شش زندانی سیاسی به قید وثیقه‌های سنگین آزاد شدند

لحظاتی پس از آزادی از زندان. از راست: مرضیه امیری، ساناز اللهیاری، امیرحسین محمدی‌فر، سپیده قلیان و عاطفه رنگریز

بنابر گزارش‌ها از ایران، شش زندانی سیاسی شامل سپیده قلیان، عاطفه رنگریز، مرضیه امیری، ساناز اللهیاری، امیر امیرقلی و امیرحسین محمدی‌‌فرد، عصر شنبه چهارم آبان به قید وثیقه و تا زمان برگزاری دادگاه موقتا آزاد شدند.

چهار تن از این فعالان دی‌ماه پارسال در جریان اعتراض‌های کارگران هفت‌تپه بازداشت شدند و بازداشت دو تن دیگر نیز در تجمع روز کارگر امسال در مقابل مجلس صورت گرفت.

این فعالان در دو زندان اوین و قرچک ورامین نگهداری می‌شدند و بنابر گزارش‌ها، آزادی موقت آنها با وثیقه‌های سنگین (از جمله امیر امیرقلی و سپیده قلیان هر یک با وثیقه‌ای یک‌ونیم میلیارد تومانی و ساناز اللهیاری و همسرش امیرحسین محمدی‌فر نیز هرکدام با وثیقه‌ای ۸۵۰ میلیون تومانی) صورت گرفته است.

امیر امیرقلی، ساناز اللهیاری و امیرحسین محمدی‌فر سه عضو نشریه اینترنتی «گام» هستند که همراه با سپیده قلیان دی‌ماه پارسال در جریان اعتراض‌های کارگران هفت‌تپه بازداشت شدند.

متهمان این پرونده به زندان‌های سنگین محکوم شده‌اند و شماری از آنها از جمله اسماعیل بخشی و عسل محمدی هنوز در زندان هستند.

عاطفه رنگریز به ۱۱ سال‌ونیم زندان و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شده و مرضیه امیری، خبرنگار روزنامه شرق که برای پوشش خبری این مراسم رفته بود نیز به ۱۰ سال‌ونیم زندان و ۱۴۸ ضربه شلاق محکوم شده است.

با این حال شماری از متهمان این پرونده، از جمله ندا ناجی، همچنان در زندان هستند. به نوشته جمال عاملی، همسر خانم ناجی، قرار است بعد از شش ماه برای او نخستین دادگاه تشکیل شود.

فشارها بر فعالان مدنی و صنفی در ایران در سال‌های اخیر تشدید شده و موج گسترده بازداشت‌ها در دی‌ماه پارسال و روز کارگر امسال و سپس صدور احکام سنگین برای آنها محکومیت نهادهای مدافع حقوق بشر را به دنبال داشت.

منابع: شبکه‌های اجتماعی و رادیو فردا / ج/ ک.ر