لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱ مهر ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۱۰

پاسخ اسرائیل به حمله راکتی گسترده حزب‌الله به بندر حیفا و شهرک‌های اطراف آن


شهرکی در نزدیکی حیفا
شهرکی در نزدیکی حیفا

حمله راکتی گسترده حزب‌الله در بامداد یک‌شنبه، اول مهر، شهرهای شمالی اسرائیل شامل بندر حیفا را هدف قرار داد. مدارس و بسیاری از فعالیت‌های عادی روزانه در سومین شهر بزرگ اسرائیل و ده‌ها شهرک اطراف آن متوقف شده است.

ارتش اسرائیل اعلام کرده که حزب‌الله از راکت‌های میان‌برد نیز در این حملات استفاده کرده و ده‌ها هدف غیرنظامی را مورد اصابت قرار داده است.

ارتش گفت یک صد راکت حزب‌الله در یک ساعت شلیک شد. به گفته سخنگوی ارتش اسرائیل، راکت‌های گروه حزب‌الله غیرنظامیان اسرائیلی را هدف قرار داده است.

رسانه‌های اسرائیل تصاویر و فیلم‌هایی از آسیب وارده به خانه‌ها، سوختن ده‌ها وسیله نقلیه و قطعات راکت فرود آمده در تجهیزاتی در اماکن عمومی را در بخش‌های شمالی کشور منتشر کردند.

نهادهای امدادی اسرائیل از زخمی شدن چند تن از شهروندان خبر دادند. ظاهرا اکثر آن‌ها در راه رفتن به پناهگاه آسیب دیدند.

اما به نوشته هاآرتص، تصادف رانندگی یک خودرو در زمان به صدا درآمدن آژیر خطر حمله راکتی به مرگ یک تن در جاده منجر شد. یکی از زخمی‌ها نیز از اهالی شهرک مسلمان‌نشین «جدیده مکر» بود.

به گزارش رادیوی ارتش اسرائیل، با افزایش برد حملات حزب‌الله، اکنون یک میلیون تن از ساکنان شمال اسرائیل باید در نزدیکی پناهگاه و اماکن امن باشند.

حیفا و شهرک‌های اقماری اطراف این بندر، کریات بیالیک، یُوکنِئام، عِمِک ییزرائل، شهرک‌های گالیل غربی در میان مناطقی هستند که آماج حملات راکتی حزب‌الله قرار گرفتند.

غیر از این مناطق، مدارس و بسیاری از فعالیت‌های روزانه در نهادهای دولتی و خصوصی در شهرک‌های طیرات هکارمل و کریات آطا متوقف شد.

بیمارستان «رامبام»، یکی از مجتمع‌های بزرگ درمانی واقع در حیفا، و سایر بیمارستان‌های بالاتر از حیفا شامل «کارمل، «بنی صیون»، «زیو»، «نهاریا»، «هاعمک»، «پوریا»، «بیمارستان ایتالیایی» و «بیمارستان انجلیکان» اعلام کردند فعالیت درمانی خود را به مراکز زیرزمینی و پناهگاه امن منتقل کردند. «رامبام» در دوره اخیر یک پارکینگ بزرگ زیرزمینی خود را به محل فعالیت برای شرایط وخیم امنیتی تبدیل کرده بود.

یک راکت به مدرسه ابتدایی خالی از دانش‌آموز در شهرک «عیلوط» در نزدیکی شهر ناصره که ساکنان آن مسیحیان، مسلمانان و یهودیان هستند، اصابت کرد.

ارتش اسرائیل از شنبه شب اعلام کرده بود نظر به رویدادهای روزهای اخیر، دستورالمعل‌ تازه‌ای را برای زندگی مردم از شمالی‌ترین نقطه اسرائیل تا بندر حیفا تعیین می‌کند. اما حملات پیاپی راکت‌ها ظاهرا گسترده‌تر از پیش‌بینی‌های ارتش اسرائیل بود.

