«آزار و اذیت روانی» امیر نصر آزادانی از سوی حفاظت اطلاعات زندان اصفهان

امیر نصر آزادانی

حفاظت اطلاعات زندان دستگرد اصفهان امیر نصر آزادانی، فوتبالیست و زندانی سیاسی، را به علت فعالیت صفحهٔ او در فضای مجازی «به شدت زیر فشار روانی» قرار داده است.

صفحهٔ منتسب به آقای نصر آزادانی، صبح جمعه،‌ ۲۴ فروردین‌ماه، در شبکهٔ اجتماعی ایکس (توییتر سابق) نوشت که این نهاد امنیتی تلاش دارد «با آزار و اذیت روانیِ امیر، مانع ادامه فعالیت این صفحه»‌ شود.

این صفحه در ادامه اعلام کرده که پس از پایان اعتصاب غذای این فوتبالیست و خارج کردن او از انفرادی زندان، امیر نصر آزادانی به «بند سالمندان» منتقل شده، که این مسئله برای یک ورزشکار «شکنجهٔ روانی» محسوب می‌شود.

پیش از این امیر رئیسیان، وکیل توماج صالحی، در شبکهٔ اجتماعی ایکس اعلام کرده بود که به دلیل حمایت از این زندانی سیاسی، آقای صالحی مورد برخورد و بازخواست مقامات زندان قرار گرفته است.

امیر نصر آزادانی، بازیکن سابق تیم‌های تراکتورسازی تبریز و سپاهان اصفهان روز ۲۶ آبان‌ماه سال ۱۴۰۱ در جریان اعتراضات «زن، زندگی، آزادی» و در رابطه با پروندهٔ موسوم به «خانه اصفهان» توسط نیروهای امنیتی در اصفهان بازداشت شد.

آقای نصر آزادانی در دی‌ماه همان سال به اتهام «معاونت در محاربه» به تحمل ۱۶ سال حبس تعزیری محکوم شد.

شعبهٔ اول دادگاه انقلاب اصفهان مجید کاظمی، سعید یعقوبی و صالح میرهاشمی، سه تن از متهمان این پرونده، را به اتهام «محاربه» به اعدام محکوم کرد و حکم آن‌ها در اردیبهشت‌ماه سال گذشته اجرا شد.

بسیاری از فعالان سیاسی و حقوق بشر دادگاه برگزارشده در مورد این پرونده را «ناعادلانه» توصیف کرده و می‌گویند متهمان پرونده از جمله امیر نصر آزادانی، از دسترسی به وکیل انتخابی و حقوق شهروندی در زمان برگزاری جلسات دادگاه محروم بوده‌اند.

بیشتر در این باره: گروهی از حقوقدانان و وکلا خواستار توقف فوری اعدام متهمان پرونده «خانه اصفهان» شدند