اپل به درخواست مسکو اپ روسی رادیو اروپای آزاد را از فروشگاهش حذف کرد

کارنت‌تایم شبکه تلویزیونی و دیجیتالی روسی‌زبان رادیو آزادی/رادیو اروپای آزاد است

شرکت اپل به رادیو آزادی/رادیو اروپای آزاد اطلاع داده اپلیکیشن «کارنت‌تایم»، شبکهٔ روسی رادیو اروپای آزاد، را به درخواست نهاد نظارت بر رسانه‌های روسیه از اپ‌استور نسخه روسی حذف کرده است.

این شرکت در نامه‌ای به رادیو آزادی/رادیو اروپای آزاد دلیل حذف این اپلیکیشن را وجود محتوایی اعلام کرد که در روسیه غیرقانونی اعلام شده است.

در این نامه آمده است که این محتوا شامل مطالبی از سازمانی است که توسط مقامات روسیه «نامطلوب» ارزیابی می‌شود.

کارنت‌تایم یک شبکه تلویزیونی و دیجیتالی به زبان روسی و از زیرمجموعه‌های رادیو آزادی/رادیو اروپای آزاد است اداره می‌شود و رادیو آزادی/رادیو اروپای آزاد یک سازمان رسانه‌ای مستقل است که از طریق کمک مالی کنگره آمریکا و زیر نظر آژانس رسانه‌های جهانی ایالات متحده فعالیت می‌کند.

بیشتر در این باره: روسیه رادیو اروپای آزاد را «سازمان نامطلوب» دانست

این رسانه به ۲۷ زبان برای مخاطبان ۲۳ کشور فعالیت می‌کند و بیشتر بر مناطقی متمرکز است که آزادی رسانه‌ای در آن‌ها محدود است، ازجمله «رادیوفردا» به زبان فارسی برای ایرانیان که وب‌سایت آن نیز در ایران سال‌ها است که مسدود شده است.

پروژه‌های رادیو آزادی/رادیو اروپای آزاد به زبان روسی، به ویژه پس از تهاجم گستردهٔ روسیه به اوکراین، تحت فشار فزاینده‌ای از سوی دولت روسیه قرار گرفته‌اند.

این رسانه در مورد تصمیم اپل هنوز واکنشی نشان نداده است.

پس از آغاز تهاجم نظامی روسیه به اوکراین در بهمن ۱۴۰۰ نهاد نظارت بر رسانه‌های روسیه وب‌سایت‌های این رسانه از جمله وب‌سایت‌های بخش روسی آن را را مسدود کرد.

این رسانه یک ماه پس از این تهاجم به دلیل تشدید فشارهای دولتی فعالیت‌های خود در روسیه را متوقف کرد؛ در یکی از این موارد اداره مالیات فدرال روسیه درخواست کرده بود بخش روسی این سازمان اعلام ورشکستگی کند.

بیشتر در این باره: دادگاه روسیه خبرنگار رادیو اروپای آزاد را به شش سال و نیم زندان محکوم کرد

رادیو آزادی/رادیو اروپای آزاد می‌گوید این اقدامات نتیجهٔ سال‌ها تلاش دولت روسیه برای مانع‌تراشی در کار این سازمان است.

وزارت دادگستری روسیه نیز در بهمن پارسال فعالیت‌های این رسانه را رسماً «نامطلوب» اعلام کرد.

تبعیت اپل از دستورات مقامات روسیه بخشی از یک روند گسترده‌تر است. این غول فناوری آمریکایی در خرداد امسال ۲۵ سرویس وی‌پی‌ان را از اپ‌استور خود حذف کرد و در شهریور امسال نیز ۹۸ سرویس دیگر را مسدود کرد.

این اقدامات نگرانی‌هایی را در میان رسانه‌های مستقل، سازمان‌های غیردولتی و فعالان جامعه مدنی برانگیخته است؛ اقداماتی که اپل را به کمک در سرکوب آزادی بیان در روسیه متهم می‌کند.

فعالان و سازمان‌های غیردولتی از این غول فناوری خواسته‌اند در برابر اقداماتی که استانداردهای بین‌المللی حقوق بشر را تضعیف می‌کند، مقاومت کند و اپلیکیشن‌های وی‌پی‌ان مسدودشده را در دسترس عموم قرار دهد.

بیشتر در این باره: «فریب دادن» اروپا و گوگل برای حذف ده‌ها گزارش در اینترنت
گزارش‌ رادیو آزادی/رادیو اروپای آزاد/ پ.م/ ر.ش