دانشجویان کالیفرنیا سن‌دیگو موظف به گذراندن دروس تغییرات اقلیمی شدند

عکس آرشیوی از یک تجمع اعتراضی با موضوع تغییرات اقلیمی

دانشگاه کالیفرنیا، سن‌دیگو، دانشجویان کارشناسی در تمامی رشته‌ها را ملزم کرده است که برنامه‌ای درسی دربارۀ تغییرات اقلیمی بگذرانند.

این نخستین بار در تاریخ دانشگاه‌های عمومی آمریکا است که موضوع تغییرات اقلیمی به برنامه‌های درسی دانشجویان اضافه می‌شود.

این برنامه که «الزام آموزشی تغییرات اقلیمی جین ترانس» نام‌گذاری شده، از این پاییز به اجرا درآمده و گذراندن آن برای دانشجویانی که در سال ۲۰۲۸ فارغ‌التحصیل خواهند شد، اجباری است.

جین ترانس استاد فقید موسسهٔ اقیانوس‌شناسی اسکریپس در دانشگاه کالیفرنیا سن‌دیگو بود که تلاش‌های مهمی برای آموزش اقلیمی در این دانشگاه انجام داد.

براساس اعلام این دانشگاه، محتوای این دروس باید حداقل ۳۰ درصد مرتبط با مسائل اقلیمی باشد و دو مورد از چهار موضوع پایه‌های علمی، تأثیرات انسانی، استراتژی‌های مقابله‌ای و یادگیری مبتنی بر پروژه را شامل شود.

دانشگاه اعلام کرده که بیش از ۴۰ درس که الزامات این برنامه را برآورده می‌کنند برای سال تحصیلی جاری در دسترس قرار گرفته‌اند.

بیشتر در این باره: کاهش بی‌سابقهٔ سطح آب رودخانه‌های جهان در پی تغییرات اقلیمی

سارا گیل، اقیانوس‌شناس و استاد دخیل در این برنامه، گفت: «تغییرات اقلیمی از بزرگ‌ترین چالش‌هایی است که دانشجویان امروز در طول عمر خود با آن روبه‌رو خواهند شد و دانشگاه کالیفرنیا می‌خواهد مطمئن شود که دانشجویان برای آینده‌ای که پیش رو دارند، آماده هستند.»

درس‌هایی ازجمله «نجوم و تغییرات اقلیمی»، «جنسیت و عدالت اقلیمی»، «رویکردهای بومی به تغییرات اقلیمی» و «محیط‌زیست‌گرایی در در هنر و رسانه» از جمله دروس ارائه‌شده هستند.

دن رودنیک، استاد اقیانوس‌شناسی دانشگاه کالیفرنیا سن‌دیگو که رئیس کمیته تأیید دوره‌ها است، در بیانیه‌ای گفت: «برای من واقعاً مهم بود که دانشجویان گزینه‌های درسی زیادی داشته باشند تا این موضوع به باری بر آنها تبدیل نشود و در نهایت با درک عمیق‌تری از تغییرات آب و هوایی فارغ‌التحصیل شوند.»

مقامات دانشگاه کالیفرنیا سن‌دیگو همچنین می‌گویند این حرکت بازتابی از خواست عمومی دانشجویان است و آنان به این الزام که هدف آن آماده‌سازی فارغ‌التحصیلان برای سیاست‌ها و فرصت‌های شغلی مرتبط با تغییرات اقلیمی در آینده است، نظر مثبتی دارند.

براساس یک نظرسنجی که در مؤسسه افکارسنجی ماریست انجام شده، ۸۵ درصد از نسل معروف به زِد در ایالات متحده، متولدان بعد از سال ۲۰۰۰ میلادی، نگران بحران آب‌وهوایی هستند. این نظرسنجی همچنین می‌گوید که این نسل بیش از هر گروه سنی دیگری معتقدند که بحران اقلیمی به‌دلیل فعالیت‌های انسانی ایجاد شده است.

علاوه بر دانشگاه کالیفرنیا سن‌دیگو، دانشگاه‌های کلمبیا، هاروارد و استنفورد نیز تمرکز بر آموزش تغییرات اقلیمی را فراتر برده‌اند و دانشکده‌های مجزایی را به این موضوع اختصاص داده‌اند.

در برخی از ایالت‌های آمریکا نیز، از جمله در کالیفرنیا، کنتیکت و نیوجرسی، کودکان نیز در مدارس درس‌هایی را درباره بحران تغییرات اقلیمی می‌آموزند.

بیشتر در این باره: چرا زنان بیشتر از مردان قربانی تغییرات اقلیمی شده‌اند؟