لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۸ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۰۶

اسپانیا ، ایرلند و نروژ در یک اقدام تاریخی کشور مستقل فلسطین را به رسمیت شناختند


از راست به چپ : اسپن بارت ایده وزیر خارجه نروژ، خوزه مانوئل آلبارز وزیر خارجه اسپانیا و مایکل مارتین وزیر خارجه جمهوری ایرلند
از راست به چپ : اسپن بارت ایده وزیر خارجه نروژ، خوزه مانوئل آلبارز وزیر خارجه اسپانیا و مایکل مارتین وزیر خارجه جمهوری ایرلند

اسپانیا، ایرلند و نروژ روز سه‌شنبه هشتم خرداد کشور مستقل فلسطین را به رسمیت شناختند.پدرو سانچز، نخست وزیر اسپانیا این اقدام را «تصمیمی تاریخی» توصیف کرد و در مقابل مقامات اسرائیلی آن را «پاداشی» به گروه حماس نامیدند.

با این تصمیم تعداد کشورهای عضو سازمان ملل که کشور مستقل فلسطین را به رسمیت شناخته‌اند به ۱۴۶ کشور و تعداد اعضای اتحادیه اروپا که کشور مستقل فلسطین را به رسمیت شناخته اند به ۱۱ کشور رسید.

سه کشور اروپایی می‌گویند این تصمیم آنها علاوه بر یک اقدام نمادین مهم در جهت کمک به برقراری آتش بس در نوار غزه در دراز مدت به عملی شدن راه حل دو کشوری برای حل بحران خاورمیانه کمک خواهد کرد. علاوه بر این، تصمیم اخیر را می‌توان ادامه سیاست دو کشور نروژ و اسپانیا در مورد این بحران تلقی کرد که همواره در تلاش برای برقراری صلح بین اسرائیل و فلسطینیان نقش فعالی ایفاد کرده‌اند.

اولین دور مذاکرات رو در رو بین مقامات اسرائیلی و فلسطینی در سال ۱۹۹۱ در کنفرانس صلح مادرید انجام شد که زمینه را برای توافق صلح اسلو، پایتخت نروژ، در سال ۱۹۹۳ فراهم کرد.

پدرو سانچز، نخست وزیر اسپانیا، قبل از شروع جلسه هیئت دولت که به رسمیت شناختن فلسطین را تصویب کرد در یک سخنرانی تلویزیونی گفت:«این یک تصمیم تاریخی است که فقط یک هدف دارد و آن دستیابی به صلح بین اسرائیل و فلسطینیان است. به رسمیت شناختن کشور فلسطین نه تنها یک عدالت تاریخی بلکه یک ضرورت حیاتی برای دستیابی به صلح است. این اقدام علیه هیچ کس و به ویژه علیه اسرائیل نیست.»

آقای سانچز همچنین تاکید کرد که تصمیم دولت اسپانیا به معنای «طرد کامل گروه حماس است که با راه حل دو کشوری مخالف است.»

تصمیم اسپانیا، ایرلند و نروژ که خبر آن هفته گذشته اعلام شد نتیجه هماهنگی بین سه دولت است و به طور همزمان توسط نخست وزیران هر سه کشور اعلام شد.

هیئت دولت ایرلند نیز در جلسه صبح روز سه‌شنبه این تصمیم را تصویب کرد. در بیانیه‌ای که پس از اتخاذ این تصمیم منتشر شد گفته می‌شود:«دولت ما فلسطین را به عنوان یک کشور مستقل به رسمیت می شناسد و برقراری مناسبات کامل دیپلماتیک با فلسطین را تصویب کرد. به زودی سفیر ایرلند در فلسطین معرفی خواهد شد و نمایندگی دیپلماتیک ایرلند در رام‌الله به سطح سفارتخانه ارتقاء خواهد یافت.»

سیمون هریس، نخست وزیر ایرلند در بیانیه‌ای گفت:«هدف این تصمیم زنده نگاه داشتن صلح است. راه حل دو کشوری تنها راه همزیستی اسرائیل و فلسطین در صلح و امنیت است. من بار دیگر از بنیامین نتانیاهو ، نخست وزیر اسرائیل، می خواهم به صدای جهان گوش دهد و فاجعه انسانی در غزه را متوقف کند.»

هر چند اسلوونی و مالت نیز در حال بررسی به رسمیت شناختن کشور مستقل فلسطین هستند ولی به نظر می‌رسد اعضای اتحادیه اروپا در این مورد اختلافات عمیقی دارند. از مجموع ۲۷ کشور عضو تاکنون ۱۱ کشور از جمله اسپانیا، ایرلند، سوئد، قبرس، مجارستان، جمهوری چک، لهستان، اسلوواکی، رومانی و بلغارستان کشور مستقل فلسطین را به رسمیت شناخته‌اند.

فرانسه اعلام کرده که هنوز زمان مناسب به رسمیت شناختن کشور مستقل فلسطین فرا نرسیده و آلمان، یکی از سرسخت ترین حامیان اسرائیل، به تبعیت از واشنگتن اعلام کرده که با تصمیم یک‌جانبه در این زمینه و بدون گفتگو با اسرائیل مخالف است.

تصمیم سه کشور اروپایی برای به رسمیت شناختن کشور مستقل فلسطین با واکنش بسیار شدید رهبران اسرائیل مواجه شده است.

یسرائیل کاتز، وزیر خارجه اسرائیل، در واکنش به سخنان نخست وزیر اسپانیا آقای سانچز را «همدست با هدف نسل کشی یهودیان» نامید.

او در شبکه اجتماعی اکس (توئیتر سابق) نوشت:«تو همدست تحریک برای نسل کشی یهودیان هستی.»

آقای کاتز در ادامه پیام خود یولاندا دیاز، یکی از معاونان نخست وزیر اسپانیا، را با علی خامنه ای، رهبر ایران و یحیی سنوار، رهبر گروه حماس در نوار غزه، مقايسه کرد و افزود:«خامنه ای و سنوار نیز مثل شما خواهان ایجاد یک کشور تروریستی فلسطینی از رودخانه تا دریا هستند.»

XS
SM
MD
LG