اقامتگاه ييلاقی «محرمانه»؛ در خور یک رئیس‌جمهور

Your browser doesn’t support HTML5

اکتبر سال ۲۰۱۸ کارگران در شهر «آهنگران» واقع در ۶۵ کیلومتری جنوب شرقی تاشکند، پایتخت ازبکستان، مشغول ترمیم جاده و درختکاری در حاشیه بلوار اصلی شهر بودند. نمای ساختمان‌ها را رنگ می‌کردند و ویترین‌های جدیدی را در مغازه‌ها که اکثر آنها خالی بود، نصب می‌کردند.

کاملاً مشخص بود که شخص مهمی قرار است به شهر «آهنگران» بیاید.

از خبرهایی که در شهر رد و بدل می‌شد، اینطور برمی‌آمد که اين مسافر مهم شوکت میرضیایف، رئیس‌جمهور ازبکستان است و در این سفر ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه نیز که قرار بود برای یک دیدار رسمی به ازبکسان بیاید او را همراهی خواهد کرد.

در آن روزها یک مقام محلی در شهر «آهنگران» به بخش ازبکی رادیو اروپای آزاد/ رادیو آزادی گفت: «هیچکس این موضوع را رسماً به ما اطلاع نداده، ولی شایعات حاکی از آن است که آقای میرضیایف روز ۱۸ اکتبر خواهد آمد.»

این مقام که حاضر نشد نامش در گزارش قید شود، افزود: کارگران صربستانی «مشغول ساختن یک مجموعه مسکونی بزرگ برای رئیس‌جمهور در منطقه ییلاقی آهنگران هستند.»

این مقام اضافه کرد که «تصور می‌شود که آقای میرضیایف به آنجا خواهد رفت. ولی فکر کنم تنها شيوه رفتن به آن نقطه پرواز با هلی‌کوپتر است. علاوه بر این شایعه شده که ولادیمیر پوتین نیز همراه او به آهنگران خواهد آمد.»

اظهارات این مقام در مورد ساخت‌وساز در منطقه ییلاقی آهنگران درست بود. یک مجموعه مسکونی مجلل در کوهپايه‌ای با مناظر زیبای طبیعی در فاصله ۳۰ کیلومتری شهر آهنگران در دست ساختمان بود.

نام این منطقه «شووزسوی» است و در جوار رودخانه‌ای به همین نام قرار دارد.

با وجود آنکه دو سال از تکمیل این مجموعه ساختمانی می‌گذرد دولت ازبکستان هیچگونه اطلاعاتی در مورد آن منتشر نکرده است.

اما تحقیقات بخش ازبکی رادیو اروپای آزاد/ رادیو آزادی با استناد به اطلاعات فراوان و معتبر نشان می‌دهد که این اقامتگاه مجلل و محرمانه که یک سد و درياچه جدید را نیز شامل می‌شود برای شوکت میرضیایف ساخته شده و به گفته چندین منبع مطلع از این طرح هزینه آن چند صد میلیون دلار بوده است.

با توجه به مسدود شدن جاده‌های منتهی به این منطقه و استقرار نیروهای امنیتی در اطراف آن، مردم عادی به هیچ وجه به آن دسترسی ندارند و در فهرست رسمی اقامتگاه‌های ریاست جمهوری که در سال ۲۰۱۹ توسط دولت ازبکستان منتشر شد، قید نشده است.

چند منبع مطلع گفتند که ساختمان اصلی این مجموعه یک ویلای مجلل برای اقامت آقای میرضیایف است. یک تاجر که مدعی است فضای داخلی این ساختمان را دیده گفت با زرق و برق و تجمل فراوان، از جمله سنگ‌های مرمر گران‌قیمت وارداتی از ایتالیا تزیین شده است.

این مجموعه ييلاقی کوهستانی همچون تمامی اقامتگاه‌های رئیس‌‌جمهور ازبکستان باند فرود هلی‌کوپتر دارد و جز یکی از شش منطقه ممنوعه پرواز در ازبکستان است. یک کارمند اداره هواپیمایی کشوری ازبکستان گفت مناطق ممنوعه پرواز در سطح کشور اساساً حریم هوایی اقامتگاه‌های رئیس‌جمهور هستند.

