روحانی: مطمئناً در برابر تحریم جدید، عمل متقابل انجام خواهیم داد

حین روحانی تعهد کرد که «تمام سلاح‌های دفاعی» جمهوری اسلامی را، «بدون توجه به نظرات دیگران» تقویت کند.

حسن روحانی روز چهارشنبه چهارم مرداد در جلسه هیئت دولت در واکنش به تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران گفت: «اگر دشمن بخشی از عهد را زیر پا گذاشت ما هم بخشی را زیر پا می‌گذاریم»، و تهدید کرد که جمهوری اسلامی «مطمئناً» در برابر تحریم‌ها «عمل متقابل» انجام خواهد داد.

رئیس جمهوری ایران که به تازگی با سپاه پاسداران دچار تنش لفظی شده بود و در این ارتباط روز دوشنبه دیداری با مقام‌های ارشد این نیروی نظامی داشت، در سخنان روز چهارشنبه خود همچنین سپاه و دیگر نیروهای نظامی و امنیتی جمهوری اسلامی را به عنوان «نیروهایی بازدارنده» ستود و تعهد کرد که «تمام سلاح‌های دفاعی» جمهوری اسلامی را، «بدون توجه به نظرات دیگران» تقویت کند.

مجلس نمایندگان آمریکا روز سه‌شنبه، سوم مرداد، به دلیل «توسعه موشک‌های بالیستیک، حمایت از تروریسم و گروه‌های شبه‌نظامی و نقض حقوق بشر در کشور» تحریم‌های بیشتری علیه ایران اعمال کرد.

این طرح برای طی روند تصویب کامل هم‌اکنون به سنای آمریکا فرستاده شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری ایران، حسن روحانی روز چهارشنبه در واکنش به این خبر در مورد نحوه «عمل متقابل ایران» توضیح بیشتری نداد اما گفت: «اگر آمریکایی‌ها می‌خواهند این منطقه حساس، منطقه باثبات و امن‌تری بوده و آبراه‌های حساس این منطقه، آبراه‌های امنی برای دنیا باشد، باید دست از این سیاست‌ها بردارند.»

این سخنان آقای روحانی در حالی بیان می‌شود که مقام‌های نظامی ایران پیشتر بارها از گزینه بستن تنگه هرمز به روی حمل و نقل نفت و گاز به عنوان یکی از گزینه‌های مقابله با فشارهای غرب سخن گفته بودند و مقام‌های سپاه پاسداران نیز به تازگی اظهاراتی تهدیدآمیز علیه پایگاه‌های آمریکا در اطراف ایران بیان کرده‌اند.

رئیس جمهور ایران در ادامه سخنانش با تأکید بر اینکه «جمهوری اسلامی ایران مطمئناً در برابر حرکت جدید کنگره آمریکا، عکس‌العمل متقابل نشان خواهد داد»، گفت: «در اولین قدم مجلس شورای اسلامی در این زمینه قدم‌های خودش را برخواهد داشت و هر قدم دیگری هم لازم و مورد نیاز بدانیم برای تقویت و مصلحت کشورمان برداشته و بدون توجه به تحریم‌ها و سیاست‌های آنها به راه خودمان ادامه خواهیم داد.»

او افزود که «اگر دشمن بخشی از عهد را زیر پا گذاشت ما هم بخشی را زیر پا می‌گذاریم و اگر همه عهد را زیر پا گذاشتند، ما هم عهد را زیر پا خواهیم گذاشت.»

روحانی تأکید کرد: «اینگونه تحریم‌ها بر ملت ایران تأثیرگذار نیست و نه مقاومت مردم و ایستادگی نظام جمهوری اسلامی ایران را کاهش می‌دهد و نه راه و روش و سیاست‌های ما را تغییر خواهد داد.»

