لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۳۴

کایلی مور-گیلبرت: در زندان اوین قصد خودکشی داشتم


کایلی مور-گیلبرت در مصاحبه با اسکای نیوز استرالیا. سه‌شنبه ۱۹ اسفند
کایلی مور-گیلبرت در مصاحبه با اسکای نیوز استرالیا. سه‌شنبه ۱۹ اسفند

کایلی مور-گیلبرت، پژوهشگر استرالیایی-بریتانیایی که دو سال در زندان‌های ایران گذرانده، روز سه‌شنبه، ۱۹ اسفند، در اولین گفت‌وگویی که بعد از آزادی با رسانه‌های همگانی انجام داد، در مورد شرایط حبس خود در زندان اوین توضیحاتی داد.

خانم مور-گیلبرت در گفت‌وگو با شبکه اسکای‌نیوز استرالیا گفت مأموران جمهوری اسلامی او را به مدت ۷ ماه در سلول انفرادی نگه داشتند و شکنجه روحی این نوع حبس به حدی بود که او تمایل به خودکشی پیدا کرده بود.

این پژوهشگر در ادامه گفت که او را در سلولی چهار متر مربعی نگه می‌داشتند و تنها راه ارتباط او با خارج از سلول یک خط تلفن با نگهبان سلول بود.

خانم گیلبرت در این مصاحبه گفت که «در چنین شرایطی کاملاً دیوانه می‌شوی. ضربه روحی که وارد می‌شود بسیار زیاد است به طوری که من در بدنم درد حس می‌کردم.»

کایلی مور-گیلبرت که پژوهشگر مسائل خاورمیانه در دانشگاه ملبورن استرالیا است تابستان ۱۳۹۷ به دعوت دانشگاه الزهرا و دانشگاه ادیان و مذاهب قم برای شرکت در هفتمین کنفرانس بین‌المللی شیعه‌شناسی به ایران سفر کرد اما پاییز همان سال، حین بازگشت به استرالیا، در فرودگاه امام دستگیر و به اتهام جاسوسی به ده سال زندان محکوم شد.

رسانه‌های ایران روز پنجم آذرماه خبر دادند که خانم گیلبرت در ازای آزادی «سه تاجر ایرانی» آزاد شده است.

این سه ایرانی به جرم مشارکت در توطئه بمب‌گذاری علیه اهداف اسرائیلی در سال ۲۰۱۲ در تایلند محکوم و زندانی شده بودند.

خانم مور-گیلبرت، در دوره‌ای که در ایران گذراند، بعد از ۹ ماه حبس اولیه به ۱۰ سال زندان محکوم شد و با شنیدن این حکم با یک رشته اعتصاب غذا به مخالفت با آن برخاست.

او در مصاحبه روز سه‌شنبه با اسکای نیوز گفت که وضعیت روحی‌اش پس از دو هفته محبوس بودن رو به وخامت گذاشت و افزود که «با خود فکر کردم اگر دستم برسد خودم را می‌کشم.»

خانم گیلبرت گفت که «در آن دوره نه می‌توانستم چیزی بخورم و نه می‌توانستم بخوابم. اضطراب خیلی زیادی داشتم و قلبم به شدت می‌تپید. می‌شود گفت که در یک حالت ممتد حمله عصبی به سر می‌بردم.»

این پژوهشگر استرالیایی به اسکای نیوز گفت که در مرحله‌ای حتی اقدام به فرار از زندان کرد و «با رد شدن از میخ‌های بالای دیوار با جوراب‌های خود» توانست به سقف زندان برسد، اما از پریدن به آن سوی دیوار چشم‌پوشی کرد.

او توضیح داد که «من لباس زندان به تن داشتم. زبان مردم شهر را هم صحبت نمی‌کردم. از پیامدهای دستگیری بعد از فرار ترسیدم.»

کایلی مور-گیلبرت در این مصاحبه گفت طی ۸۰۴ روزی که در زندان اوین گذراند مقام‌های زندان «بارها و بارها» به او پیشنهاد کردند که اگر بپذیرد برای آنها جاسوسی کند در حکم او تخفیف قائل شده یا آزادش می‌کنند اما او نپذیرفته است.

این پژوهشگر دانشگاه ملبورن اکنون به استرالیا بازگشته و می‌گوید که تمرکزش بر تجدید قوا و بهبودی روحی و جسمی است.

با استفاده از رویترز و گاردین / پ.پ / ر.ح

XS
SM
MD
LG