اتحادیه اروپا ایران ایر و معاون وزیر دفاع ایران را بر سر ارسال موشک به روسیه تحریم کرد

وزیران خارجه اتحادیه اروپا برای بررسی درگیری‌های فزاینده در خاورمیانه و همچنین تدابیر تازه برای حمایت از اوکراین در مقابل روسیه روز دوشنبه ۲۳ مهرماه گردهم آمدند و تحریم‌های جدیدی را علیه ایران تصویب کردند.

تحریم‌های اتحادیه اروپا، شرکت‌ها و افراد درگیر در برنامه موشک بالستیک ایران را در برمی‌گیرد که این موشک‌ها و سایر تسلیحات را برای استفاده در جنگ علیه اوکراین به روسیه منتقل کرده‌اند.

پیشتر منابع اروپایی به رادیوفردا گفته‌ بودند که اتحادیه اروپا در این نشست، دربارۀ برقراری تحریم‌های جدید علیه ۱۴ فرد و نهاد مرتبط با جمهوری اسلامی ایران، از جمله شرکت هواپیمایی ایران‌ایر، تصمیم‌گیری خواهد کرد.

اتحادیه اروپا سه شرکت هواپیمایی ایرانی شامل ایران ایر، ماهان ایر و ساها ایرلاینز را همراه با دو شرکت تدارکاتی در فهرست تحریم‌های خود قرار داده است.

این شرکت‌ها مسئول انتقال و تأمین پهپادهای ساخت ایران و قطعات و فناوری‌های مرتبط به روسیه، از طریق شرکت‌های تأمین آن‌ها، معرفی شده‌اند که از این تسلیحات در تجاوز علیه اوکراین استفاده می‌شود.

دو شرکت تولیدکننده پرتابگر که از آن‌ها برای پرتاب راکت و موشک استفاده می‌شود نیز در فهرست تحریمی اتحادیه اروپا قرار گرفته‌اند.

شورای اروپا همچنین سید حمزه قلندری، معاون وزیر دفاع ایران، فرماندهان نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، قرارگاه خاتم‌الانبیا و نیروی هوافضای سپاه پاسداران را به همراه مدیران عامل شرکت هواپیماسازی ایران (هسا) و سازمان صنایع هوافضای ایران را نیز در فهرست تحریم‌ها قرار داد.

فهرست افراد تحریم‌شده توسط اتحادیه اروپا:
  • بهنام شهریاری، متولد ۱۳۴۷ از فرماندهان واحد ۱۹۰ نیروی قدس سپاه پاسداران، به‌دلیل دست داشتن در بخش‌های تدارکاتی ارسال موشک و سایر تسلیحات برای گروه‌های نیابتی ایران در عراق، سوریه،‌ لبنان و اراضی فلسطینی.
  • علی شادمانی، معاون هماهنگی قرارگاه خاتم‌الانبیاء، به‌دلیل مشارکت در برنامه‌های موشکی و پهپادی ایران و همچنین انتقال پهپاد به روسیه.
  • علی جعفرآبادی، متولد ۱۳۵۳ فرمانده شاخه فضای نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، به‌دلیل درگیر بودن در برنامه موشکی ایران بخصوص تولید موشک‌های ماهواره‌بر و موشک‌های دوربرد بالستیک.
  • مهدی گوگردچیان، متولد ۱۳۵۳، مدیر عامل شرکت هواپیماسازی ایران (هسا)، زیرشاخه صنایع دفاع جمهوری اسلامی، به‌دلیل درگیر بودن در برنامه تولید پهپادهای ایران.
  • رضا خسروی مقدم، وابسته نظامی ایران در روسیه، به‌دلیل درگیر بودن در انتقال موشک‌ها و پهپادهای ایرانی به روسیه.
  • سید میراحمد نوشین، متولد ۱۳۴۵، مدیرعامل سازمان هوافضای ایران به‌دلیل دست داشتن در برنامه موشکی ایران.
  • سید حمزه قلندری، متولد ۱۳۶۳، معاون وزیر دفاع ایران به‌دلیل دست داشتن در برنامه‌های موشکی و پهپادی ایران.

این افراد مشمول مسدود شدن دارایی‌ها و منع سفر به اتحادیه اروپا می‌شوند. علاوه بر این تأمین منابع مالی و اقتصادی، به شکل مستقیم یا غیر مستقیم برای استفاده این افراد حقیقی و حقوقی و نهادها هم ممنوع اعلام شده است.

