رونمایی از «پهپاد انتحاری جدید» سپاه پاسداران در مراسم رژه نیروهای مسلحِ ایران

خبرگزاری‌های حکومتی ایران پهپاد «شاهد ۱۳۶ بی» را به عنوان «جدیدترین پهپاد انتحاری سپاه» معرفی کرده‌اند

علیرغم انتقادها و تحریم‌های غرب علیه ایران به‌ دلیل فروش تسلیحات جنگی به روسیه، جمهوری اسلامی در مراسم رژه نیروهای مسلح، شماری پهپاد و موشک‌ به نمایش گذاشت و مدعی شد که تازه‌ترین تسلیحات ساخت سپاه پاسداران هستند.

خبرگزاری‌های حکومتی در ایران ادعا کرده‌اند که پهپاد «شاهد ۱۳۶ بی» «جدیدترین پهپاد انتحاری سپاه» و موشک «جهاد» تحت عنوان «جدیدترین موشک بالیستیک نیروی هوافضای سپاه» است.

هر دو برای نخستین‌ بار در رژه روز شنبه، ۳۱ شهریور، به نمایش درآمد.

خبرگزاری تسنیم نوشته که موشک «جهاد» از خانوادهٔ موشک «فاتح» است که «دقیق‌ترین خانواده موشک‌های ایرانی» نام دارد. با این حال بُرد این موشک جدید اعلام نشده است.

رسانه‌ها در ایران، به‌ویژه رسانه‌های نزدیک به سپاه پاسداران، تبلیغات گسترده‌ای دربارهٔ موشک‌های به نمایش درآمده در این مراسم که به مناسبت هفته‌ای که در ادبیات جمهوری اسلامی، «دفاع مقدس» نامیده می‌شود، انجام داده‌اند.

بیشتر در این باره: روسیه در قبال موشک بالستیک «به ایران دانش سری هسته‌ای می‌دهد»

بر اساس این گزارش‌ها، در مراسم رژه روز شنبه «۲۱ موشک بالیستیک» به نمایش درآمد که شامل «۲ تیر موشک خیبرشکن، ۲ تیر موشک فتاح، ۴ تیر موشک حاج قاسم، ۲ تیر موشک قدر اچ، ۲ تیر موشک عماد، ۳ تیر موشک خرمشهر، ۴ تیر موشک سجیل و ۲ تیر موشک جهاد» بود.

مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور ایران که در کنار فرماندهان بلندپایه نظامی ارتش و سپاه در این مراسم شرکت داشت، طی یک سخنرانی از پیشرفت‌های نظامی و آن چه «قدرت بازدارندگی» ایران نامید، تقدیر کرد.

با وجود تکذیب ایران، مقام‌های آمریکا و سه کشور اروپایی در روزهای اخیر ارسال موشک‌های بالیستیک ایران به روسیه را تأیید کرده و از وضع تحریم‌های تنبیهی علیه تهران خبر دادند.

«موشک هایپرسونیک» فتاح

پیش از این نیز فروش پهپادهای ایرانی به روسیه جنجال‌برانگیز شده بود و به تازگی وزارت خارجه اوکراین اعلام کرده روسیه تاکنون هشت هزار و ۶۰ پهپاد ایرانی به سوی این کشور شلیک کرده است.

خبرگزاری بلومبرگ و روزنامه گاردین نیز به تازگی خبر دادند که که واشینگتن و لندن نگران هستند که روسیه در قبال دریافت تسلیحاتی همچون پهپاد «دانش هسته‌ای» در اختیار تهران قرار داده باشد که می‌تواند تهران را به توان ساخت تسلیحات هسته‌ای نزدیک‌تر کند.

مقامات غربی آشنا با موضوع می‌گویند همکاری کرملین با ایران در زمینه جاه‌‌طلبی جمهوری اسلامی در مسیر دستیابی به سلاح هسته‌ای، در ماه‌های اخیر افزایش یافته است.

با استفاده از گزارش‌های ایرنا، تسنیم و رادیوفردا/ ب. ب./ ف. دو.