دیدار علنی مقام ارشد بحرینی با نظامیان اسرائیلی مسئول «مقابله» با ایران

یک مقام ارشد دولت بحرین که از اسرائیل دیدار می‌کند، برای نخستین بار با نظامیان ارشد اسرائیل که مسئول «مقابله» با ایران هستند، علناً دیدار کرده است.

همزمان، در ادامه گسترش «پیمان‌های صلح ابراهیم»، وزیر خارجه اسرائیل در چارچوب نخستین دیدار رسمی و آشکار یک مقام ارشد دولت اسرائیل از مراکش، وارد رباط شد.

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، عبدالله بن‌احمد آل‌خلیفه، معاون روابط بین‌الملل وزارت خارجه و معاون دبیرکل شورای عالی دفاعی بحرین روز چهارشنبه ۲۰ مرداد در مقر ستاد ارتش اسرائیل با ژنرال تال کالمن، مسئول تعیین راهبردهای مقابله اسرائیل با جمهوری اسلامی ایران و نظامیان زیردست او و اویخای ادرعی، نظامی مسئول سخنگویی ارتش اسرائیل به زبان عربی، دیدار کرد.

ژنرال تال کالمن نظامی ارشدی است که راهکارهای رویارویی با ایران را برای ارتش اسرائیل تعیین می‌کند. این طرح‌های تهیه شده در این دایره به نخست‌وزیر و سایر مقامات ارشد اسرائیلی برای تصویب و اجرا ارائه می‌شود.

به نوشته تایمز اسرائیل، موافقت بحرین با انتشار تصویر و علنی کردن این دیدار تأکیدی بر این امر است که مذاکرات این مقام ارشد بحرینی با مقامات اسرائیل با هدف اشتراک مساعی در رویارویی با چالش ناشی از ایران انجام شده‌است.

این رسانه افزوده‌است که این نوع دیدارها در گذشته محرمانه انجام می‌شد.

سایر رسانه‌های اسرائیل نیز خبر دادند که عبدالله بن‌احمد آل‌خلیفه تفاهم‌نامه‌ای با ارتش اسرائیل امضا کرد که محوریت آن «تقویت همکاری نظامی» است. هر چند توضیح بیشتری داده نشد اما احتمال قوی می‌رود همکاری مشترک در برابر ایران باشد.

ملاقات‌های آشکار مقام ارشد بحرینی با نظامیان ارشد اسرائیل در شرایطی انجام شده که هشدارهای اسرائیل به ایران بر سر برنامه هسته‌ای و حمله اخیر منتسب به ایران علیه یک کشتی مرتبط با اسرائیل در آبهای دریای عمان، در روزهای اخیر به‌شدت اوج گرفته‌است.

مقام ارشد بحرینی در دیدارهای خود با مقامات اسرائیلی شدیداً به برجام و احتمال احیای آن حمله کرده و گفته‌است که برجام هیچ خیری نداشت و ماحصل آن تنها شر برای منطقه بود.

وی که از درباریان بحرین است، گفته که پیامد برجام، شدت گرفتن خشونت در منطقه و افزایش مرگ «بی‌گناهان» بود.

عبدالله بن‌احمد آل‌خلیفه، که مسئول پیشبرد امور صلح با اسرائیل نیز هست، برای دومین بار در ماه‌های اخیر به اسرائیل سفر کرده و این بار دیدار او طولانی‌تر و چهار روز تعیین شده بود. او در روزهای گذشته با شمار دیگری از مقامات سیاسی و نظامی اسرائیل از جمله اسحاق هرتسوگ، رئیس‌جمهور جدید اسرائیل، مذاکره کرده بود.

بیشتر در این باره: تهران حکم دادگاه بحرین علیه بانک‌های ایرانی را «فاقد ارزش حقوقی» خواند

او به نام بحرین توافق‌نامه‌هایی را نیز با شماری از اندیشکده‌های اسرائیلی، که عمدتاً در امور آسیای غربی و از جمله ایران کار پژوهشی می‌کنند، امضا کرده‌است. اما اشاره نشده که این توافق‌نامه‌ها به مفهوم تأمین اعتبار مالی این اندیشکده‌ها از سوی بحرین، یکی از ثروتمندترین کشورهای عرب، نیز هست یا خیر.

