سقوط ارزش پول ترکیه؛ اردوغان: مردم طلا، یورو و دلار خود را به لیر تبدیل کنند

پس از آن که آمریکا اعلام کرد که تعرفه فولاد و آلومینیوم وارداتی از ترکیه را دو برابر بالا می‌برد، سقوط ارزش لیر در برابر دلار شدت گرفت. رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه روز جمعه در واکنش از مردم این کشور خواست تا طلا و دلار خود را به لیر تبدیل کنند.

رویترز می گوید، ارزش لیر در برابر دلار در سال جاری ۴۰ درصد سقوط کرده است، اما جمعه حتی در لحظاتی تا ۱۸ درصد در یک روز سقوط کرد که از سال ۲۰۰۱ تاکنون چنین کاهش ارزشی بی سابقه است.

رجب طیب اردوغان گفته است: «افرادی که دلار، یورو و طلا در خانه دارند آن را به بانک‌ها ببرند و به لیر تبدیل کنند. این یک مبارزه ملی است.»

رئیس جمهوری ترکیه گفته است، چنین اقدامی پاسخ «دندان شکنی» خواهد بود به افرادی که به «اقتصاد کشور» حمله کرده‌اند.

این در حالی بود که پیشتر دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا روز جمعه در حساب کاربری توئیتر خود نوشت: مجوز دو برابر شدن تعرفه فولاد و آلومینیوم وارداتی از ترکیه را صادر کردم، در حالی که همزمان واحد پول آنها، لیر ترکیه، به سرعت در برابر دلار بسیار قوی ما در حال کاهش (ارزش) است.

رئیس جمهوری آمریکا اضافه کرده است: تعرفه آلومینیوم وارداتی از (ترکیه ) الان ۲۰ درصد و فولاد ۵۰ درصد است. روابط ما با ترکیه در حاضر خوب نیست.

رویترز می گوید، ترکیه به عنوان یک متحد قدیمی غرب با ایران، عراق و سوریه هم مرز است و هرگونه بحران اقتصادی در این کشور می‌تواند به بی ثباتی در منطقه بیفزاید.

این در حالی است که رجب طیب اردوغان بدون نام بردن از کشوری روز جمعه گفت، کشورهایی که از کودتای نافرجام ترکیه حمایت کردند اکنون از جهت های دیگری به ترکیه حمله می‌کنند.

رئیس جمهوری ترکیه پیش از این کشورهای غربی و به ویژه ژنرال جوزف وتل، رئیس ستاد فرماندهی ارتش آمریکا در خاورمیانه، را به حمایت از کودتای نافرجام در ترکیه متهم کرده بود.

در همین حال وزارت تجارت ترکیه در واکنش به دستور دونالد ترامپ اعلام کرد، اقدام دولت آمریکا برای افزایش تعرفه واردات فولاد و آلومینیوم از ترکیه برخلاف اصول سازمان تجارت جهانی است.

طی هفته های اخیر موضوع محاکمه آقای برانسون٬ کشیش آمریکایی ۵۰ ساله باعث تشدید تنش بین دو کشور شده است.

آمریکا محاکمه کشیش برانسون را ناعادلانه خوانده و گفته است تداوم این بازداشت غیرقابل قبول است.

آمریکا عبدالحمید گول٬ وزیر دادگستری و سلیمان سویلو٬ وزیر کشور ترکیه را به خاطر نقششان در بازداشت آقای برانسون٬ مورد تحریم قرار داد.

وزارت خارجه ترکیه این تصمیم واشینگتن را «خصمانه» دانسته و گفته بود که این اقدام را تلافی خواهد کرد.

اندرو برانسون در پی کودتای نافرجام سال ۲۰۱۶ به اتهام «جاسوسی» و «تروریسم» ارتباط با شبکه فتح‌الله گولن و گروه‌های شورشی کرد بازداشت شد.

دولت ترکیه که فتح‌الله گولن، روحانی تبعیدی در آمریکا، را به رهبری کودتای نافرجام سال ۲۰۱۶ متهم کرده، بارها از آمریکا خواسته است او را تحویل ترکیه دهد.

فتح‌الله گولن این اتهام را رد کرده و مقام‌های آمریکایی گفته‌اند استرداد آقای گولن مستلزم ارائه شواهد مستند به مراجع قضایی آن کشور است.

با استفاده از گزارش های رویترز و رادیو فردا؛ خ.ک