جدال لفظی رئیس جمهور ایرلند با سفارت اسرائیل بر سر نامه به پزشکیان

مایکل هیگینز

رئیس‌جمهور ایرلند سفارت اسرائیل در دوبلین را به افشای مفاد نامه‌ای متهم کرد که او به مسعود پزشکیان به مناسبت آغاز به کار همتای جدید او در جمهوری اسلامی ایران ارسال کرده بود.

مایکل هیگینز که برای شرکت در نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل متحد به نیویورک رفته، روز یک‌شنبه، اول مهر، به خبرنگاران گفت نمی‌داند چطور نامه او افشا شده اما «یقینا سفارت اسرائیل (در دوبلین) این کار را کرده است».

او گفت نامه‌اش «استاندارد» و در چارچوب شادباش به یک رئیس‌جمهوری است که تازه کار خود را آغاز کرده است.

انتشار مفاد نامه رئیس‌جمهور ایرلند به مسعود پزشکیان در ماه گذشته انتقاداتی را در ایرلند برانگیخته و سفارت اسرائیل نیز از آن انتقاد کرده بود.

با این حال، سفارت اسرائیل در دوبلین اتهام وارده از سوی رئیس‌جمهور ایرلند در خصوص افشای عامدانه نامه از سوی این سفارتخانه را با این عنوان که «یک اتهام بی‌اساس» است، رد کرد.

سفارت اسرائیل در پیامی در شبکه ایکس نوشت مراقبت از نامه‌نگاری بر عهده فردی است که آن را ارسال کرده است.

سفارت اسرائیل همچنین لحن نامه آقای هیگینز به مسعود پزشکیان را «دوستانه» نامید و با کنایه از «بهترین آرزوهایی» که او برای جمهوری اسلامی ایران در نامه خود کرده بود، نوشت او می‌توانست از فرصت این نامه برای محکوم کردن تأمین مالی تروریسم از سوی جمهوری اسلامی ایران استفاده کند.

سفارت اسرائیل همچنین گفته بود خوب می‌بود اگر رئیس‌جمهور ایرلند در نامه‌ به همتای ایرانی‌اش خواهان توقف اقدامات حکومت ایران در «تحریک سازمان‌های تروریستی جهادی، مانند حزب‌الله، حماس و حوثی‌ها می‌شد».

سفارت اسرائیل پیشتر نیز با اشاره به مردم ایران که با هراس از «یک حکومت ظالم» زندگی می‌کنند، افزوده بود نامه آقای هیگینز که در آن اشاره‌ای به نقض حقوق مردم ایران نکرده، پیامی نادرست برای مردم ایران نیز بوده است.

بیشتر در این باره: اسپانیا ، ایرلند و نروژ کشور مستقل فلسطین را به رسمیت شناختند

جناح اپوزیسیون در ایرلند با آگاهی از مفاد نامه رئیس‌جمهور این کشور به مسعود پزشکیان، به آن اعتراض کرده بود.

روابط ایرلند و اسرائیل در یک سال اخیر متشنج بوده است.

نخست‌وزیر وقت ایرلند حدود دو ماه پس از حمله گروه افراطی حماس به خاک اسرائیل که در جریان آن امیلی هند، یک دختر هفت ساله ایرلندی- اسرائیلی هم همراه با ۲۵۰ اسرائیلی دیگر ربوده شد و به غزه برد، نوشته بود که این دخترک «گم شده بود».

استفاده لئو وردکار، نخست‌وزیر وقت ایرلند، از عبارت «گم شدن» برای دختری که در خانه دوست خانوادگی‌شان در یکی از کیبوتص‌های جنوب اسرائیل ربوده شد و حدود دو ماه در گروگان حماس در غزه بود، با واکنش تند رئیس‌جمهور و دولت اسرائیل روبه‌رو شد. پدر امیلی هند نیز از دولت کشور زادگاه خود شدیدا انتقاد کرد.

همچنین اقدام ایرلند در خرداد امسال در به رسمیت شناختن «کشور فلسطین» موجب شد که دولت اورشلیم خانم دانا ارلیش، سفیر خود در دوبلین را در اعتراض به این تصمیم ایرلند، به اسرائیل فرا بخواند.

بیانیه‌های مقامات رسمی ایرلند در حمایت از فلسطینیان در غزه در جریان جنگ غزه و همچنین تجمع‌های اعتراضی گسترده در ایرلند برای توقف جنگ در غزه، دلایل دیگری در تشدید تنش در روابط اورشلیم- دابلین بوده است.

با این حال، دولت اسرائیل ابراز امیدواری کرد در «شرایط متفاوت و دوستانه‎تر» سفیر خود را دوباره به دوبلین بفرستد. در نبود سفیر، سفارت اسرائیل در دوبلین کماکان فعال است.