یکی دیگر از نشانه‌های پنهانکاری در مورد این مجموعه ساختمانی این است که خبرنگاران تاکنون نتوانسته‌اند حتی یک عکس از آن پیدا کنند. چندین کارگر که در این طرح مشغول کار بودند می‌گویند هر روز قبل از ورود به محوطه کار تلفن‌های موبایل آنها را ضبط می‌کردند.

به گفته منابع مطلع، تصاویر ماهواره‌ای و یک سند تجاری مربوط به این طرح، ساخت‌وساز این مجموعه در ماه فوریه ۲۰۱۷ و کمتر از دو ماه پس از آغاز دوران ریاست جمهوری شوکت میرضیایف آغاز شد.

آقای میرضیایف هنگام به دست گرفتن قدرت در دسامبر ۲۰۱۶ با تأکید بر شفافیت و تعهد در نحوه هزینه کردن بودجه دولتی تلاش کرد خود را از اسلام کریم‌اف، رئیس‌جمهور خودکامه ازبکستان، متفاوت جلوه دهد.

او در سخنرانی سالانه خطاب به اعضای مجالس قانونگذاری ازبکستان در دسامبر ۲۰۱۷ گفت: «ما باید یک روش کارآمد از تصمیم‌گیری براساس شفافیت را در تمامی نهادهای دولتی به اجرا بگذاریم. شفافیت و پاسخگویی برای کارآمدی نهادهای دولتی شروط مهمی هستند.»

ولی در مورد هزینه ساخت‌وساز مجموعه ییلاقی «شووزسوی» که در قلب یکی از مناطق طبیعی حفاظت شده بنا شده هیچ اطلاعاتی منتشر نشده است.

خانواده‌هایی که در این منطقه ساکن بودند از محل زندگی خود رانده شده و خانه‌های آنها تخریب شده است. ساکنان روستاهایی که در دامنه این منطقه قرار دارند می‌گویند از زمان احداث سد و درياچه بزرگی که بخشی از این اقامتگاه ییلاقی است جریان انتقال آب به سوی روستاها و مزارع آنها مختل شده است.

تمامی افرادی که در این تحقیقات با خبرنگاران ما صحبت کرده‌اند به دلیل هراس از اعمال فشار حکومت و یا کارفرمایان خود ترجیح دادند که نام آنها در گزارش قید نشود.

پنهانکاری در مورد این مجموعه ساختمانی مجلل برای رئیس‌جمهور ازبکستان یادآور افشاگری اخیر الکسی ناوالنی، منتقد سرسخت حکومت روسیه، در مورد کاخ مجلل واقع در سواحل دریای سیاه است که به گفته او و همکارانش متعلق به ولادیمیر پوتین است.

این بنای بزرگ و مجلل، واقع در حومه شهر ییلاقی «گلندژیک» در جنوب شرقی روسیه تحت عنوان «کاخ پوتین» شهرت پیدا کرده است.

مردم ازبکستان نیز مجموعه ییلاقی رئیس‌جمهور ازبکستان را «داخای میرضیایف» می‌نامند. «داخا» در زبان روسی به معنای خانه ویلایی یا اقامتگاهی در خارج ار شهر است.

بهشت شکارچیان

این مجموعه ساختمانی در جوار رودخانه «شووزسوی» و در ناحیه آهنگران، یکی از توابع شهر تاشکند قرار دارد. روستاهای این منطقه و محیط طبیعی اطراف رودخانه در دوران اتحاد شوروی و در دوران ریاست جمهوری اسلام کریم‌اف منطقه محافظت شده بود.

ساکنان محل می‌گویند که نیکیتا خروشچف و لئونید برژنف، رهبران سابق اتحاد شوروی برای شکار به این منطقه می‌آمدند.

