چهار سرباز ارمنستان در تیراندازی نیروهای جمهوری آذربایجان کشته شدند

تصویر آرشیوی از سربازان ارمنستان در مرز مشترک با جمهوری آذربایجان

ارمنستان خبر داده که در جریان درگیری در مرز مشترک با جمهوری آذربایجان، چهار سرباز این کشور کشته شدند.

خبرگزاری رویترز روز سه‌شنبه ۲۴ بهمن به نقل از وزارت دفاع ارمنستان اعلام کرد که دو سرباز این کشور بر اثر تیراندازی نیروهای جمهوری آذربایجان کشته شده‌اند.

ساعتی بعد خبرگزاری فرانسه به نقل از همین وزارتخانه خبر داد تعداد کشته‌شدگان به چهار تن رسیده و یک سرباز ارمنستان نیز مجروح شده است.

از سوی دیگر،‌ مرزبانی جمهوری آذربایجان، این حادثه را اقدامی تلافی‌جویانه، در پاسخ به «رفتار تحریک آمیز نیروهای ارمنستان» خواند و گفت رفتارهای تحریک‌آمیز بعدی ارمنستان «از این پس با اقدامات جدی‌تر و قاطع‌تر» مواجه خواهد شد.

وزارت دفاع جمهوری آذربایجان گفت نیروهای ارمنستان روز دوشنبه مواضع آنها را در بخشی از مرز گلوله‌باران کردند، اما ایروان این اتهام را رد کرده است.

از زمان آغاز مذاکره میان دو کشور برای رسیدن به صلح،‌ تنش در مرز میان دو کشور کاهش یافته بود، هرچند که طرفین یکدیگر را به کارشکنی متهم می‌کنند.

جمهوری آذربایجان اواخر شهریور ماه امسال در یک عملیات نظامی غافلگیر کننده منطقه خودمختار ناگورنو-قره‌باغ (قره‌باغ کوهستانی)‌ را از ارمنستان بازپس گرفت.

بیشتر در این باره: هزاران تن از پناهندگان ارمنی قره‌باغ وارد ارمنستان شدند

رئیس دولت جمهوری خودخوانده قره‌باغ کوهستانی روز ششم مهر، دستور انحلال تمامی نهادهای دولت خود را تا پایان سال ۲۰۲۳ صادر کرد و در هفته‌های بعد از آن هزاران ارمنی ساکن در این منطقه محل زندگی خود را ترک کردند و به ارمنستان گریختند.

این منطقه بر اساس قوانین بین‌المللی بخشی از خاک جمهوری آدربایجان است اما اکثریت ساکنانش ارمنی هستند.

نخست‌وزیر ارمنستان باکو را به «پاکسازی قومی» در این ناحیه متهم کرده، ولی دولت جمهوری آذربایجان این اتهام را رد کرده است.