گالوپ: ۹ درصد از جمعیت بزرگسال ایران شغل تمام‌وقت دارند

مرکز نظرسنجی گالوپ به تازگی آماری از میزان اشتغال تمام‌وقت در ۱۴۴ کشور منتشر کرده که بر اساس آن در سال ۲۰۱۱ تنها ۹ درصد از شهروندان ایرانی بالای ۱۵ سال شغل تمام‌وقت دارند. ایران بر این اساس در رده‌های انتهایی فهرست گالوپ قرار گرفته است.

این مرکز نظرسنجی که مقر آن در واشینگتن است در آماری که ۱۵ شهریورماه منتشر کرده، اعلام کرد که در سال ۲۰۱۱، درصد اشتغال تمام‌وقت در میان افراد ۱۵ سال به بالا، ۲۷ درصد بوده است. به عبارتی در سال ۲۰۱۱ از هر ۱۰۰ نفر در این رده سنی، تنها ۲۷ تن دارای شغل تمام‌وقت بوده‌اند.

در این نظر سنجی با معرفی شاخص جدیدی با عنوان «نسبت فیش حقوقی به جمعیت» افرادی دارای شغل تمام‌وقت شمرده شده‌اند که به طور رسمی در استخدام نهادی هستند و دست‌کم ۳۰ ساعت در هفته کار می‌کنند. گالوپ همچنین با تأکید بر اینکه این میزان نشانگر تمامی نیروی شاغل به کار نیست، دارندگان مشاغل آزاد را از این آمار مستثنی کرده است.

بر اساس نظرسنجی گالوپ، کشور سوئد با داشتن ۵۶٪ شاغل تمام‌وقت در میان افراد ۱۵ سال به بالا، مقام اول را به خود اختصاص داده و بلاروس با ۵۱ درصد و اسرائیل با ۵۰ درصد، در مقام‌های دوم و سوم قرار گرفته‌اند.

به دنبال این سه کشور کرواسی (۴۸ درصد)، سنگاپور و اسلوواکی (هر یک ۴۷ درصد)، روسیه (۴۶ درصد)، دانمارک (۴۵ درصد)، جمهوری چک، استونی، کویت و امارات (هر یک ۴۴ درصد) قرار دارند.

طبق این آمار، ایران با داشتن ۹ درصد شاغل تمام‌وقت در میان هر صد بزرگسال بالای ۱۵ سال، در میان کشورهای انتهایی این فهرست و پس از کشورهایی چون افغانستان و آنگولا (۱۰ درصد)، نیجریه (۱۲ درصد)، اوگاندا (۱۵ درصد) و سوریه (۲۱ درصد) قرار گرفته است.

گالوپ میزان اشتغال تمام وقت افراد بالای ۱۵ سال در ایالات متحده را در سال ۲۰۱۱، برابر با کانادا و لتونی و ۴۱ درصد ارزیابی کرده است.

این درصد در آلمان به ۳۲ درصد، در چین به ۲۸ درصد و در فرانسه به ۲۶ درصد ارزیابی شده است.

جمهوری آفریقای مرکزی با داشتن ۴ درصد شاغل تمام‌وقت در میان افراد بالای ۱۵ سال نیز آخرین کشور این جدول است.

مؤسسه گالوپ این آمار را از طریق تماس تلفنی یا گفت‌و‌گوی رو در رو با بیش از ۱۸۷ هزار فرد بالای ۱۵ سال در کشورهای مختلف تهیه و تأکید کرده است که میزان اشتغال تمام‌وقت افراد در کشورهای مختلف بیش از هر چیز به میزان تولید ناخالص داخلی هر کشور ارتباط دارد.