استرالیا به شهروندانش توصیه کرد از سفر به ایران پرهیز کنند

در هشدار دولت استرالیا، «آدم‌ربایی به قصد باج‌گیری» در ایران «یک خطر» توصیف شده است

دولت استرالیا روز پنج‌‍‌شنبه ۱۰ خرداد به شهروندان این کشور توصیه کرد کماکان از سفر به ایران خودداری کنند زیرا «خطر زیادی» وجود دارد که خودسرانه بازداشت یا دستگیر شوند.

در این هشدار دولتی، «آدم‌ربایی به قصد باج‌گیری» در ایران «یک خطر» توصیف شده است.

دولت کانبرا همچنین به استرالیایی‌ها و دوتابعیتی‌هایی که اکنون در ایران هستند، توصیه کرد به‌طور جدی به فکر خروج از ایران باشند.

استرالیا از مدتی پیش به شهروندان خود توصیه کرده بود از سفر به ایران خودداری کنند و از دوتابعیتی‌ها نیز خواسته بود ایران را ترک کنند.

اما توصیه تازه خود را در روز ۱۰ خرداد نظر به «بالا بودن تنش‌های منطقه‌ای» تکرار کرده و بعید ندانسته که افزایش تنش در خاورمیانه به بسته شدن حریم هوایی، لغو پروازها، تغییر مسیرها و سایر اختلالات سفر منجر شود.

وزارت خارجه استرالیا در سایت رسمی توصیه‌های مرتبط با سفرهای خارجی برای شهروندان این کشور نوشت خارجی‌ها، از جمله استرالیایی‌ها در ایران ممکن است در معرض خطر بالای بازداشت یا دستگیری خودسرانه باشند.

این توصیه افزوده است: «حملات تروریستی ممکن است در هر نقطه از ایران رخ دهد؛ از جمله تهران یا سایر محل‌هایی که خارجی‌ها و گردشگران در آن تردد می‌کنند» و «ممکن است هر زمانی، بدون هشدار (پیشاپیش) اتفاق بیفتد».

این بیانیه، سفارتخانه‌ها، هتل‌ها، مساجد و سایر مراکز دینی، مناطق دیدنی، ساختمان‌هایی را که جزو منافع دولت هستند، رژه‌ها و اماکن نظامی و ساختمان‌های مرتبط با تجارت غربی و سایر منافع غربی را در شمار محل‌هایی ذکر کرده که ممکن است در ایران هدف «حمله تروریستی» قرار گیرند.

بیشتر در این باره: استرالیا چهار فرد و سه نهاد مسئول سرکوب در ایران را تحریم کرد

این بیانیه مناطق مرزی ایران با عراق، افغانستان و پاکستان را نیز «به شدت خطرناک» دانسته است.

استرالیا ابراز نگرانی کرده که خطر آدم‌ربایی به‌طور مشخص در بخش‌های شرقی ایران، مانند بم، جاسک و استان سیستان‌وبلوچستان، «با انگیزه‌های سیاسی، عقیدتی یا جنایی» بالا است.

معلوم نیست که تأکید و تکرار توصیه‌های استرالیا، ضمن اشاره به احتمال وقوع «حملات تروریستی در هر نقطه از ایران»، بر اساس اطلاعات مشخص و تازه‌ای است که این کشور از آن مطلع شده است یا خیر.

وزارت خارجه استرالیا از شهروندان خود که هم‌اکنون در ایران هستند، خواسته که از عکس گرفتن از اماکن نظامی یا دولتی، زیرساخت‌های مهم شهری یا حتی از اعتراضات عمومی که طبق قوانین جمهوری اسلامی ایران غیر قانونی است، یا هر نوع استفاده از پهپادها خودداری کنند.

این توصیه یادآور شده که تنش‌های بالای منطقه‌ای با توجه به «خصومت دامنه‌دار جمهوری اسلامی ایران و اسرائیل» و «تنش میان ایران با آمریکا وسایر کشورهای خاورمیانه» ممکن است «به سرعت تشدید شود».

بیشتر در این باره: کایلی مور-گیلبرت: در زندان اوین قصد خودکشی داشتم

جمهوری اسلامی ایران از گروه افراطی حماس در حمله اعضای آن به اسرائیل در روز ۱۵ مهر پارسال که کار را به جنگ غزه کشانده، حمایت کرده است.

استرالیا مانند آمریکا و اتحادیه اروپا، حماس را یک گروه تروریستی می‌داند.

با این حال، پنی وانگ، وزیر خارجه استرالیا، حمله این هفته ارتش اسرائیل در منطقه رفح را دارای «پیامد وحشتناک و غیر قابل قبول» نامید.

استرالیا دو سال و نیم برای آزادی یک شهروند خود که در ایران به اتهام «جاسوسی» به ده سال حبس محکوم شده بود، تقلا می‌کرد.

کایلی مور گیلبرت، شهروند استرالیایی- بریتانیایی که استاد مطالعات اسلامی در دانشگاه استرالیا بود، در تابستان سال ۱۳۹۷ در سفری رسمی به ایران بازداشت شد.

استرالیا آذر سال ۱۳۹۹ در جریان یک مبادله بین‌المللی که تایلند نیز در آن نقش داشت، توانست خانم مور گیلبرت را به کشور خود برگرداند.

بانکوک سه مأمور جمهوری اسلامی ایران را که در ارتباط با طرح بمب‌گذاری علیه اهداف اسرائیلی در آن کشور زندانی شده بودند، در برابر آزادی خانم گیلبرت به تهران تحویل داد.

با وجود آن بحران، استرالیا کماکان در ایران دارای سفیر است و خود میزبان ده‌ها هزار ایرانی است که تابعیت استرالیا را گرفته و برخی از آن‌ها به ایران سفر می‌کنند.

با استفاده از وبسایت اسمارت‌تراول دولت استرالیا، رادیوفردا/ ف. ر/ ف. دو- ک.ر