شرکت‌های تحریم‌شده ایران:
  • شرکت‌های هواپیمایی ایران ایر، ماهان و ساها به‌دلیل کمک و تسهیل انتقال پهپاد و فناوری‌های مربوطه به روسیه
  • شرکت «بسامد الکترونیک پویا» به مدیریت حسین هاتفی اردکانی به‌دلیل دست داشتن در برنامه پهپادی ایران و انتقال آن به روسیه
  • شرکت «مهندسی طیف تدبیر» به مدیریت حسین هاتفی اردکانی. شرکتی تدارکاتی که در تولید و انتقال پهپادهای ایرانی نقش دارد
  • شرکت «ایران آلومینا» به‌دلیل دخالت در تولید سوخت موشک از پودر فلزی برای سپاه پاسداران
  • «مرکز تحقیقات شهید حاج علی موحد»، زیرشاخه گروه صنعتی شهید همت و سازمان هوافضای ایران،‌ به‌دلیل درگیر بودن در برنامه موشکی ایران

شورای اروپا اردیبهشت‌ امسال جاری هشدار داده بود که در صورت ادامه انتقال پهپاد، موشک بالستیک و فناوری‌های مرتبط با آن به روسیه، ایران با اقدامات تنبیهی از جمله تحریم روبرو خواهد شد.

بیشتر در این باره: وزرای خارجه «گروه هفت» انتقال موشک‌های ایرانی به روسیه را محکوم کردند

ایران بارها اتهام ارسال موشک‌های بالستیک به روسیه، بخصوص از آغاز جنگ اوکراین و برای استفاده علیه این کشور را رد کرده است.

عباس عراقچی وزیر خارجه جمهوری اسلامی روز یکشنبه و در آستانه نشست وزیران خارجه اتحادیه اروپا با انتشار مطلبی در شبکه اجتماعی ایکس (توئیتر سابق) نوشت: «بار دیگر به صراحت تأکید می‌کنم که ما به روسیه موشک بالستیک نداده‌ایم». آقای عراقچی در ادامه نوشته که اگر اروپا - به گفته او- «به‌دنبال راهی برای دلجویی از اسرائیل می‌گردد»، بهتر است به «بهانه دیگری» متوسل شود.

این در حالی‌است که روز۲۰ مهرماه یک مقام اتحادیه اروپا با اشاره به گفت‌وگوی جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه با وزیر خارجه ایران گفت که «پس از ماه‌ها تکذیب»، آقای عراقچی ارسال موشک به روسیه را تایید کرده، اما ادعا کرده که این سلاح، «راکت کوتاه‌برد کمتر از ۲۵۰ کیلومتر» بوده که از نظر او بالستیک محسوب نمی‌شود.

در نشست وزیران خارجه اتحادیه اروپا که در لوکزامبورگ برگزار می‌شود، نقش ایران و گروه‌های نیابتی‌اش بخصوص حزب‌الله در لبنان و گروه افراطی حماس در غزه، گروه‌هایی که به طور کامل یا دست‌کم شاخه نظامی‌شان در اتحادیه اروپا تروریستی شناخته می‌شوند، هم در مرکز توجه بود.

اتحادیه اروپا به سختی در تلاش است که راهی برای کنترل و توقف خشونت‌های فزاینده در خاورمیانه و ممانعت از تبدیل آن به یک جنگ تمام‌عیار منطقه‌ای پیدا کند.

اتحادیه اروپا همچنین قصد دارد گروهی از عوامل و نهادهای روسیه را، به اتهام مداخله در امنیت و روند دموکراتیک مولداوی تحریم کند. این اقدام در آستانه رفراندومی است که قرار است روز ۲۹ مهرماه با هدف نظرسنجی درباره گنجاندن درخواست عضویت مولداوی در اتحادیه اروپا، در قانون اساسی این کشور برگزار شود.

از دیگر موضوعات مهم نشست لوکزامبوگ، بررسی ممانعت یک‌سال و نیمه مجارستان از تصویب بسته کمک‌های نظامی اتحادیه به اوکراین است؛ بسته‌ای که ارزش آن بیش از هفت میلیارد دلار برآورد می‌شود. بوداپست استدلال می‌کند که کمک‌ تسلیحاتی به اوکراین، تنها باعث طولانی‌تر شدن جنگ خواهد شد.

با وجود این یک مقام اتحادیه اروپا ابراز خوشبینی کرده که احتمال دارد مجارستان در این نشست به نوعی مصالحه تن داده و با راه‌حلی برای تصویب کمک‌ها به اوکراین موافقت کند.

قرار است در این نشست آندری سیبیها وزیر خارجه اوکراین هم از طریق ارتباط تصویری با دیپلمات‌های ارشد اتحادیه اروپا گفت‌وگو کند.

از سوی دیگر دیوید لمی وزیر خارجه بریتانیا هم با همتایانش در اتحادیه اروپا دیدار خواهد داشت. این نخستین نشست وزیران خارجه اتحادیه اروپا از زمان برگزیت، چهار سال پیش، خواهد بود که یک وزیر خارجه بریتانیا در آن حضور دارد.

نشست وزیران خارجه اتحادیه اروپا در مقطعی حساس برگزار می‌شود و به احتمال زیاد، این آخرین حضور جوزپ بورل به عنوان مسئول سیاست خارجی اتحادیه هم خواهد بود. قرار است کایا کالاس، نخست‌وزیر پیشین استونی جای آقای بورل را بگیرد.