اتهام «ریاکاری» به باکو پس از درخواست برای آتش‌بس جهانی

جمهوری آذربایجان، میزبان کنفرانس تغییر اقلیم سازمان ملل متحد ۲۰۲۴ (کوپ۲۹)، پس از درخواست برای آتش‌بس جهانی همزمان با برگزاری این کنفرانس، به ریاکاری متهم شده است.

اجلاس کوپ۲۹ از ۱۱ نوامبر (۲۱ آبان) به مدت دو هفته در باکو برگزار خواهد شد. انتظار می‌رود سران دولت‌ها و نمایندگان گروه‌ها و سازمان‌های بیش از ۱۸۰ کشور از سراسر جهان در این اجلاس حاضر باشند.

هم‌زمان، دولت جمهوری آذربایجان خواستار این شده که تمامی کشورهای جهان که درگیر مناقشه هستند، در مدت برگزاری این کنفرانس و یک هفته قبل و بعد از آن، سلاح‌های خود را زمین بگذارند.

با این حال، فعالان حقوق بشر و برخی از سیاستمداران، جمهوری آذربایجان را به ریاکاری متهم کرده و به این مسئله اشاره می‌کنند که بیش از ۱۰۰ هزار نفر در منطقه مورد مناقشه قره‌باغ کوهستانی و در پی حملهٔ نیروهای آذری به این ناحیه، آواره شده‌اند.

یالچین رفی‌اف، مذاکره‌کننده ارشد جمهوری آذربایجان در کنفرانس تغییر اقلیم سازمان ملل متحد، در مورد درخواست «آتش‌بس جهانی» از سوی کشورش اعلام کرد: «این ابتکار هیچ ارتباطی با ارمنستان ندارد. ما صرفاً درخواست یک آتش‌بس داریم؛ این موضوع به مسائل سیاسی مرتبط نیست.»

بیشتر در این باره: ایران و جمهوری آذربایجان «رزمایش تاکتیکی» برگزار می‌کنند

وی افزود که واکنش سایر کشورها به این ایده تا کنون مثبت بوده است، اما اذعان کرد که اجرای آن در عمل دشوار خواهد بود.

پل پولمن، رئیس سابق شرکت یونیلیور و فعال اقلیمی، در این باره به گاردین گفت: «ایده آتش‌بس در جریان کنفرانس تغییر اقلیم یک ترفند روابط عمومی عمیقاً بدبینانه توسط جمهوری آذربایجان است که برای منحرف کردن توجه جهان از پاکسازی قومی قره‌باغ کوهستانی در سال گذشته طراحی شده است.»

وی افزود: «اگر الهام علی‌اف، رئیس‌جمهور آذربایجان، به‌راستی می‌خواهد الگویی برای دیگران باشد، باید متعهد به کاهش کربن در اقتصاد وابسته به سوخت فسیلی جمهوری آذربایجان شود و بیش از ۳۰۰ زندانی سیاسی را که در بازداشت دارد قبل از آغاز کنفرانس کوپ۲۹ آزاد کند.»

عباد بایراموف که پدرش، قباد عباداغلو استاد دانشگاه اقتصاد لندن در جمهوری آذربایجان زندانی است، نیز به گاردین گفت: «مناقشات به دولت آذربایجان این امکان را داده است که در حالی که جامعه مدنی را با زندانی کردن صداهای مخالف از بین می‌برد، از دید پنهان بماند.»

بایراموف همچنین اضافه کرد که دولت جمهوری آذربایجان محاکمه پدرش را عمداً متوقف کرده و بازداشت دیگر فعالان زندانی نیز تمدید شده است.

مناقشات جاری بین اوکراین و روسیه و همچنین اسرائیل و گروه افراطی حماس، که هر دو در مناطق نزدیک به جمهوری آذربایجان قرار دارند، بر این کنفرانس سایه افکنده است.

روسیه یکی از تولیدکنندگان اصلی سوخت‌های فسیلی و منتشرکننده بزرگ گازهای گلخانه‌ای است، در حالی که جمهوری آذربایجان در حال تأمین گاز اروپا به جای گاز روسیه است.

در این شرایط، ایجاد توافق دیپلماتیک در مورد مسائل اقلیمی حتی دشوارتر از معمول به نظر می‌رسد.