یک چوپان محلی به بخش ازبکی رادیو اروپای آزاد/ رادیو آزادی گفت: «این منطقه به خاطر وجود قرقاول، گوزن و گراز همیشه مورد علاقه شکارچیان بوده است.»

استقبال از لئونید برژنف در فرودگاه تاشکند در ۲۲ مارس ۱۹۸۲

یک مقام دولت ازبکستان گفت شوکت میرضیایف از سال‌های ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۶ که نخست‌وزیر بود، به خوبی از زیبایی و ویژگی‌های منحصر به فرد این منطقه اطلاع داشت.

آقای میرضیایف در سال ۲۰۱۰ در یکی از فرامین خود دستور احداث يک جاده دولتی در این منطقه را صادر کرد.

در آوریل ۲۰۱۳ کوهنوردان از تصاحب این منطقه توسط شرکت راه‌آهن دولتی ازبکستان و مسدود کردن راه‌های ورود به منطقه حفاظت‌شده برای کوهنوردان و گردشگران خبر دادند.

تصاویر ماهواره‌ای در ماه اوت ۲۰۱۴ شروع احداث سازه‌هایی در این منطقه را نشان می‌دهند که چند سال بعد به مجموعه ییلاقی «شووزسوی» بدل شد.

یک مقام دولتی که در آن سال‌ها از منطقه دیدن کرده بود، به رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی گفت که آچیلبای راماتف، مدیرعامل شرکت راه‌آهن دولتی «این اراضی را تصاحب کرد و در آن یک ویلای مجلل برای فصل شکار ساخت».

آچیلبای راماتف که در سال ۲۰۱۶ به مقام معاون اول نخست‌وزیر منصوب شد، یکی از نزدیکان شوکت میرضیایف و یک سرمایه‌گذار بزرگ در رشته ساخت‌وساز است.

این مقام دولتی افزود: «در فصل‌های وفور گراز او برای شکار به منطقه می‌آمد. این ویلا یکی از نقاط دور افتاده و خلوتی بود که آقای راماتف آنجا میهمانی ترتیب می‌داد و مقامات عالی‌رتبه از جمله شوکت میرضیایف را دعوت می‌کرد.»

آچیلبای راماتف (وسط) در کنار شوکت میرضیایف در افتتاح یک خط مترو در اکتبر ۲۰۱۹

آچیلبای راماتف به درخواست ما برای اظهار نظر در مورد این موضوع پاسخ نداد.

ولی یک زن نود و چند ساله ساکن منطقه، ماجرای شکار توسط آقای راماتف و دوستانش را تأیید کرد. این زن در ژوئن ۲۰۱۷ در شکایتی خطاب به رئیس‌جمهور و پارلمان ازبکستان نوشت آقای راماتف و دوستانش «در هر فصلی جانوران وحشی را شکار می‌کنند که به حیات وحش منطقه آسیب شدیدی خواهد زد. کی به آنها چنین حقی داده است؟»

کار شبانه‌روزی

طبق یکی از گزارش‌های سالیانه یک شرکت زیرمجموعه راه‌آهن دولتی و مؤسسه دولتی پژوهش و طراحی شبکه حمل و نقل کشوری، طرح مربوط به احداث این مجموعه ساختمانی محرمانه از فوریه سال ۲۰۱۷، حدود یک ماه پس از سخنرانی شوکت میرضیایف در پارلمان و تأکید او بر هزینه کردن عاقلانه بودجه دولتی، به اجرا گذاشته شد.

طبق اسناد شرکت «بوش‌ترانس‌لوئیها» این مؤسسه کار نقشه برداری از منطقه را در روز هفتم فوریه ۲۰۱۷ آغاز کرد. در این سند، یکی از معدود مدارک دولتی مربوط به این طرح که تاکنون علنی شده، گفته می‌شود که کار نقشه‌برداری مربوط به یک طرح ساختمانی در منطقه جنگلی «سووزسوی» است.

تصویر ماهواره‌ای به فاصله چند ماه پس از تاريخ ثبت اين قرارداد احداث باند فرود هلی‌کوپتر و اولین مراحل ساخت‌وساز در منطقه را نشان می‌دهد.

