولانس در نزدیکی محل حمله روز دوشنبه اسرائیل به جنوب بیروت

در ادامه تنش میان اسرائیل و حزب‌الله در لبنان که با حملات متقابل همراه بوده، جنگنده‌های نیروی هوایی اسرائیل روز دوشنبه به جنوب و شرق لبنان حمله کردند که صدها کشته و زخمی بر جا گذاشته است.

خبرگزاری رویترز به نقل از یک منبع امنیتی اعلام کرد اسرائیل عصر روز دوشنبه دوم مهر به منطقه ضاحیه در جنوب بیروت حمله کرد و علی کرَکی، فرمانده جبهه جنوبی حزب‌الله، را هدف قرار داد.

رسانه‌های اسرائیلی نیز هدف قرار دادن این فرمانده حزب‌الله را به نقل از منابع ناشناس تأیید کرده‌اند.

سرنوشت علی کرکی هنوز مشخص نیست.

ارتش اسرائیل بدون اشاره به جزئیات گفته است دوشنبه یک «عملیات هدفمند» در جنوب بیروت انجام داده است.

بیشتر در این باره: اسرائیل و حزب‌الله؛ بایدن: برای پرهیز از گسترش جنگ هر کاری بتوانیم می‌کنیم

از سوی دیگر، پنتاگون اعلام کرد ایالات متحده به دلیل افزایش درگیری‌ها بین اسرائیل و حزب‌الله در لبنان، نیروهای بیشتری به خاورمیانه اعزام می‌کند.

پت رایدر، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا، روز دوشنبه در عین حال در مورد شمار نیروهای بیشتری که قرار است اعزام شوند یا مأموریت‌های آن‌ها جزئیاتی ارائه نکرد.

در حال حاضر، حدود ۴۰ هزار نیروی آمریکایی در خاورمیانه حضور دارند اما اعزام نیروهای جدید از سوی آمریکا پس از تشدید حملات اسرائیل به اهدافی در داخل لبنان انجام می‌گیرد که صدها کشته بر جای گذاشته است.

اسرائیل در حال آماده‌سازی برای انجام حملات بیشتری است و وزارت خارجه آمریکا به شهروندان خود هشدار داده که لبنان را ترک کنند، زیرا خطر وقوع یک جنگ منطقه‌ای افزایش یافته است.

مرگبارترین حملات اسرائیل به لبنان طی یک سال اخیر

فراس الابیض، وزیر بهداشت لبنان در یک کنفرانس خبری اعلام کرد کشته‌شدگان حملات روز دوشنبه اسرائیل به شرق و جنوب لبنان به ۲۷۴ نفر رسیده است که شامل ۲۱ کودک و ۳۹ زن می‌شود و بیش از هزار نفر هم زخمی شده‌اند.

او همچنین گفت حدود پنج هزار لبنانی در «کمتر از یک هفته» بر اثر حملات اسرائیل زخمی شده‌اند که اشاره به انفجار پیجرها، بی‌سیم‌ها و وسایل ارتباطی گروه حزب‌الله و همچنین حمله اسرائیل به جنوب لبنان است که باعث کشته شدن فرماندهان ارشد یگان رضوان این گروه شبه‌نظامی شد.

وزیر بهداشت لبنان خبر داد «هزاران خانواده» از محل بمباران‌ها فرار کرده و آواره شده‌اند.

این مرگبارترین روز در لبنان از زمان آغاز درگیری میان گروه حزب‌الله و ارتش اسرائیل از نیمه مهر سال گذشته، یک روز پس از یورش گروه افراطی حماس به خاک اسرائیل به شمار می‌رود.

حماس و حزب‌الله از سوی آمریکا و کشورهای اروپایی به عنوان سازمان تروریستی شناخته می‌شوند.

بیشتر در این باره: نتانیاهو: در روزهای اخیر ضرباتی به حزب‌الله زده‌ایم که تصورش را هم نمی‌کرد

اسرائیل می‌گوید از صبح تا عصر روز دوشنبه ۸۰۰ نقطه در جنوب لبنان و دره بقاع را هدف قرار داده و قصد ضربه زدن به مراکز تسلیحاتی گروه حزب‌الله را دارد. این کشور همچنین مدعی شده که افزایش سریع شمار کشته‌ها و مجروحین به دلیل وجود انبارهای تسلیحات در خانه‌های هدف قرار گرفته است.

گروه حزب‌الله در پی این حملات اعلام کرد به سمت شمال اسرائیل راکت‌هایی پرتاب کرده است.

در همین حال نیروهای حافظ صلح سازمان ملل مستقر در لبنان (یونیفل) با انتشار بیانیه‌ای خواستار کاهش تنش و محافظت از غیرنظامیان شد.

در این بیانیه که در پی حملات سنگین اسرائیل منتشر شد، آمده است: «حمله به غیرنظامیان نه تنها نقض حقوق بین‌المللی است، بله می‌تواند به مثابه جنایت جنگی باشد.»

