سه زندانی سیاسی: جان افشین بایمانی و سامان یاسین در قزلحصار با خطر جدی روبه‌رو است

کمپین حقوق بشر ایران مرداد امسال در گزارشی اعلام کرد دست‌کم ۳۴ زندانی سیاسی به‌صورت «عامدانه» از دسترسی به خدمات درمانی مناسب محروم شده‌اند

احمدرضا حائری، حمزه سواری و سعید ماسوری می‌گویند جان افشین بایمانی و سامان صیدی (یاسین)، دو همبندی آن‌‌ها در زندان قزلحصار، با «خطر جدی» روبه‌رو است.

این سه زندانی سیاسی شنبه ۱۰ شهریور در نامه‌ای سرگشاده از زندان قزلحصار نوشتند علی صالحی، دادستان تهران، و معاون او با محروم کردن آقای بایمانی و آقای یاسین از خدمات درمانی «در عمل زمینه قتل سیستماتیک و کشتار سفید آنها را فراهم آورده‌اند».

در این نامهٔ سرگشاده آمده است این اقدام همانند «قتل و کشتاری» است که در مورد «ده‌ها زندانی در دیگر زندان‌ها» از جمله در زندان شیبان اهواز، بند زنان و بند چهار زندان اوین در حال وقوع است.

نویسندگان این نامه همچنین با اشاره به «غیرقانونی» بودن نگهداری این دو زندانی که با مشکلات زیاد جسمانی دست به گریبان هستند، مسئولیت بروز هر حادثه‌ و به خطر افتادن سلامتی سامان یاسین و افشین بایمانی را بر عهدهٔ قوه قضائیه و سازمان زندان‌‌ها دانستند.

بر اساس این نامه افشین بایمانی پس از تحمل ۲۵ سال زندان «دچار نارسائی قلبی» است و چند دکتر پس از معاینه خواستار «درمان فوری» و «انجام عمل قلب بیرون از زندان» برای او شده‌اند‌.

بیشتر در این باره: گزارش کمپین حقوق بشر ایران از محرومیت «عامدانهٔ» زندانیان سیاسی از امکانات پزشکی

همچنین پزشکی قانونی پائیز پارسال «بر فوریت انجام عمل و بستری‌ شدن» آقای بایمانی تأکید کرده است.

با این حال علاوه بر دادستان تهران و معاون او، «آقای نیری»، دادیار ناظر بر زندان، از اعزام فوری این زندانی سیاسی به مرخصی درمانی جلوگیری کرده‌اند.

این زندانیان سیاسی همچنین با اشاره به دو مرتبه بستری شدن سامان صیدی (یاسین)، خوانندهٔ معترض، در بیمارستان روانپزشکی رازی اعلام کردند با وجود نظریهٔ کمیسیون پزشکی قانونی مبنی بر «تشدید بیماری‌های ایشان در شرایط زندان»، آقای یاسین همچنان در وضعیت بلاتکلیف در زندان به سر می‌برد.

این سه زندانی سیاسی تأکید کرده‌اند وضعیت این هنرمند در زندان قزلحصار «به گونه‌ای است که هر روز و هر ساعت بیم آن می‌رود که جان وی به خطر افتد».

بیشتر در این باره: وکیل سامان صیدی: موکلم بیمار است، اما آزادش نمی‌کنند

رامین صفرنیا، وکیل سامان یاسین، ۱۴ اردیبهشت در شبکهٔ اجتماعی ایکس (توئیتر سابق) نوشت با وجود آنکه این زندانی سیاسی «مشمول عدم تحمل حبس» است، اما تاکنون پرونده پزشکی آقای صیدی به پزشکی قانونی ارجاع نشده و از آزادی او جلوگیری شده است.

آقای یاسین دوم اردیبهشت‌ماه با رأی دادگاه انقلاب تهران به پنج‌ سال زندان در تبعید در یکی از شهرهای استان کرمان محکوم شد.

کمپین حقوق بشر ایران ۳۱ مرداد امسال در گزارشی اعلام کرد در فاصلهٔ دهم خرداد تا ۲۵ مرداد سال جاری، دست‌کم ۳۴ زندانی سیاسی در زندان‌های مختلف ایران به‌صورت «عامدانه» از دسترسی به خدمات درمانی مناسب محروم شده‌اند.

در این گزارش مفصل که چهارشنبه ۳۱ مرداد منتشر شد، اسامی این ۳۴ زندانی آمده است، به‌علاوه محل حبس، نوع بیماری و سن آن‌ها و چگونگی محرومیت‌شان از خدمات درمانی از جمله دسترسی به دارو یا اعزام به مراکز درمانی در خارج از زندان.

از این میان، افشین بایمانی، سمانه نوروز‌مرادی، مرضیه فارسی، عفیف نعیمی، جابر صخراوی، انور چالشی، وسام مزرعه، عبدالامیر زرگانی و حمزه سواری ۹ زندانی سیاسی و عقیدتی هستند که در این گزارش به جزئیات پرونده آن‌ها پرداخته شده است.

با استفاده از نامهٔ سرگشادهٔ زندانیان سیاسی و گزارش‌های رادیوفردا/ پ. م/ ع.م