سال ۲۰۱۸ و پنج ماه قبل از سفر ولادیمیر پوتین، عبدالله عارف‌اف نخست‌وزیر ازبکستان، رسماً دستور ایجاد منطقه حفاظت‌شده «اوگام چاتکال» به وسعت ۴۳ هزار هکتار را صادر کرد که نقطه ساخت مجموعه ييلاقی «شووزسوی» را نیز شامل می‌شود. طبق این دستور مدیریت این منطقه حفاظت‌شده به راه‌آهن دولتی سپرده شد که مدیر آن آچیلبای راماتف بود.

طبق این دستور آقای راماتوف به عنوان یکی از دو مدیران منطقه حفاظت‌شده تعیین شد که حدود ۱۱ هزار هکتار از منطقه حفاظت‌شده «بوشکیزیلسوی» را نیز دربرمی‌گیرد. این محدوده بخشی از یک منطقه محافظت‌شده در فهرست یونسکو به نام «تین‌شان غربی» است.

دلیل سپردن مدیریت یک منطقه حفاظت شده با این وسعت به شرکت راه‌آهن دولتی مشخص نیست.

این تصمیم با واکنش کمیته حفاظت از میراث جهانی یونسکو مواجه شد و این نهاد از دولت ازبکستان خواست در مورد نقش شرکت راه‌آهن دولتی در نگهداری از این منطقه و پیامدهای احتمالی آن برای حفاظت از این محیط طبیعی بکر توضیح دهد.

دولت ازبکستان در پاسخ خود گفت: «هیچ طرحی برای ساخت‌وساز در این منطقه و یا فعالیت‌های دیگر که ممکن است روی ارزش منحصر به فرد آن تأثیر بگذارد وجود ندارد.»

عبدالله عارف‌اف، نخست‌وزیر ازبکستان، در دسامبر ۲۰۱۸ با صدور فرمان دیگری برخی از فعالیت‌ها در منطقه حفاظت‌شده را مجاز اعلام کرد، ولی در عین حال ساخت‌وساز در منطقه «بوشکیزیلسوی» را ممنوع کرد. طبق این فرمان برخی از فعالیت‌های تجاری در محدوده حائل به عرض یک کیلومتر که پيرامون منطقه حفاظت‌شده قرار دارد مجاز اعلام شد.

مجموعه ییلاقی «شووزسوی» در این محدوده حائل قرار دارد که برخی از فعالیت‌های تفریحی و ورزشی در آن مجاز است. در فرمان نخست‌وزیری به صراحت قید شده که این فعالیت‌ها «نباید به اکوسیستم و طبیعت منطقه حفاظت شده لطمه بزنند».

هنگام صدور این فرمان بخش عمده‌ای از ساخت و ساز مجموعه ییلاقی «شووزسوی» و آب‌بند و درياچه آن تکمیل شده بود.

دفتر نخست‌وزیری ازبکستان و شرکت راه‌آهن دولتی به درخواست ما برای اظهار نظر در این مورد پاسخ نداده‌اند.

به گفته کارگرانی که در این طرح مشغول به کار بوده‌اند، بخش اعظم این ساختمان با شتابی طاقت‌فرسا در سال ۲۰۱۸ تکمیل شده است.

یکی از این کارگران گفت: «همه در طول شبانه‌روز کار می‌کردند تا قبل از سفر پوتین به ازبکستان این ساختمان تکمیل شود. افراد مهم و با نفوذی در پیشبرد سریع کار دخالت داشتند». او از جمله به عبدالله عارف‌اف نخست‌وزیر، و علی‌شیر عثمانف میلیاردر ازبک تبار و نزدیک به کاخ کرملین، نام برد. آقای عثمانف نیز به درخواست ما برای اظهار نظر در این مورد پاسخ نداد.

یک منبع دیگر که از مقامات محلی است به نقش آقای عثمانف اشاره کرد و گفت: «همه در آهنگران معتقدند که شوکت میرضیایف، ولادیمیر پوتین و علی‌شیر عثمانف با هلی‌کوپتر به مجموعه ییلاقی (شووزسوی) رفت‌وآمد کرده‌اند.»