هشدار نتانیاهو و اعلام وضعیت اضطراری در اسرائیل

این در حالی است که نخست وزیر اسرائیل از غیرنظامیان لبنانی خواست تا به درخواست‌های اسرائیل برای تخلیه خانه‌هایشان توجه کنند و این هشدارها را جدی بگیرند.

بنیامین نتانیاهو روز دوشنبه در یک پیام ضبط شده که دفتر نخست‌وزیر اسرائیل آن را منتشر کرد، با خطاب قرار دادن شهروندان لبنانی از آنها خواست که «این هشدارها را جدی بگیرند.»

او گفت: «لطفاً اکنون از مسیر آسیب خارج شوید. هنگامی که عملیات ما به پایان رسید، می توانید با خیال راحت به خانه های خود بازگردید.

از سوی دیگر، دولت اسرائیل شامگاه دوشنبه در سراسر این کشور وضعیت اضطراری اعلام کرد.

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، نخست‎‌وزیر و وزیران عضو کابینه امنیتی این کشور که در شبانه‌روز اخیر در وزارت دفاع اسرائیل نشست طولانی برگزار کرده‌اند، وضعیت اضطراری در سراسر اسرائیل را به این دلیل برقرار کردند که احتمال می‌دهند حزب‌الله به زودی راکت و موشک‌های خود را به تمامی اسرائیل، از جمله به مرکز این کشور، شلیک کند.

شبکه کان اسرائیل اعلام کرد وضعیت اضطراری سراسری بلافاصله از سوی کنست، پارلمان اسرائیل، به قانون تبدیل خواهد شد.

رهبران اپوزیسیون اسرائیل، یائیر لاپید و بنی گانتس دوشنبه شب در بیانیه‌های جداگانه اعلام کردند از تمامی تصمیمات دولت در عملیات علیه حزب‌الله با هدف بازگرداندن امن اسرائیلی‌های آواره شده از شمال اسرائیل حمایت می‌کنند.

بنیامین نتانیاهو رهبر اصلی اپوزیسیون، آقای لاپید را به وزارت دفاع فرا خواند تا او را در جریان تصمیمات کابینه قرار دهد.

روزنامه یدیعوت آحرونوت گزارش داد بنیامین نتانیاهو در نشست کابینه گفت تمامی رهبری حزب‌الله و فعالان آن یک هدف خواهند بود. به نوشته این روزنامه این گفته یک تهدید در مورد حسن نصرالله است.

فرار ساکنان جنوب لبنان به شمال

در پی این حملات، رسانه‌های بین‌المللی گفتند هزاران نفر در حال فرار از جنوب لبنان به سمت بیروت هستند.

اسوشیتدپرس گزارش داده بزرگراه اصلی از بندر جنوبی صیدون به سمت بیروت مملو از خودروهایی است که ساکنان مناطق جنوبی را به سمت پایتخت لبنان می‌برند.

ترافیک سنگین در جاده‌های جنوب لبنان به سمت شمال

سخنگوی ارتش اسرائیل صبح دوشنبه در یک نشست خبری طی درخواستی کم‌سابقه گفت ما به غیرنظامیان در روستاهای لبنان که در نزدیکی ساختمان‌ها و سایت‌های مورد استفاده نظامی حزب‌الله هستند، مانند اماکنی که این گروه در آن‌ها تسلیحات انبار کرده، توصیه می‌کنیم که برای حفظ امنیت خود فورا خارج شوند.

دریاسالار دانیل هَگاری گفت ارتش حملات بیشتر و دقیق‌تری علیه اهداف تروریستی که به طور گسترده در سراسر لبنان پراکنده‌اند انجام خواهد داد.

او با تأیید آغاز دور جدید حملات هوایی از بامداد دوشنبه گفت این روند ادامه خواهد یافت.

شهروندان لبنانی روز دوشنبه از دریافت پیامک‌های هشدار خبر دادند مبنی بر این که باید از هر جا و هر چه مربوط به حزب‌الله است، دور شوند و از دهکده‌هایی که انبارهای تسلیحاتی حزب‌الله وجود دارد، تا اطلاع بعدی بیرون بروند.

عملیات تازه نیروی هوایی اسرائیل در روز دوشنبه پس از یک شبانه‌روز شلیک راکتی حزب‌الله به ده‌ها شهر و شهرک در شمال اسرائیل آغاز شد.

بیشتر در این باره: پاسخ اسرائیل به حمله راکتی گسترده حزب‌الله به بندر حیفا و شهرک‌های اطراف آن

حملات حزب‌الله در روز یک‌شنبه شهرهای دورتری از مرز شمال تا حومه بندر حیفا را که سومین شهر بزرگ اسرائیل است، در برگرفته و روند عادی زندگی را برای نزدیک به دو میلیون نفر از ساکنان این مناطق به شدت مختل کرده است.

