لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۶ مهر ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۵۴

فایننشال تایمز:‌ اتحادیه اروپا در صدد است توافقنامه تسهیل روادید سفر با روسیه را متوقف کند


پرچم‌های اوکراین و اتحادیه اروپا در مقر پارلمان این اتحادیه در بروکسل
پرچم‌های اوکراین و اتحادیه اروپا در مقر پارلمان این اتحادیه در بروکسل

فایننشال تایمز می‌گوید که وزیران خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا قرار است در روزهای آینده با هدف اقدامات تنبیهی جدید علیه روسیه به‌دلیل تهاجم نظامی به اوکراین، حمایت خود را از تعلیق توافقنامه تسهیل روادید این اتحادیه با مسکو اعلام کنند.

در گزارش این روزنامه بریتانیایی که روز یکشنبه ششم شهریور منتشر شد، آمده است که این اقدام با هدف محدود کردن صدور مجوز سفر برای اتباع روسیه و در حمایت از درخواست برخی از کشورهای شرق اتحادیه اروپا صورت می‌گیرد.

شماری از این کشورها تهدید کرده‌اند که به شکل یک‌جانبه مرزهای خود را به روی گردشگران روس خواهند بست.

آن‌ها همچنین خواستار اقدام جمعی برای جلوگیری از سفر شهروندان عادی روس به اتحادیه اروپا و توقف صدور روادید گردشگری برای اتباع این کشور شده‌اند.

به فاصله کوتاهی پس از تهاجم نظامی روسیه به اوکراین در روز ۲۴ فوریه (پنجم اسفند)، کشورهایی مانند جمهوری چک و لهستان صدور روادید برای گردشگران روس را متوقف کردند.

آن‌ها از همان زمان با تکرار درخواست ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، خواستار تصویب ممنوعیت کامل ورود اتباع روس به اتحادیه اروپا با روادید گردشگری شدند.

با وجود این، صدور مجوز سفر برای شهروندان عادی روسیه توسط سایر کشورهای اتحادیه که به آن‌ها اجازه تردد آزادانه به هر نقطه‌ای از محدوده شنگن را می‌دهد، همچنان ادامه یافته است.

سه مقام اتحادیه اروپا در گفت‌وگو با فایننشال تایمز تصریح کردند که در گام نخست، وزیران قصد دارند در نشست دو روزه پراگ که از روز سه‌شنبه (هشتم شهریور) آغاز می‌شود، حمایت سیاسی خود را از تعلیق توافقنامه تسهیل روادید اتحادیه اروپا و روسیه اعلام کنند.

به نوشته این روزنامه، با گسترده‌تر شدن ابعاد این تعلیق از سوی اتحادیه اروپا صدور انواع روادید برای اتباع روس به مراتب زمان‌بر و گران‌تر خواهد شد.

یک مقام ارشد اتحادیه اروپا با اشاره به این‌که تغییرات گسترده‌تر احتمالا از «اواخر سال جاری میلادی» اعلام می‌شود، تاکید کرد که «موقعیت استثنایی کنونی، مستلزم قدم‌های استثنایی است».

این گزارش افزوده که هنوز هیچ‌گونه اتفاق نظری در بروکسل بر سر اعمال تغییرات گسترده‌تر وجود ندارد و برخی کشورها از جمله آلمان در مورد اعمال ممنوعیت کامل هشدار داده‌اند.

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، که ریاست نشست پراگ را بر عهده خواهد داشت، مخالفت خود را با ممنوعیت کامل صدور انواع روادید برای روس‌ها ابراز کرده و گفته است که این اتحادیه باید رویکردی «گزینشی‌تر» اتخاذ کند.

از همین رو، فنلاند، لهستان و کشورهای حوزه بالتیک که با روسیه هم‌مرز هستند، پیشنهاد توقف صدور ویزای توریستی برای ورود اتباع روس به قلمرو خود را مطرح کرده‌اند.

طرح این پیشنهاد در شرایطی است که به دلیل بسته بودن حریم هوایی اتحادیه اروپا به روی پروازهای روسیه، بسیاری از گردشگران روس از کشورهای مزبور به عنوان مسیر ترانزیت برای ورود به مقاصد خود در اتحادیه اروپا استفاده می‌کنند.

کایا کالاس، نخست‌وزیر استونی، هفته گذشته اعلام کرد که ۳۰ درصد از اتباع روس از مسیر کشورهای حوزه بالتیک به اتحادیه اروپا سفر می‌کنند.

روسیه از روز ۲۴ فوریه ارتش خود را با نام «عملیات ویژه نظامی» وارد قلمرو اوکراین کرد و از آن زمان، مشمول سخت‌گیرانه‌ترین تحریم‌های غرب تا به امروز شده است.

ولودیمیر زلنسکی در هفته‌های اخیر در مصاحبه با روزنامه واشینگتن پست خواستار تحریم کلیه اتباع روس از سوی غرب شده بود.

با استفاده از گزارش فایننشال تایمز و گزارش‌های رادیو فردا/ آ.ت./ ک.ر
XS
SM
MD
LG