کاخ کرملین نیز حاضر نشد در این مورد اظهار نظر کند. در وبسایت کاخ کرملین و وبسایت دفتر ریاست جمهوری ازبکستان نیز به سفر مشترک رؤسای جمهور ازبکستان و روسیه به این مجموعه ییلاقی در جریان دیدار آقای پوتین در اکتبر ۲۰۱۸ هیچ اشاره‌ای نشده است.

بودجه مبهم و تجمل ایتالیایی

مبلغی که از بودجه دولتی در ساخت‌وساز اقامتگاه کوهستانی شوکت میرضیایف هزینه شده، مشخص نیست. گزارشگران ما فقط توانسته‌اند چند مدرک مالی علنی را پیدا کنند که در آنها مشخصاً نام این پروژه قید شده و رقمی که از مجموع این اسناد به دست می‌آید، فقط ۵۴۴ هزار دلار است.

شرکت راه‌آهن دولتی ازبکستان رقمی را در ساخت و ساز این مجموعه هزینه کرده هیچگاه منتشر نکرده است و گزارشگران فقط یک مدرک این مؤسسه دولتی را پیدا کرده‌اند که وجود چنین طرحی در آن قید شده است.

در ژوئیه ۲۰۱۸ همزمان با پر کردن درياچه بزرگی که جزیی از این مجموعه ساختمانی است، شرکت راه‌آهن دولتی ازبکستان يک آگهی مناقصه برای «انتقال مصالح ساختمانی برای احداث یک تأسیسات تفریحی و ورزشی در جنگل‌های شووزسوی» منتشر کرد.

در تمامی اسناد موجود در وبسایت این شرکت و گزارش‌های سالانه و تراز مالی آن برای سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۹ به این طرح هیچ اشاره‌ای نشده است. طبق گزارش سالانه شرکت راه‌آهن دولتی در این بازه زمانی حدود ۱.۵ میلیارد دلار به ساخت‌وساز و تعمیرات اختصاص داده شده که حدود ۱.۱ میلیارد دلار از آن مربوط به پروژه‌های ساختمانی جدید است.

در این گزارش قید شده که شرکت راه‌آهن دولتی در این دوره حدود ۳۷۵ میلیون دلار وام خارجی دریافت کرده و حدود ۳۰۰ میلیون دلار نیز تحت عنوان «هزینه‌های دیگر» طبقه‌بندی شده است.

مشخص نیست که آیا هزینه‌های مجموعه ييلاقی «شووزسوی» بخشی از این ردیف‌بندی بودجه سالانه است یا نه. شرکت راه‌آهن دولتی ازبکستان حاضر نشد در این مورد اظهار نظر کند.

گزارشگران ما دریافته‌اند که شش شرکت که همه متعلق به دولت هستند در سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ در طرح ساخت‌وساز این مجموعه ييلاقی مشارکت کرده‌اند.

این شرکت‌ها عبارتند از راه‌آهن دولتی ازبکستان و یکی از مؤسسات زیرمجموعه آن به نام «توش‌تمیر یولوئیاه»؛ «قیشلوقندگولوئیها» که طرح‌های برق‌رسانی در مناطق روستایی را انجام می‌دهد؛ «بوش‌ترانس‌لوئیها» مؤسسه دولتی پژوهش و طراحی حمل و نقل؛ شبکه برق منطقه‌ای تاشکند و «هیدروپروچکت» که زیرمجموعه شرکت دولتی «ازبک هیدرو انرگو» است.

یک مقام محلی تاشکند که از این طرح اطلاع دارد، گفت: «هزینه ساختمان این اقامتگاه ييلاقی حداقل چند صد میلیون دلار است». یک سرکارگر که در این طرح ساختمانی مشغول کار بوده معتقد است هزینه ساخت‌وساز این اقامتگاه و سد و درياچه آن حداقل یک میلیارد دلار است.

