درخواست دیده‌بان حقوق بشر از آذربایجان برای تحقیق درباره اتهام شکنجه اسرای ارمنی

ارمنستان- لوسین مارگاریان تصویر هایک، فرزند خود را در دست گرفته، سرباز ارمنی که در جنگ با آذربایجان مفقود شده است

دیده‌بان حقوق بشر در بیانیه‌ای که روز جمعه ۲۹ اسفند منتشر شد از دولت جمهوری آذربایجان خواست در مورد ادعاهای مربوط به شکنجه و آزار اسرای جنگی ارمنی تحقیق و عاملان آن را شناسایی و مجازات کند.

این نهاد حقوق بشری در بخشی از بیانیه خود گفت: «نیروهای جمهوری آذربایجان اسرای جنگی ارمنی را هنگام اسارت و در زمان بازداشت آنها در اردوگاه‌های مختلف مورد آزار و شکنجه و بدرفتاری قرار داده‌اند.»

دیده‌بان حقوق بشر افزود که جمهوری آذربایجان باید هر چه سریع‌تر تمامی اسرای جنگی و غیرنظامیان ارمنی را آزاد کرده و در مورد آخرین محل و تاریخ بازداشت یا اسارت آنها اطلاعات دقیقی منتشر کند.

هیو ویلیامسون، مسئول بخش اروپا در دیده‌بان حقوق بشر گفت: «آزار و شکنجه اسرای ارمنی جنایت جنگی است. عدم انتشار دقیق اطلاعات در مورد آخرین تاریخ و محل بازداشت این اسرا نیز به شدت نگران‌کننده است.»

بیشتر در این باره: بحران در ارمنستان؛ معترضان خواستار برکناری نخست وزیر شدند

چهار اسیر سابق ارمنی در مصاحبه‌هایی با دیده‌بان حقوق بشر گفته‌اند که در دوران اسارت «مدت طولانی مورد ضرب و شتم قرار گرفته‌اند».

این نهاد در عین حال خاطرنشان کرد که در ویدئوهایی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده می‌توان بدرفتاری افسران ارتش جمهوری آذربایجان با اسرای ارمنی را مشاهده کرد.

دیده‌بان حقوق بشر افزود تاکنون ۲۰ ویدئو از بدرفتاری با اسرای ارمنی را پیدا کرده و برخی از اسرایی که در این ودیئوها دیده می‌شوند هنوز آزاد نشده و خانواده‌های آنها هیچ اطلاعی از سرنوشت آنها ندارند.

این نهاد از دولت جمهوی آذربایجان خواست «تمامی حقوق اسرای جنگی ارمنی بر اساس قوانین بین‌المللی حقوق بشر را تضمین کند».

در جریان نبردهای ناحیه ناگورنو- قره‌باغ که با توافق آتش‌بس ماه نوامبر در مسکو به پایان رسید بیش از ۶ هزار نفر کشته شدند. طبق این توافق بخش وسیعی از ناگورنو- قره‌باغ که طی سه دهه اخیر در کنترل نیروهای ارمنی بود به جمهوری آذربایجان واگذار شد. یکی از بخش‌های مهم این توافق نیز تبادل اسرای جنگی بود.

تعداد دقیق نظامیان ارمنی که هنوز در اسارت جمهوری آذربایجان هستند مشخص نیست.

به گفته دیده‌بان حقوق بشر، دولت ارمنستان در پایان ماه فوریه از دادگاه حقوق بشر اروپا خواسته است که برای آزادی ۲۴۰ اسیر جنگی و غیرنظامی که هنوز در اسارت جمهوری آذربایجان هستند، مداخله کند.

ارمنستان می‌گوید جمهوری آذربایجان تاکنون فقط ۶۹ اسیر نظامی و غیرنظامی را آزاد کرده است. در مقابل جمهوری آذربایجان مدعی است تمامی اسرای جنگی را آزاد کرده و فقط حدود ۶۰ نفر را که مظنون به فعالیت‌های تروریستی هستند در اسارت دارد.

دیده‌بان حقوق بشر می‌گوید به طور مستقل نمی‌تواند ادعاهای هیچ یک از طرفین را تایید کند.

با استفاده از گزارش رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی؛ ش.ر/س.ن