به نظر می‌رسد که عبدالله بن‌احمد آل‌خلیفه مناسبات نزدیکی با شماری از مقامات تعیین‌کننده اسرائیلی برقرار کرده و تصاویر غواصی او و مدیرکل وزارت خارجه اسرائیل در آبهای دریای سرخ روز ۱۹ مرداد در رسانه‌های اسرائیلی منتشر شد.

بحرین دومین امیرنشین خلیج فارس بود که سال گذشته بعد از امارات در راستای «پیمان‌های صلح ابراهیم» با اسرائیل روابط کامل سیاسی برقرار کرد.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر وقت اسرائیل، تأکید کرده بود که موضع مشترک امیرنشین‌ها و اسرائیل علیه ایران، عامل اصلی در علنی کردن این مناسبات و ارتقای آن تا حد برقراری مناسبات کامل سیاسی بود.

نه تنها فلسطینیان به توافق‌های عادی‌سازی روابط امارات و بحرین با اسرائیل واکنش خشمگینانه‌ای نشان داده و آن را «خنجر به قلب به فلسطین» نامیدند، بلکه ایران نیز به‌ویژه گسترش همکاری‌های نظامی، دفاعی و امنیتی امارات و بحرین با اسرائیل را با حساسیت دنبال می‌کند و آن را «خیانت» علیه ثبات منطقه، ایران و «محور مقاومت» می‌نامد.

لاپید برای گشایش سفارت اسرائیل وارد رباط شد؛ «مذاکرات مستقیم اسرائیلی- سعودی»

در این میان، حکومت پادشاهی مراکش، که مدتی بعد از امارات و بحرین، در آخرین هفته‌های ریاست جمهوری دونالد ترامپ به درخواست او برای تجدید مناسبات سیاسی با اسرائیل موافقت کرد، از روز ۲۰ مرداد رسماً میزبان یائیر لاپید، وزیر خارجه اسرائیل، شده‌است.

آقای لاپید برای گشایش سفارت اسرائیل در رباط وارد مراکش شد و با استقبال همتای مراکشی خود روبرو شد.

هر چند یائیر لاپید از ملک محمد ششم، پادشاه مراکش، برای «تصمیم تاریخی» برقراری روابط با اسرائیل و توافق با سفر او به مراکش قدردانی کرده اما هنوز معلوم نیست که دیداری میان پادشاه مراکش و وزیر خارجه اسرائیل در این سفر انجام شود.

برخی از سازمان‌ها و نهادهای مراکشی که با تصمیم پادشاه برای تجدید روابط با اسرائیل مخالف هستند، از دولت خود خواسته بودند سفر یائیر لاپید را لغو کند.

پروازهای مستقیم میان رباط و تل‌آویو به زودی آغاز خواهد شد. با این حال، در ۲۰ سالی که دو کشور مناسبات سردی داشتند، هنوز هر سال هزاران گردشگر اسرائیلی، به‌ویژه از تبار و ریشه مراکشی، به زادگاه خود یا اجدادشان سفر می‌کردند.

مراکش در سه دهه گذشته میزبان اسحاق رابین و شیمون پرز نخست وزیران پیشین اسرائیل بود و تنها بعد از گسترش انتفاضه فلسطینیان علیه اسرائیل، این تماس‌های رسمی را ظاهراً قطع کرده بود.

دولت جو بایدن گفته‌است که از «پیمان‌های صلح ابراهیم» که ماحصل کوشش دولت دونالد ترامپ بود، و گسترش آن، حمایت می‌کند اما هنوز گام عملی برای افزایش شمار کشورهای عرب و مسلمان که آماده علنی کردن مناسبات خود با اسرائیل باشند، برنداشته است.

عیسوی فریج، یک وزیر عرب‌تبار در دولت نفتالی بنت این هفته در مصاحبه با شبکه عرب‌زبان آمریکایی الحره، گفت مذاکرات میان اسرائیل و عربستان بر سر امور مرتبط با ایران، مذاکراتی مستقیم و بدون میانجی است.