چندین نیروی نظامی و انتظامی در سیستان و بلوچستان در چند حمله کشته و زخمی شدند

یک خودروی نیروی مرزبانی ایران در سیستان و بلوچستان- عکس از آرشیو

در ادامه انتشار اخباری از حملات افراد مسلح ناشناس در استان سیستان و بلوچستان در چند روز گذشته، در حمله‌ای دیگر به یک پاسگاه انتظامی در یکی از توابع ایرانشهر یک مأمور انتظامی و یکی از مهاجمان زخمی شدند.

در چند روز اخیر، گزارش‌هایی از حمله افراد مسلح به پرسنل نظامی و انتظامی جمهوری اسلامی و پاسگاه‌ها در نقاط مختلف استان سیستان و بلوچستان منتشر شده است.

به گزارش سایت خبری حال‌وش که اخبار سیستان و بلوچستان را پوشش می‌دهد، روز یکشنبه هشتم مهرماه، افراد مسلح به پاسگاه انتظامی شهردراز از توابع ایرانشهر حمله کردند.

خبرگزاری ایسنا به نقل از سرهنگ مهدی رشنودی، فرمانده انتظامی ایرانشهر، این حادثه را تأئید کرده و از زخمی‌ شدن یک مأمور و یکی از مهاجمان خبر داده‌ است.

سایت خبری حال‌وش همچنین از دو حمله دیگر منتسب به گروه جیش‌العدل به عوامل انتظامی جمهوری اسلامی در همین روز خبر داده‌ است. اعضای جیش‌العدل صبح یکشنبه به پاسگاه انتظامی منطقه دومگ در شهرستان زاهدان حمله کرده‌اند. این گروه مسلح مخالف جمهوری اسلامی ادعا کرده که در این حمله، تعدادی از نیروهای انتظامی این پاسگاه را کشته یا زخمی‌ کرده است.

در حادثه‌ای دیگر که شامگاه یک‌شنبه رخ داد، نیروهای جیش‌العدل دو خودروی نیروهای مرصاد در منطقه پشامگ از توابع راسک را هدف حمله قرار دادند. خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، با تأیید این حادثه از کشته‌ شدن یک سرباز وظیفه و زخمی‌ شدن سه تن شامل یک سرباز و دو نیروی کادر خبر داده‌ است.

در همین روز دست‌کم دو عضو دیگر نیروهای نظامی و انتظامی جمهوری اسلامی هم به‌دست اعضای گروه‌های مسلح، منتسب به جیش‌العدل، کشته شدند.

بر اساس گزارش‌ها، در خاش یکی از اعضای یگان تکاوری این شهر هدف حمله افراد مسلح قرار گرفته و کشته شده است. فرماندهی انتظامی سیستان و بلوچستان مقتول را استوار رامین ولایتی معرفی کرد.

در تحولی دیگر، در جریان درگیری نیروهای مرزبانی پاسگاه ماککی هیرمند با افراد مسلح، یک مرزبان به نام امیرمحمد امیری کشته شده است.

به نوشته حال‌وش، گروه جیش‌العدل مسئولیت همه حملات یک‌شنبه در سیستان و بلوچستان را بر عهده گرفته‌ است. این گروه تاکنون بارها با نیروهای سپاه و مرزبانان ایران در استان سیستان و بلوچستان درگیر شده و تعدادی از آن‌ها را گروگان گرفته یا به قتل رسانده است.

این گروه شبه‌نظامی و مخالف حکومت ایران از سوی جمهوری اسلامی و چندین دولت غربی از جمله آمریکا «سازمانی تروریستی» شناخته می‌شود.

از سوی دیگر حال‌وش از وقوع یک حادثه تیراندازی در خیابان امام خمینی شهر زاهدان و کشته‌ شدن یک تن خبر داده است. بر اساس این گزارش، یک فعال مذهبی بلوچ به نام جلال محمدانی، ۶۸ ساله در خودروی خود هدف چندین گلوله قرار گرفته و کشته شده است. دو سرنشین دیگر خودرو هم زخمی شده‌اند. هنوز از هویت و انگیزه مهاجمان گزارشی منتشر نشده است.

دو سال پیش همزمان با آغاز اعتراضات سراسری ایران معروف به «زن، زندگی، آزادی»، انتشار خبری حاکی از تجاوز یک مقام انتظامی سیستان و بلوچستان به یک دختر بلوچ، باعث اعتراضات گسترده‌ای در این استان شد. با بالا گرفتن اعتراضات، در روز جمعه هشتم مهرماه ۱۴۰۱، نمازگزاران مسجد مکی زاهدان از طرف یک پاسگاه هدف تیراندازی قرار گرفته و تعداد زیادی از آنان کشته و زخمی شدند.

بیشتر در این باره: مولوی عبدالحمید، خامنه‌ای را مسئول کشته شدن معترضان در زاهدان دانست

فعالان بلوچ تعداد قربانیان این حادثه را دست‌کم یکصد تن می‌دانند؛ اما شورای تأمین استان، آمار کشته‌شدگان را ۳۵ نفر اعلام کرده است.

در حالی‌ که مردم محلی و فعالان بلوچ، سپاه پاسداران و نیروهای انتظامی جمهوری اسلامی را عامل تیراندازی به نمازگزاران می‌دانستند، سپاه پاسداران گروه جیش‌العدل را مسئول این حادثه معرفی کرد، ادعایی که از سوی این گروه رد شد.

سه هفته پس از وقوع این حادثه، موسوم به «جمعه خونین زاهدان»، مولوی عبدالحمید اسماعیل‌زهی، مفتی اهل سنت و امام جماعت مسجد جامع مکی زاهدان، علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی را مسئول این کشتار دانست.

حملات چند روز اخیر همزمان با دومین سالگرد این حادثه مرگبار رخ داده است.