این تخمین‌ها تمامی اجزای این طرح، از جمله سد و درياچه، جاده‌ها، فضای سبز، ساختمان‌های این مجموعه و ویلای بزرگی را که ادعا می‌شود برای استفاده شخصی شوکت میرضیایف ساخته شده دربرمی‌گیرد.

سرکارگری که در این طرح مشغول کار بوده گفت: «به چشم خود شاهد وفور و قيمت گران مصالحی بودیم که در این طرح به کار رفته است، از احداث جاده‌های کوهستانی گرفته تا ایجاد فضای سبز. سنگ‌های مرمر و درخت‌های تزئینی از کشورهای خارجی وارد می‌شد. همه اینها منهای پرهزینه‌ترین بخش این طرح یعنی فضای داخلی و مجلل ساختمان ويلايی است که ما آن را ندیده‌ایم.»

طبق آمارهای تجارت خارجی ازبکستان صادرات مبلمان ایتالیایی به این کشور در سال ۲۰۱۸، سال تکمیل طرح، به نسبت سال گذشته در حد چشم‌گیری افزایش یافته است.

از روی این آمارها نمی‌توان با قاطعیت گفت که چقدر از این مبلمان ایتالیایی برای اقامتگاه ييلاقی «سووزسوی» وارد شده است. در این آمارها نام شرکت‌های ایتالیایی صادرکننده و خریداران و دریافت‌کنندگان کالاها در ازبکستان قید نشده است.

الکسی ناوالنی و همکارانش نیز در افشای «کاخ پوتین» در سواحل دریای سیاه ادعا کردند که بخش اعظم تزیینات داخلی و مبلمان این ساختمان محصول ایتالیاست. یکی از شرکت‌های ایتالیایی سازنده مبلمان به نام «پوزولی» که در این افشاگری به آن اشاره شده، تأیید کرد که محصولات خود را به ازبکستان نیز صادر کرده ولی حاضر نشد اطلاعات بیشتری ارائه دهد.

به گفته یک کارمند دولتی که می‌گوید در مراحل پایانی ساخت‌وساز از این اقامتگاه ييلاقی دیدار کرده، در آنجا یک «اتریش کوچک» ساخته‌اند که تأسیسات و امکانات فراوانی از جمله پیست اسکی، استخرهای شنا، سونا، ورزشگاه، سینما، باغ های انگور، یک آمفی تئاتر و فضای سبز تزیینی گسترده‌ای دارد.

گزارشگران ما نمی‌توانند به طور مستقل این جزییات را تأیید کنند، ولی تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهد که برای ایجاد فضای سبز اطراف این اقامتگاه کارهای گسترده‌ای صورت گرفته است.

تصاویر ماهواره‌ای درعین حال گفته‌های چندین کارگر شاغل در این طرح در مورد بازه زمانی ساخت و ساز را تأیید می‌کند. به گفته آنها ساخت و ساز حتی قبل از تکمیل نقشه و نهایی شدن مدارک و جواز شهرسازی آغاز شد.

یکی از کارگرانی که شخصاً در نقطه اصلی ساخت و ساز مشغول کار بوده به بخش ازبکی رادیو اروپای آزاد/ رادیو آزادی گفت: «برای تردد گسترده خودروهای سنگین یک جاده جدید و عریض‌تر احداث شد که مستلزم انفجارهای متعددی در معابر کوهستانی بود.»

یک فرد دیگر که در این ساخت‌وساز شاغل بوده گفت معمارهای آلمانی و شرکت‌های ساختمانی متعددی از روسیه، ناحیه بالکان و کشورهای دیگر در این طرح مشارکت داشتند.

این منبع افزود زیرساخت‌های ارتباطی، شبکه برق و تهویه این طرح توسط یک شرکت متعلق به بختیار فاضل‌اف، سرمایه‌دار ازبک انجام شده است. آقای فاضل‌اف در سال ۲۰۱۹ جایزیه دولتی «خدمات ایثارگرانه» را از شوکت میرضیایف، رئيس‌جمهور ازبکستان دریافت کرد.

