افت ۱۰ درصدی تولید خودروسازان ایرانی؛ «دولت ارز نمی‌دهد»

در پی افت ۱۰ درصدی تولید شرکت‌های خودروساز کشور، دبیر انجمن خودروسازان ایران دلیل این اتفاق را عدم تخصیص ارز توسط دولت عنوان کرده است.

احمد نعمت‌بخش، دبیر انجمن خودروسازان ایران روز یکشنبه ۱۸ شهریور اعلام کرد در سال جاری تخصیص ارز به خودروسازان توسط وزارت صمت از ۱۷ تیر ماه آغاز شد و اگر پیش از این تاریخ بانک مرکزی ارزی برای خودروسازان تامین کرده بود، مربوط به تخصیص‌های سال گذشته بود.

او همچنین خبر داد که تخصیص‌های پس از ۱۷ تیر هم هنوز تامین ارز نشده‌اند و خودروسازان همچنان با مشکل تامین ارز دست به گریبان هستند.

کل تولید خودرو سواری سه خودروساز اصلی ایران، شامل ایران‌خودرو، سایپا و پارس‌خودرو در پنج ماه ابتدایی امسال به ۳۶۰ هزار دستگاه نرسیده که ۹.۵ درصد کمتر از مدت مشابه پارسال است.

تولید خودروسازان ایرانی در تابستان افت فزاینده‌ای داشته و در مردادماه نسبت به تیر امسال ۱۸ درصد سقوط کرده که علت اصلی آن کسری برق کشور باشد.

دبیر انجمن خودروسازان در این زمینه گفت قطع برق باعث شد در اوج گرمای تابستانی تولید خودرو تا «سه روز در هفته» متوقف شود.

آقای نعمت‌بخش همچنین اعلام کرد وزارت صمت دولت سیزدهم دستورالعملی برای تامین ارز ابلاغ کرد که پر از ایراد بود: «از جمله ایرادات این بود که ارزبری خودروهای سواری به طور متوسط ۱۵ هزار دلار است، اما وزارت صمت برای قطعات کامل این خودروها حداکثر ۹۵۰۰ دلار ارز اختصاص داده و برای قطعات کامل کامیونت‌ها با برندهای چینی و کره‌ای حداکثر ۱۶۰۰۰ دلار ارز اختصاص داده است».

او گفت وزارت صمت به این توجه نداشت که شرکت‌های خودروساز نمی‌توانند یک‌ساله تبدیل به تولیدکننده قطعات آن به ارزش ۵۵۰۰ دلار در خودروهای سواری شوند.

بیشتر در این باره: ورود ۱۵ هزار و۵۰۰ خودرو به ایران طی پنج ماه؛ خودروسازان داخلی انحصار را در دست دارند

آقای نعمت‌بخش نگفته است خودروسازان داخلی چرا به رغم سال‌ها انحصار بازار داخلی و دریافت میلیاردها دلار ارز نیمایی و حمایت‌های دولتی، تاکنون نتوانسته بخش قابل توجهی از قطعات مورد نیاز برای ساخت خودرو را در داخل تولید کند.

اظهارات دبیر انجمن خودروسازان ایران در حالی است که دولت از سال ۱۳۹۷ انحصار بازار خودرو را به دست خودروسازان داخلی داد و واردات را تا ۱۴۰۲ متوقف کرد و حتی پارسال تنها کمتر از ۱۲ هزار خودرو خارجی وارد کشور شد که باز هم انحصار واردات آن در دست خودروسازان داخلی بود.

از سوی دیگر، دریافت حجم عظیمی از پول مشتریان به عنوان مبلغ پیش‌خرید، گران‌فروشی، کیفیت نازل و عدم ایمنی خودروهای تولید داخل طی سال‌های گذشته مورد انتقاد گسترده مردم و حتی پلیس راهنمایی و رانندگی بود.

آمارهای بانک مرکزی نشان می‌دهد از ۲۲.۳ میلیارد دلار اختصاص ارز نیمایی یا واردات در مقابل صادرات طی پنج ماه ابتدایی امسال، ۱۷ درصد آن صرفا مربوط به صنایع خودرو و حمل و نقل بوده است.

آقای همچنین نعمت‌بخش همچنین توضیح نداده در حالی که برای نمونه صادرات خودرو و قطعات خودرو کشور همسایه، ترکیه، نزدیک ۳۰ میلیارد دلار، معادل بیش از کل صادرات نفت، گاز، برق و محصولات نفتی ایران، در سال گذشته بود، ایران جایی در بازارهای خارجی خودرو ندارد و کماکان متکی به دریافت ارز ارزان از بانک مرکزی برای تامین قطعات است.