همزمان ارتش اعلام کرد که به پرتابگرهای بسیاری در جنوب لبنان و فراتر از این بخش از لبنان حمله کرده است.

ارتش که با ده‌ها جنگنده به طور همزمان حمله به پرتابگرها در لبنان را از شنبه‌شب تشدید کرده، ارزیابی کرده بود که حزب‌الله در واکنش به سلسله عملیات منسوب به اسرائیل در روزهای سه‌شنبه، چهارشنبه و جمعه، حمله به اسرائیل را به نقاط دورتری از مرز شمالی اسرائیل بکشاند.

اسرائیل رسما مسئولیت انفجار هزاران دستگاه پیجر نیروهای حزب‌الله در روز سه‌شنبه و سپس انفجار صدها دستگاه بی‌سیم این نیروها در روز چهارشنبه را برعهده نگرفته، اما اعلام کرد که بعدازظهر جمعه با حمله هوایی به یک نشست فرماندهان گردان «رضوان» حزب‌الله در محله ضاحیه در بیروت، ابراهیم عقیل و شمار دیگری از فرماندهان ارشد این گردان را از پای درآورد.

حزب‌الله مرگ ابراهیم عقیل و دو تن دیگر از فرماندهان ارشد این نیرو و همچنین از پای درآمدن ۱۴ فرمانده دیگر گردان «رضوان» را تأیید کرد. در حمله روز جمعه به دست اسرائیل دست‌کم ۴۵ تن کشته شدند که برخی از آن‌ها کودکان و زنان ساکن در ساختمانی بودند که گردان «رضوان» در زیرزمین آن نشست محرمانه خود را برگزار کرده بود.

برخی گزارش رسانه‌های لبنان و منطقه مدعی بود حزب‌الله در عمق چند ده متری آن ساختمان تونلی برای نشست‌های محرمانه خود ایجاد کرده بود.

رسانه‌های اسرائیل گزارش دادند ارتش حوالی ظهر جمعه از گرد آمدن تمامی فرماندهان گردان «رضوان» در آن تونل آگاه شد و سرلشگر هرتسی هالوی، رئیس ستاد ارتش، که همان ساعات از مقر فرماندهی شاخه شمال ارتش بازدید می‌کرد، دستور حمله فوری به تونل را به عنوان «یک فرصت استثنایی» برای ضربه زدن به این گردان صادر کرد.

اسرائیل تأکید کرده فرماندهان کشته شده گردان «رضوان» که در طول سال‌ها برای مأموریت اصلی خود در حمله به شهرهای شمالی اسرائیل و تسلط بر گالیل تمرین کرده‌اند، برنامه «اشغال» دو شهرک در گالیل را در دستور فوری کار خود داشتند.

اسرائیل در یک ماه اخیر اعلام کرده که «مرکز ثقل» رویدادهای جنگی را متوجه مرز شمالی خود می‌کند تا بتواند ده‌ها هزار ساکن این منطقه را که در بیش از ۳۵۰ روز اخیر از خانه خود به شهرهای دیگر منتقل کرده، «در امنیت» به شمال برگرداند. کابینه اسرائیل این هدف را روز دوشنبه گذشته رسما به اهداف جنگ جاری در غزه اضافه کرد.

از سوی دیگر، حزب‌الله در بیانیه‌های روز یک‌شنبه خود بدون اشاره به حمله به اهداف غیر نظامی در حیفا و شهرهای شمالی دیگر اسرائیل، مدعی شد که به «تأسیسات رافائل» در منطقه «کرایوت» در حومه بندر حیفا، «در پاسخ به انفجارهای تجهیزات ارتباطی» حزب‌الله حمله کرده است.

رافائل نام یکی از صنایع عمده نظامی و تسلیحاتی اسرائیل است که کارخانه‌های متعددی در سراسر این کشور دارد.

حزب‌الله همچنین گفته بود به پایگاه «رامات داوید» در ۵۰ کیلومتری از مرز اسرائیل حمله کرده است.

این گروه اعلام کرد حملاتش در روز یک‌شنبه مقدمات حملات بیشتر است.

