نگرانی گزارشگر ویژه سازمان ملل از وضعیت سروناز احمدی، زندانی سیاسی

مری لاولر، گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور مدافعان حقوق بشر، نسبت به وضعیت سروناز احمدی، فعال حقوق کودکان که در زندان اوین محبوس است، ابراز نگرانی کرد.

خانم لاولر روز روز جمعه ۱۳ مهر در شبکه اجتماعی ایکس نوشت که به رغم وضعیت وخیم جسمی و توصیه پزشکان، سروناز احمدی از مرخصی پزشکی محروم شده است.

او با تاکید بر اینکه این فعال حقوق کودکان تنها به دلیل کنشگری مسالمت‌آمیز به زندان محکوم شده است، نوشت: «ایران باید فورا او را برای مداوای پزشکی آزاد کند».

رسانه‌های حقوق بشری اوایل مهرماه گزارش دادند که سروناز احمدی در اعتراض به عدم موافقت مسئولان زندان با مرخصی درمانی او دست به اعتصاب دارو زد و اکنون حدود ۱۷ روز است که این اعتصاب ادامه دارد.

خانم احمدی با وجود گذراندن ۱۶ ماه از حبس سه سال و نیم خود، تاکنون از مرخصی درمانی محروم بوده و با آزادی مشروط او نیز موافقت نشده است.

بیشتر در این باره: سروناز احمدی، زندانی سیاسی، در زندان اوین «اعتصاب دارو کرد»

پیشتر وبسایت هرانا به نقل از یکی از نزدیکان این فعال حقوق کودکان گزارش داده بود که پزشک معتمد قوه قضاییه بر اساس نتایج آزمایشات و نوار مغزی، در نامه‌ای به مسئولان زندان اوین وضعیت خانم احمدی را وخیم دانسته و برای او درخواست مرخصی اورژانسی کرده است.

به گفته خانواده نرگس محمدی و نهادهای حقوق بشری که از یورش ماموران زندان اوین به بند زنان در ۱۶ مرداد خبر داده بودند، سروناز احمدی در جریان آن یورش دچار بدحالی و حمله صرع شد.

به نوشته رسانه‌های حقوق بشری، خانم احمدی چند روز پیش نیز بار دیگر دچار حمله عصبی شد اما همچنان از دریافت داروهای خود خودداری می‌کند.

سروناز احمدی اردیبهشت ۱۴۰۲ در آستانه روز جهانی کارگر به همراه شماری از فعالان صنفی و کارگری بازداشت شد.

او از سوی شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به اتهام «اجتماع و تبانی به قصد برهم زدن امنیت ملی» و «تبلیغ علیه نظام» ابتدا به شش حبس محکوم شد اما این حکم در دادگاه تجدیدنظر به سه سال و شش ماه کاهش پیدا کرد.

خانم احمدی در جریان اعتراضات «زن، زندگی، آزادی» نیز بازداشت و بعدا با وثیقه آزاد شد.

سروناز احمدی دانش‌‌آموخته کارشناسی ارشد مددکاری است.