لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۸ مهر ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۳۳

ایران و جمهوری آذربایجان «رزمایش تاکتیکی» برگزار می‌کنند


رزمایش نیروهای ایران در نزدیکی مرز با جمهوری آذربایجان (عکس از آرشیو)
رزمایش نیروهای ایران در نزدیکی مرز با جمهوری آذربایجان (عکس از آرشیو)

وزارت دفاع جمهوری آذربایجان از برگزاری رزمایش مشترک «تاکتیکی» با جمهوری اسلامی خبر داده و گفته است هدف از این رزمایش مقابله با «اقدامات خرابکارانه» است.

این بیانیه که روز سه‌شنبه ۲۲ خرداد منتشر شده، می‌افزاید رزمایش مشترک یاد شده با حضور پرسنل، تجهیزات رزمی، هوانوردی و پهپادی مشترک، در خاک هر دو کشور انجام خواهد شد.

قرار است روز چهارشنبه پرسنل جمهوری آذربایجان در خاک ایران مانور مشترک انجام دهند و همزمان رزمایش مشترک دیگری با حضور نظامیان ایرانی در نخجوان برگزار شود.

برای اولین بار است که نظامیان دو کشور در خاک همدیگر رزمایش مشترک انجام می‌دهند.

وزارت دفاع جمهوری آذربایجان می‌گوید این رزمایش در رابطه با «حفاظت از تاسیسات راهبردی و خطوط ارتباطی در برابر فعالیت‌های خرابکارانه احتمالی» انجام می‌شود.

جمهوری آذربایجان و ایران طی چند سال گذشته به رغم تنش‌های چشمگیر امنیتی و سیاسی، چندین پروژه مشترک، از جمله احداث کریدور مرزی برای اتصال نخجوان به خاک جمهوری آذربایجان، احداث دو نیروگاه برقی بر روی رود ارس و پروژه‌های مرتبط با کریدور شمال-جنوب برای ترانزیت کاال میان ایران و روسیه از خاک جمهوری آذربایجان، آغاز کرده‌اند.

الهام علی‌اف٬ رئیس‌جمهور آذربایجان٬ ۳۰ اردیبهشت همراه با ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور پیشین ایران در آیین بهره‌برداری از سد مشترک قیزقلعه سی بر روی رود ارس شرکت کرد و آقای رئیسی در بازگشت از این مراسم، دچار حادثه سقوط بالگرد شد و جان باخت.

هنوز مقامات جمهوری اسلامی رزمایش مشترک با جمهوری آذربایجان در روز چهارشنبه را تایید نکرده‌اند، اما ارتش ایران روز سه‌شنبه بصورت یکجانبه در شهر مرزی آستارا رزمایش نظامی انجام داد.

بعد از آزادسازی مناطق اشغالی قره‌باغ کوهستانی توسط ارتش جمهوری آذربایجان از ارمنستان در پاییز ،۲۰۲۰ جمهوری اسلامی چندین رزمایش نظامی در مرزهای مناطق آزاد شده برگزار کرد که با واکنش تند دولت باکو مواجه شد.

ایران همچنین تهدید کرده بود در صورت باز شدن کریدور زنگزور برای اتصال نخجوان به جمهوری آذربایجان از خاک ارمنستان اقدام نظامی خواهد کرد.

جمهوری آذربایجان نهایتا قراردادی برای احداث کریدور ریلی و جادهای از خاک ایران به موازات کریدور زنگزور امضا کرد؛ اما کماکان بر باز شدن کریدور زنگزور از خاک ارمنستان نیز اصرار دارد.

XS
SM
MD
LG