حسن نصرالله در سخنرانی روز پنج‌شنبه خود گفت اسرائیل با اقداماتی که کرده (اشاره به انفجار تجهیزات ارتباطی گروه او) برگ تازه‌ای را در عملیات خود گشوده است. اسرائیل این سخنان دبیرکل حزب‌الله را نشانی از گسترش حملات راکتی این گروه به اهداف غیرنظامی اسرائیلی تلقی کرده بود.

انفجار تجهیزات ارتباطی حزب‌الله دست‌کم ۳۷ کشته و حدود چهار هزار زخمی بر جای گذاشت. سخنرانی دبیرکل حزب‌الله یک روز پیش از حمله هوایی اسرائیل در از پای درآوردن فرماندهان ارشد گردان «رضوان» انجام شده بود.

رسانه‌های ایران همچنین آخر هفته گزارش دادند که حسن نصرالله از عباس عراقچی، وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران، نظر به شرایط امنیتی خواسته بود به لبنان سفر نکند.

حزب‌الله که از یک روز پس از حمله گروه افراطی حماس به خاک اسرائیل عملیات راکتی و پهپادی علیه نقاط مرزی در شمال اسرائیل را آغاز کرد، کماکان تأکید دارد که این حملات را زمانی متوقف خواهد کرد که جنگ ارتش اسرائیل در غزه طبق خواسته حماس، پایان یافته و اسرائیل از غزه بیرون رفته باشد.

حماس و حزب‌الله از سوی آمریکا و برخی کشورهای دیگر گروه تروریستی شناخته شده و گروه تحت حمایت جمهوری اسلامی در لبنان و غزه محسوب می‌شوند.

حمله به اسرائیل از عراق

همزمان، اسرائیل اعلام کرد بامداد یک‌شنبه حمله پهپادی را که از مبداء عراق علیه اسرائیل انجام شد، با رهگیری پهپاد پیش از ورود آن به حریم هوایی اسرائیل «خنثی کرد».

گروه‌های «مقاومت اسلامی» در عراق، که شبه‌نظامیان متحد ایران در آن کشور هستند، اعلام کردند با چند پهپاد و موشک کروز، هم به شمال و هم به جنوب اسرائیل، حمله کرده‎‌اند.

ائتلاف عراقی متشکل از گروه‌های مسلح حامی تهران در کانال تلگرامی خود مدعی شد که «یک نقطه راهبردی» در اسرائیل را «در حمایت از مردم غزه» هدف قرار داده است.

به نوشته تایمز اسرائیل، دو موشک کروز در حالی که ظاهرا به سوی جنوب ارتفاعات جولان شلیک شده بود، از سوی سامانه‌های دفاع هوایی اسرائیل سرنگون شد.

تایمز اسرائیل همچنین نوشت که پهپادی که از عراق برخاسته و قرار بود به جنوب اسرائیل برسد، آژیر خطر را در «بئر اورا» در نزدیکی بندر ایلات به صدا درآورد و پیش از ورود به آسمان اسرائیل ساقط شد.

جنگ غزه دو هفته دیگر اولین سال خود را پشت سر خواهد گذاشت. ارتش اسرائیل که دو هدف از عملیات خود در غزه برای از بین بردن توانمندی‌های نظامی این گروه و رفع مخاطرات امنیتی حماس برای زندگی مردم در جنوب اسرائیل را تا حد زیادی عملی کرده، با اعلام هدف آزاد کردن ۱۰۱ گروگان اسرائیلی باقی‌مانده در دست حماس در غزه، جنگ در این باریکه را ادامه داده است.

مشاور امنیت ملی کاخ سفید روز شنبه گفت دولت جو بایدن فعلا طرح تازه‌ای برای آتش‌بس در غزه «به روی میز نمی‌گذارد».

جیک سالیوان کشته شدن ابراهیم عقیل را تحقق عدالت به خاطر نقش او در کشتن آمریکایی‌های بسیار نامید.

XS
SM
MD
LG