اتحادیه اروپا سفر شهروندان روسیه را سخت‌تر کرد ولی صدور روادید را متوقف نمی‌کند

به‌رغم سختگیری جدید کشورهای اروپایی، دانشجویان، روزنامه‌نگاران و افرادی که امنیت آن‌ها در روسیه در خطر است هنوز می‌توانند روادید بگیرند

کشورهای عضو اتحادیه اروپا روز چهارشنبه ۹ شهریور مقررات مربوط به سفر شهروندان روسیه به اروپا را سخت‌تر کردند ولی در مورد قطع صدور روادید به توافق نرسیدند.

وزیران خارجه اتحادیه اروپا در اجلاسی که در پراگ برگزار شد تلاش کردند یکپارچگی این اتحادیه در مجازات روسیه به‌دلیل تهاجم نظامی به اوکراین را به نمایش بگذارند، ولی در مورد ممنوعیت صدور روادید برای شهروندان روسیه که احتمالا بخش قابل توجهی از آن‌ها مخالف تهاجم نظامی هستند، به توافق نرسیدند.

بر اساس مقررات جدید، درخواست روادید سفر به اروپا برای شهروندان روسیه دشوارتر و پرهزینه‌تر خواهد شد. در حقیقت این تصمیم لغو توافق سال ۲۰۰۷ بین روسیه و اتحادیه اروپاست که سفر شهروندان آن کشور را تسهیل می‌کرد.

اتحادیه اروپا در ماه مه نیز صدور روادید برای بازرگانان و مقام‌های دولتی روسیه را به شدت محدود کرد.

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، پس از پایان اجلاس پراگ گفت: «از اواسط ماه ژوئیه تعداد رو به افزایشی از شهروندان روسیه برای خرید و تفریح به اروپا آمده‌اند گو اینکه جنگی در کار نیست. این وضعیت برای کشورهای هم‌مرز روسیه به یک مشکل امنیتی بدل شده است».

بیشتر در این باره: فایننشال تایمز:‌ اتحادیه اروپا در صدد است توافقنامه تسهیل روادید سفر با روسیه را متوقف کند

او افزود سخت‌تر شدن مقررات صدور روادید باعث خواهد شد که سفر شهروندان روسیه به اروپا کاهش یابد.

به‌رغم سختگیری جدید کشورهای اروپایی، دانشجویان، روزنامه‌نگاران و افرادی که امنیت آن‌ها در روسیه در خطر است هنوز می‌توانند روادید بگیرند. این تصمیم روی حدود ۱۲ میلیون روادیدی که در ماه‌های اخیر برای شهروندان روسیه صادر شده است تاثیری نخواهد داشت ولی مقامات اتحادیه اروپا راه‌های تعلیق بخشی از این روادیدها را بررسی خواهند کرد.

دمیترو کولبا، وزیر خارجه اوکراین، این تصمیم اتحادیه اروپا را یک «اقدام ناقص» توصیف کرد و گفت روادید سفر به اروپا فقط باید بر اساس معیارهای انسان‌دوستانه و برای افرادی صادر شود که با تهاجم نظامی روسیه مخالفند.

او پس از پایان جلسه گفت: «دوران صلح و دوران اقدام‌های ناقص در اروپا به پایان رسیده است. من ترجیح می‌دهم که این اقدام ناقص اجرا نشود تا پس از مذاکرات بیشتر یک تصمیم قاطع بگیریم».

علاوه بر اوکراین کشورهای هم‌مرز با روسیه از جمله لهستان و جمهوری‌های بالتیک و همچنین دانمارک طرفدار ممنوعیت گسترده برای سفر شهروندان روسیه به اروپا هستند.

مقررات مربوط به رفت‌وآمد و صدور روادید باید با موافقت تمامی کشورهای عضو اتحادیه تصویب شود. ولی طی سال‌های اخیر به‌دلیل کنترل مهاجران غیرقانونی و یا مسائل امنیتی برخی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا در مرزهای خود که طبق قانون رفت‌وآمد همه شهروندان و دارندگان روادید آزاد است رفت‌وآمد مسافران را کنترل می‌کنند.

وزیر خارجه استونی به خبرنگاران گفت: «این موضوع مربوط به امنیت ملی کشور ماست و بنابراین ما باید تصمیم بگیریم چه افرادی وارد کشور می‌شوند».

وزیر خارجه فنلاند نيز که با روسیه طولانی‌ترین مرز مشترک را دارد اعلام کرد که از روز پنجشنبه صدور روادید برای شهروندان روسیه را به ۱۰ درصد تعداد فعلی کاهش خواهد داد.

قبل از شروع جلسه روز چهارشنبه، وزیر خارجه دانمارک ابراز امیدواری کرد که وزیران خارجه اتحادیه اروپا بتوانند در مورد ممنوعیت صدور روادید برای شهروندان روسیه به توافق برسند. او گفت: «باید به ولادیمیر پوتین و روسیه نشان دهیم که تهاجم نظامی به اوکراین پیامدهای جدی دارد».

اما کشورهایی که از روسیه دورتر هستند با ممنوعیت کامل صدور روادید موافق نیستند.

وزیر خارجه بلژیک گفت: «نباید بین کشورهای عضو اتحادیه اروپا ناهماهنگی به وجود بیاید به شکلی که شهروندان روسیه فقط به کشورهایی مراجعه کنند که روادید صادر می‌کنند. بسیار مهم است که این سختگیری‌ها فقط شامل افرادی شود که واقعا طرفدار جنگ ناعادلانه هستند و یا قصد دارند از تحریم‌های غرب فرار کنند».

بر اساس گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس/ش.ر/ک.ر