حمله دوباره «مقاومت اسلامی عراق» به ایلات همزمان با جنگ در جنوب لبنان

ناوچه ارتش اسرائیل در آب‌های ایلات

در بحبوحه حملات متقابل ارتش اسرائیل و گروه حزب‌الله که از آغاز این هفته وارد مرحله تازه‌ای شد، شبه‌نظامیان شیعی متحد جمهوری اسلامی در عراق بار دیگر علیه اسرائیل به حمله پهپادی دست زدند.

«مقاومت اسلامی عراق» روز چهارشنبه، چهارم مهر، اعلام کرد یک «هدف حیاتی» در ایلات را با پهپادهایی که به سوی این بندر گسیل کرده، هدف قرار داده است.

ارتش اسرائیل تأیید کرد دو فروند پهپاد را در شامگاه چهارشنبه شناسایی کرد که از مرز شرقی وارد حریم هوایی اسرائیل بر فراز بندر ایلات شده بود.

ارتش افزود کشتی «ساعار ۵» (یک کشتی پیشرفته مجهز به آتشباری موشکی در نیروی دریایی اسرائیل) در دریای سرخ، یکی از پهپادها را که خطر اصابت آن می‌رفت، رهگیری و منهدم کرد و پهپاد دوم نیز در آب‌های این دریا افتاد.

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، دو شهروند مرد اسرائیلی در ساحل ایلات به طور سطحی زخمی شده و از سوی نیروهای امداد پزشکی در محل مورد رسیدگی قرار گرفتند.

اورلی مور، یک شهروند ساکن ایلات، به روزنامه اسرائیل‌هیوم گفت صحنه سقوط پهپاد در ایلات در حالی که او در ساحل در حال ورزش بود، یک «تجربه تکان‌دهنده» بود.

هزاران تن از اسرائیلی‌های تخلیه شده از شمال اسرائیل که در یک سال اخیر در معرض حملات حزب‌الله از جنوب لبنان بوده‌اند، در هتل‌های بندر ایلات اسکان داده شده‌اند.

ایلات همچنین یکی از مقرهای اصلی نیروی دریایی ارتش اسرائیل است.

یکی از مسئولان امنیتی گردان‌های شبه‌نظامی عراق چهارشنبه شب به شبکه المیادین، که با تهران و حزب‌الله همسویی دارد، گفت گروه‌های مقاومت عراق فعالیت خود را افزایش داده و سطح تهدید علیه اسرائیل را بالاتر خواهند برد. این منبع توضیح بیشتری نداد.

بیشتر در این باره: پاسخ اسرائیل به حمله راکتی گسترده حزب‌الله به بندر حیفا و شهرک‌های اطراف آن

«مقاومت اسلامی عراق» شامل گروه‌های متعدد شبه‌نظامی شیعی طرفدار ایران است که در سال‌های اخیر عمدتا درگیر حمله به نیروهای آمریکایی در عراق و سوریه بوده‌ و با حملات متقابل ارتش آمریکا پاسخ گرفته‌اند.

برخی منابع منطقه مدعی شدند که گروه نجباء، زیرمجموعه‌ «مقاومت اسلامی عراق» عامل شلیک پهپادهای چهارشنبه شب به ایلات بوده است.

ارتش اسرائیل شلیک پهپاد و موشک از عراق و جنوب سوریه علیه ارتفاعات گولان در روزهای قبل را تأیید کرده و از رهگیری و انهدام آن خبر داده بود.

شماری از رهبران گروه‌های مسلح عراقی در آغاز هفته که درگیری نظامی میان ارتش اسرائیل و حزب‌الله پس از یک سال به میزان زیادی تشدید شد، گفتند آماده رفتن به لبنان برای جنگ در کنار حزب‌الله نیز هستند.

معلوم نیست که اسرائیل در واکنش به حملات صورت گرفته از سوی شبه‌نظامیان شیعی در عراق چه طرح‌هایی آماده کرده است.

عراق متحد آمریکا، حامی و دوست بزرگ اسرائیل، در منطقه محسوب می‌شود و شماری نیروی نظامی آمریکایی در عراق مستقر هستند.

خن هرتسوگ، یک اقتصاددان اسرائیلی روز چهارشنبه به روزنامه اسرائیل‌هیوم گفت تکرار حملات علیه ایلات، صادرات از این بندر مهم اسرائیلی را با خطر روبه‌رو می‌کند.

اسرائیل از ایلات عمدتا ماده معدنی پتاس به چین صادر می‌کند. کارخانه‌های پتاس اسرائیل در بحرالمیت این محصول را از طریق ایلات برای کشورهای خریدار می‎فرستند.

مسئولان کارخانه‌های پتاس به رسانه‌های اسرائیل گفتند کار استخراج این ماده در بحرالمیت و صادرات آن از طریق باراندازهای ایلات لطمه ندیده و کماکان در جریان است.

بخش عمده‌ای از صادرات دیگر این کشور برای بازارهای کشورهای شرق دنیا هم از راه این بندر انجام می‌شود.

حوثی‌های یمن نیز که متحدان دیگر تهران، حماس و حزب‌الله در منطقه هستند، برای نشان دادن حمایت خود از گروه افراطی حماس در باریکه غزه در یک سال گذشته چند بار با شلیک موشک و پهپاد در صدد ضربه زدن به ایلات برآمدند.

حوثی‌ها روز ۲۵ شهریور امسال نیز یک فروند موشک کروز به سوی مرکز اسرائیل شلیک کردند که رهگیری شد و لاشه متلاشی شده آن در فضای باز فرود آمد.

اسرائیل که درگیر بحران‌های متعدد امنیتی به‌ویژه با حزب‌الله است، تاکنون به حمله ۲۵ شهریور حوثی‌ها واکنش نشان نداده اما نخست‌وزیر اسرائیل تأکید کرده که آن را بی‌پاسخ نخواهد گذاشت و حوثی‌ها را وادار به پرداخت «بهای سنگین» خواهد کرد.

با استفاده از شبکه کان، اسرائیل‌هیوم، یدیعوت آخرونوت/ ف. ر./ ف. دو.