ترامپ از حضور احتمالی‌اش در مراسم گشایش سفارت آمریکا در اورشلیم خبر داد

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، دوشنبه چهاردهم اسفند در دیدار با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل در واشینگتن، گفت که در حال بررسی این امر است که شخصاً برای گشایش سفارت آمریکا در اورشلیم به اسرائیل سفر کند.

آقای ترامپ در این دیدار که پنجمین ملاقات او با آقای نتانیاهو در یک سال اخیر بود، گفت «فلسطینیان نتوانستند مشکل اورشلیم را حل کنند و آمریکا این مسئله را کنار گذاشت».

آقای ترامپ پانزدهم آذر اورشلیم را به عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت شناخت؛ مقام‌های آمریکا به تازگی خبر دادند که سفارت آن کشور ۲۴ اردیبهشت از تل آویو به اورشلیم منتقل می‌شود؛ این تاریخ با هفتادمین سال تاسیس اسرائیل مصادف است.

بر اساس پخش زنده تلویزیونی دیدار کاخ سفید، رئیس‌جمهور آمریکا در آغاز ملاقات با نخست‌وزیر اسرائیل در برابر خبرنگاران این را نیز گفت که آمریکا «برای اجرای ابتکار سیاسی صلح اسرائیل و فلسطینیان به سختی تلاش می‌کند ولی اگر فلسطینیان به مذاکرات بازنگردند، صلحی در کار نخواهد بود».

به گفته رئیس‌جمهور آمریکا، «همگان همیشه گفته‌اند که صلح اسرائیل و فلسطینیان سخت‌ترین توافقی است که می‌توان به آن رسید. این نزاع سال‌های طولانی ادامه یافته و مسائل مختلفی عامل آن است و تنها مسئله سرزمین‌ها نیست ولی اگر بتوانیم به صلح رسید، یک دستاورد بزرگ برای همه جهان، برای آمریکا و برای همه خواهد بود».

آقای نتانیاهو یک روز پیش از ملاقات با آقای ترامپ، در دیدار با جرد کوشنر، مشاور ارشد رئیس‌جمهور آمریکا در واشینگتن، در مورد ابتکار سیاسی دولت واشینگتن برای صلح اسرائیل و فلسطینیان، با او گفت‌وگو کرد.

جاش رافل، مقام کاخ سفید، دو هفته پیش گفته بود که جرد کوشنر و تیم او در حال «نهایی کردن» ابتکار سیاسی آمریکا هستند.

آقای ترامپ در حالی در دیدار با نخست‌وزیر اسرائیل، از تلاش دولت خود برای پیشبرد صلح اسرائیلی- فلسطینی سخن گفت که محمود عباس، رئیس تشکیلات فلسطینی یک روز پیش از آن، در نشست سران فتح در رام‌الله بار دیگر گفت که فلسطینیان دیگر آمریکا را در مقام میانجی صلح قبول ندارند، و به گفته او، ابتکار آمریکایی «براساس خواسته‌های اسرائیل تنظیم شده است».

رئیس‌جمهور آمریکا و نخست‌وزیر اسرائیل در آغاز ملاقات خود در کاخ سفید، مناسبات دو جانبه را «بهتر از هر زمان دیگر» نامیدند. آقای نتانیاهو به آقای ترامپ گفت، «مردم اسرائیل موضع‌گیری شما در برابر ایران، حمایت از اسرائیل و موضع‌تان در سازمان ملل را می‌بینند؛... و قدردان این دوستی و پشتیبانی هستند».

بنیامین نتانیاهو همچنین گفت که منتظر مذاکرات خصوصی خود با آقای ترامپ «بر سر چالش‌های بزرگ خاورمیانه و بهبود وضع همسایگان عرب در برابر ایران است» و افزود «جاه‌طلبی هسته‌ای ایران با وجود توافق اتمی ادامه یافته و ایران در حال حاضر به آستانه مرزهای ما رسیده است؛ ایران باید مهار شود».

به گفته نخست‌وزیر اسرائیل، به دلیل چالش ایران، «دنیای عرب هرگز به اندازه وضع کنونی، به اسرائیل نزدیک‌تر نبوده است».

به نوشته وای.نت، آقای نتانیاهو در دیدار خصوصی با دونالد ترامپ و همچنین در ملاقات‌هایش با سران کنگره «نگرانی اسرائیل از تثبیت حضور نظامی ایران در سوریه و عدم مداخله کافی آمریکا برای مهار ایران در سوریه» و همچنین موضع اسرائیل در خصوص محدود کردن برد موشک‌های ایران تا سیصد کیلومتر، مطرح می‌کند.

بنیامین نتانیاهو سه‌شنبه نیز در برابر ۱۸ هزار تن از حاضران در همایش امسال ایپک، کمیته روابط عمومی آمریکا و اسرائیل، که از یکشنبه در واشینگتن در جریان است، در مورد ایران و صلح با فلسطینیان سخنرانی می‌کند.

به گزارش وای.نت، ایپک در نشست امسال خود از گسترش تحریم‌ها علیه سپاه پاسداران ایران حمایت می‌کند.

آمریکا که گفته است دیگر توافق هسته‌ای با ایران را تأیید نمی‌کند، تا ۲۲ اردیبهشت به متحدان اروپایی خود برای تغییر اساسی مفاد برجام مهلت داده است؛ اسرائیل، که از اساس خواهان لغو کامل برجام بود از این موضع سخت آمریکا در برابر ایران حمایت کرده است.

تشدید مشکلات داخلی نتانیاهو

دیدار آقای نتانیاهو با آقای ترامپ در کاخ سفید در حالی انجام شد که رسانه‌های اسرائیل به طرزی گسترده به ماجرای گسترش تحقیقات پلیس از او، همسر و نزدیکان و مشاورانش توجه دارند.

ساعاتی پیش از آغاز ملاقات کاخ سفید، نیر خفتص، یکی از مشاوران پیشین آقای نتانیاهو، که از دو هفته پیش در بازداشت پلیس اسرائیل بوده، توافقی را با پلیس امضا کرد که بر اساس آن، در برابر عدم مجازات، به «شاهد کشور» علیه نخست‌وزیر و همسر او در پرونده‌ای موسوم به «چهار هزار» مبدل می‌شود.

آقای خفتص سومین مقام ارشد نزدیک به آقای نتانیاهو است که در هفته‌های گذشته با امضای توافق با پلیس، به «شاهد کشور» علیه نخست‌وزیر بدل شده است.

آقای نتانیاهو که یک روز پیش از پرواز به سوی آمریکا، به عنوان «مظنون» از سوی بازپرسان ستاد مبارزه با فساد در پلیس اسرائیل برای هشتمین بار بازجویی شد، تأکید کرده است که مرتکب خطایی نشده و پرونده‌سازی‌ها به جایی نمی‌رسد.

همزمان با این بازجویی، همسر آقای نتانیاهو هم جداگانه به عنوان «مظنون» مورد بازجویی قرار گرفته است.