بایدن در دیدار با زلنسکی از تأخیر در تصویب کمک‌ها به اوکراین عذرخواهی کرد

دیدار بایدن و زلنسکی در پاریس، جمعه ۱۸ خرداد

رئیس‌جمهور آمریکا در حاشیه مراسم هشتادمین سالگرد «روز دی» با ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، دیدار و به خاطر تاخیر کنگره آمریکا در تصویب کمک‌ها به اوکراین عذرخواهی کرد.

جو بایدن روز جمعه ۱۸ خرداد در این دیدار اعلام کرد که واشینگتن یک بسته کمک دیگر به ارزش ۲۲۵ میلیون دلار به اوکراین خواهد داد.

این اولین دیدار حضوری دو طرف از آخرین سفر ولودیمیر زلنسکی به واشینگتن در ماه دسامبر بود. در آن زمان روسای‌جمهور آمریکا و اوکراین رهبران حزب جمهوری‌خواه را تحت فشار قرار دادند تا این حزب از مخالفت با ارسال کمک‌های بیشتر به اوکراین دست بردارد.

روسای‌جمهور آمریکا و اوکراین هفته آینده نيز در اجلاس سران گروه هفت که در ایتالیا برگزار می شود با هم دیدار خواهند کرد. یکی از موضوعات اين اجلاس برداشت ۵۰ میلیارد دلار از دارایی‌های مسدود شده روسیه در غرب برای تامین نیازهای تسلیحاتی اوکراین است.

ولودیمیر زلنسکی ماه گذشته به خبرگزاری رویترز گفت تصمیم گیری دولت‌های غربی در مورد کمک به اوکراین خیلی طول می‌کشد.

بیشتر در این باره: بایدن در سالگرد نبرد سرنوشت‌ساز آمریکا: از اوکراین کنار بکشیم تمام اروپا تهدید می‌شود

آقای بایدن در دیدار روز جمعه به ولودیمیر زلنسکی گفت: «شما سر فرود نیاورده‌اید و اصلا تسلیم نشده‌اید. شما به شکل تحسین‌برانگیزی به نبرد ادامه می‌دهید. ما شما را رها نخواهیم کرد».

آقای بایدن گفت: «به خاطر آن هفته‌هایی که معلوم نبود سرنوشت کمک چه خواهد شد عذرخواهی می‌کنم. تعدادی از اعضای به شدت محافظه‌کار در کنگره مانع می‌شدند. ولی در نهایت عملی شد. ما هنوز کاملا و همه‌جانبه در میدان هستیم».

ولودیمیر زلنسکی نیز از کمک‌های نظامی، مالی و بشردوستانه آمریکا تشکر کرد. رئیس‌جمهور اوکراین گفت: «بودن شما در کنار ما بسیار مهم است. حمایت هر دو حزب در کنگره، و حمایت ایالات متحده آمریکا در این شکل یکپارچه و حمایت همه مردم آمریکا از اوکراین بسیار مهم است. درست مثل جنگ جهانی دوم که آمریکا به نجات جان مردم و نجات اروپا کمک کرد».

رئیس‌جمهور آمریکا روز پنجشنبه در سخنرانی خود در مراسم «روز دی» در سواحل نرماندی فرانسه نبرد با استبداد در طول جنگ جهانی دوم را با جنگ اوکراین با روسیه مقایسه کرد و ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، را «مستبد» خواند.

ارتش اوکراین در مقابله با حملات یک ماه گذشته ارتش روسیه در استان خارکیف دچار مشکل شده است.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، در بیانیه‌ای گفت بسته جدید کمک به اوکراین توپخانه و گلوله توپ، خودروهای زرهی، سلاح‌های ضد تانک و همین‌طور سامانه‌های رهگيری هوایی را شامل می‌شود که علاوه بر تقویت پدافند ضد هوایی، توانايی ارتش اوکراین در طول خط مقدم جبهه را تقویت خواهد کرد.

بیشتر در این باره: زلنسکی در فرانسه: روسیه می‌تواند اروپا را به دوران نازیسم بازگرداند

جو بایدن هفته گذشته موضع خود را تغییر داد و گفت اوکراین می‌تواند با سلاح‌های آمریکایی آن بخش از خاک روسیه را که منطقه پشتیبانی از حملات اخیر آن کشور به ناحیه خارکیف تلقی می‌شود، هدف بگیرد.

جان فاینر، معاون مشاور امنیت ملی آمریکا، روز پنجشنبه گفت واشینگتن تلاش می‌کند میزان حمایت خود را به سطح مورد نیاز ارتش اوکراین افزایش دهد.

آقای فاینز در جلسه‌ای در پژوهشکده «مرکز امنیت جدید آمریکا» گفت: «دو مورد تسلیحاتی که تامین نامحدود آن می‌تواند به تغییر تعادل در جنگ به نفع اوکراین منجر شود گلوله‌های توپ و سامانه‌های رهگیری هوایی است. ولی آمریکا در هر دو زمینه با کمبود مواجه است».

او افزود: «خارج از جبهه‌های نبرد جنگ اوکراین، رقابتی است که در کارخانه‌های ما، کارخانه‌های اروپا و کارخانه‌های اوکراین جريان دارد».

دالیپ سنگ، مشاور امور اقتصاد بین‌الملل در شورای امنیت ملی آمریکا، نیز در همان جلسه گفت توافق بر سر برداشت از دارایی‌های مسدود شده روسیه دشوار خواهد بود.

او اضافه کرد که روند مذاکرات در مورد جزئیات چنین تصمیمی هنوز به پایان نرسیده و او روز جمعه برای ادامه گفتگوها به ایتالیا می‌رود.

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز/ش.ر/ک.ر