به گفته این منبع سیمان و اسکلت فلزی این مجموعه ساختمانی را شرکت سیمان‌سازی «بینکورتمیر» تأمین کرده که زیرمجموعه شرکتی به نام «گروه اورینت» و متعلق به اویبک عمراف، برادر داماد شوکت میرضیایف است. به گفته او سایر شرکت‌های زیرمجموعه «گروه اورینت» نیز در احداث این طرح مشارکت داشته‌اند.

این کارگر ساختمانی افزود: «در مراحل اولیه اجرای طرح که کارهای سنگین و کثیف بود بیش از دو هزار کارگر مشغول کار بودند. اکثر کارگران اهل منطقه کشک دریا بودند و در خوابگاه‌های موقتی که در اطراف سایت بنا شده بود زندگی می‌کردند و از کله سحر تا غروب آفتاب کار می‌کردند.»

یک شرکت روسی به نام «بریگ انرگو» در وبسایت خود می‌گوید که در ساخت‌وساز یک پروژه تفریحی -ورزشی در مناطق جنگلی «شووزسوی» مشارکت داشته است. دفتر مرکزی این شرکت در شهر اوفا روسیه است و پروژه‌های دیگری در ازبکستان انجام داده است. این شرکت می‌گوید یکی از مشتریان دیگر آن شرکت مهندسی «انتر اینجنیرینگ» بوده است.

به گفته کارگر ساختمانی که با ما گفت‌وگو کرده این شرکت یکی از مقاطعه‌کاران طرح ساخت‌وساز در «شووزسوی» بود.

هیچیک از این شرکت‌ها به درخواست ما برای اظهار نظر در مورد این موضوع پاسخ ندادند.

با رئیس‌جمهور درنیافتید

حدود شش ماه پس از پر شدن درياچه مجموعه ييلاقی «شووزسوی» عبدالله آریپف، نخست‌وزیر ازبکستان فرمان خود در مورد نحوه استفاده از منطقه محافظت‌شده‌ای را که این مجموعه ساختمانی در آن بنا شده، صادر کرد. یکی از محورهای این فرمان محول کردن حفاظت از منطقه به نیروهای انتظامی است.

طبق این فرمان نیروهای انتظامی هنگام مأموریت علاوه بر حمل اسلحه حق دارند مدارک شناسایی افراد، مردم و خودروها را در این منطقه بازرسی کنند.

یک چوپان اهل منطقه به بخش ازبکی رادیو اروپای آزاد/ رادیو آزادی گفت: «از سال ۲۰۱۸ جاده‌ای که به سوی ارتفاعات می‌رود به روی مردم عادی بسته شده است. کنترل امنیتی در اطراف داخا (مجموعه مسکونی و ویلا) چنان شدید است که حتی به چندین کیلومتری آن نمی‌توان نزدیک شد. مراتع ما را با سیم خاردار حصارکشی کردند و اگر دام‌های ما از این حصار عبور کنند، جریمه خواهیم شد. نگهبان‌های مسلح همه جا هستند.»

تعدادی از شکارچیان قانونی در این منطقه به ما گفتند که نهادهای مسئول در پاسخ به شکایت آنها گفته‌اند که منطقه جنگلی «شووزسوی» اکنون تحت کنترل حکومت است.

یکی از این شکارچیان افزود به افرادی که از این وضعیت شکایت کرده‌اند «هشدار داده شده که با سیاستمداران نیرومند از جمله رئیس‌جمهور درنیافتند».

بیشتر در این باره: اقامتگاه کوهستانی و «محرمانه» رئیس‌جمهور ازبکستان
بیشتر در این باره: آب‌بند مرموزی که روستایی در ازبکستان را خشک کرد
بیشتر در این باره: محافظان دره زیبای ازبکستان چگونه از خانه رانده شدند؟
بیشتر در این باره: «ویلای پدر ما»؛ چگونه «راز» رئیس‌جمهور ازبکستان فاش شد؟
بیشتر در این باره: محدوده ممنوعه پرواز بر فراز مجموعه ییلاقی رهبر ازبکستان