حملات حزب‌الله که در آن راکت‌های «فادی ۱» و «فادی ۲» را ظاهرا برای نخستین بار به کار برد، هرچند تلفاتی در میان اسرائیلی‌ها نداشت اما خساراتی به خانه‌ها و اماکن عمومی وارد کرد.

این راکت‌ها دارای سر انفجاری ۸۳ و ۱۷۰ کیلوگرمی هستند که نطقه‌زن نیست. «فادی ۲» یکصد کیلومتر برد دارد.

خانه‌ها و خودروهای شهروندان اسرائیل در حملات حزب‌الله در روز یک‌شنبه در شهر «کریات بیالیک» در نزدیکی حیفا آسیب دید و ساکنان آن برای نخستین بار در یک سال گذشته صدای آژیر خطر حملات راکتی را شنیدند.

شرایط غیرعادی در این مناطق از اسرائیل در روز دوشنبه نیز ادامه یافته و مدارس در این بخش‌ها تعطیل است. تنها آن دسته از ادارات و مؤسسات مجاز به کار هستند که پناهگاه امن برای کارکنان دارند.

رئیس ستاد ارتش اسرائیل یک‌شنبه شب با حضور در یک پایگاه هوایی در شمال، که حزب‌الله در این روز مدعی حمله به آن شده بود، گفت حملات ارتش به حزب‌الله هر بار وارد مرحله تازه‌ای خواهد شد تا این گروه از عملیات تهاجمی خود دست بکشد و مردم اسرائیل که یک سال است خانه‌های خود در شمال اسرائیل را رها کرده‌اند، «در امنیت» به محل زندگی خود بازگردند.

سرلشگر هرتسی هالوی گفت هر کس اسرائیلی‌ها را تهدید کند، برای ارتش این کشور یک هدف است.

بیشتر در این باره: اسرائیل و حزب‌الله؛ بایدن: برای پرهیز از گسترش جنگ هر کاری بتوانیم می‌کنیم

در مقابل، معاون دبیر کل حزب‌الله نیز روز یک‌شنبه در آیین خاکسپاری ابراهیم عقیل، فرمانده ارشد کشته شده گردان «رضوان» حزب‌الله گفت گروه او وارد «مرحله جدیدی» از «نبرد و مبارزه» علیه اسرائیل شده است.

نعیم قاسم گفت تهدیدها گروه او را متوقف نخواهد کرد و نیروهایش «آماده رویارویی با تمامی احتمالات نظامی هستند».

اسرائیل مسئولیت کشتن ابراهیم عقیل و ۱۵ تن دیگر از فرماندهان گردان «رضوان» را در نشست محرمانه آن‌ها در عصر جمعه، ۳۰ شهریور، در محله ضاحیه بیروت برعهده گرفت. عملیات نیروی هوایی اسرائیل در روز جمعه ۴۵ تن را در این محله تحت کنترل حزب‌الله در جنوب پایتخت لبنان کشت.

روزهای ۲۷ و ۲۸ شهریور نیز انفجار هزاران دستگاه پیجر و بی‌سیم به مرگ ۳۹ تن و زخمی شدن هزاران تن دیگر از نیروهای حزب‌الله انجامید.

وزارت بهداشت لبنان همچنین اعلام کرد در حملات اسرائیل در روز یک‌شنبه سه تن در جنوب این کشور کشته شدند. حزب‌الله مرگ دو تن از نیروهای خود در همین روز را تأیید کرده بود.

در پی بالا گرفتن بحران میان اسرائیل و حزب‌الله، سفارت چین در تل‌آویو روز دوشنبه از شهروندان خود در اسرائیل خواست این کشور را سریعا ترک کنند یا به جای امن‌تری بروند.

ده‌ها هزار شهروند چین به دلیل توافق‌های دو دولت، به عنوان کارگر در ساخت و سازهای اسرائیلی کار می‌کنند.

به نوشته واشینگتن پست، آمریکا با نگرانی زیاد از تشدید بحران میان اسرائیل و حزب‌الله، آماده اعزام ناو هواپیمابر دیگری به منطقه شده که اعزام پنجمین ناو به منطقه از آغاز جنگ غزه است. فعلا دو ناو در منطقه باقی مانده‌اند.

این گزارش حاکی است وزارت دفاع آمریکا ناو هری ترومن را راهی منطقه می‌کند. ناو آبراهام لینکن نیز به تازگی در پی افزایش تهدیدها از سوی جمهوری اسلامی ایران علیه اسرائیل در خلیج عمان لنگر انداخت.

واشینگتن پست نوشته بود انتظار می‌رود اسرائیل با موفقیت حملات حزب‌الله به خود را مهار کند اما آمریکا آماده ارائه کمک بیشتر به این کشور متحد است.