حسن روحانی در این سخنرانی در عین حال گفت: «در همین لایحه‌ای که مجلس نمایندگان آمریکا تصویب کرده و علی القاعده به سنا خواهد رفت، می‌بینید تحریم نسبت به ایران با تحریمی که نسبت به کره شمالی یا روسیه مطرح است بسیار تفاوت دارد. تحریم‌های ایران در واقع تکرار تحریم‌های گذشته بودو این نشان آن است که حربه تحریم آمریکا نسبت به گذشته بسیار کند شده است.»​

یک روز پیش از این سخنان حسن روحانی، رئیس‌جمهوری آمریکا در جریان یک سخنرانی، به ایران هشدار داد به توافق اتمی پایبند بماند؛ در غیر این‌صورت با «مشکلات بزرگی» روبه‌رو خواهد شد. ‎‎

رئیس‌جمهوری آمریکا در جریان یک سخنرانی، به ایران هشدار داده‌است به توافق اتمی پایبند بماند؛ در غیر این‌صورت با «مشکلات بزرگی» روبه‌رو خواهد شد.‎‎‎

دونالد ترامپ، سوم مرداد ماه، در جریان یک سخنرانی عمومی در یانگستون، ایالت اوهایو، گفته است اگر تائید شود که ایران به توافق [اتمی] پایبند نبوده، این مشکلات بسیار بزرگی برای آن‌ها خواهد بود. این چیزی‌ست که می‌توانم به شما بگویم.‎

به گزارش «فارن پالیسی»، دونالد ترامپ، از «گروهی از کارمندان معتمد کاخ سفید» خواسته است تا به دنبال تهیه «پرونده‌ای بالقوه» برای اثبات عدم پایبندی ایران به نص برجام در مهلت ۹۰ روزه آینده باشند.

مایک پومپئو، رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، نیز ایران را تهدیدی بسیار جدی برای منافع ایالات متحده توصیف کرده و می‌گوید دولت دونالد ترامپ در حال ایجاد «تغییراتی اساسی» در سیاست‌های واشینگتن در قبال تهران، و مقابله با آنچه «توسعه‌طلبی» ایران نامیده، است.

تأکید بر حمایت از سپاه پاسداران و برنامه‌های تقویت نظامی

با وجود این‌که ادامه توسعه توان موشکی سپاه پاسداران تاکنون موانعی بر سر بهره‌گیری دولت روحانی از نتایج برجام به‌وجود آورده، حسن روحانی روز چهارشنبه گفت که «ما باید همیشه بنیه دفاعی‌مان را تقویت کنیم و در این راستا تمام سلاح‌های دفاعی‌مان را، بدون توجه به نظرات دیگران تقویت خواهیم کرد و راهمان را در مسیر اقتدار بنیه دفاعی کشور ادامه می‌دهیم.»

رئیس جمهوری ایران با بیان اینکه «نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران اعم از ارتش، سپاه، بسیج، نیروی انتظامی و نیروهای امنیتی مورد حمایت ملت بزرگ ایران هستند»، گفت: «اینها قدرتی هستند که قرآن دربارهٔ آنها می‌گوید «تُرهِبونَ بِه عَدُوَّ اللهِ وَ عَدُوَّکُم» و در برابر دشمنان این ملت، نیروهایی بازدارنده هستند.»

این تأکیدات حسن روحانی در حالی بیان می‌شود که وی پیش از این از حضور سپاه پاسداران در حوزه‌های اقتصادی ایران انتقاد کرده بود و در این خصوص دچار درگیری لفظی با این نیروی نظامی شده بود.

محمدعلی جعفری، فرمانده سپاه پاسداران، سخنان انتقادی روحانی را «بی‌انصافی» خوانده و گفته بود که اگر دولت «بدون تفنگ» باشد «توسط دشمنان تحقیر و تسلیم» خواهد شد.

روز جمعه، ۹ تیر، نیز علی سعیدی، نماینده رهبر جمهوری اسلامی در سپاه پاسداران، با اشاره به سخنان آقای روحانی تاکید کرد که «هم آمریکا به سپاه حمله می‌کند، هم برخی خودی‌ها به سپاه حمله می‌کنند».

در پی این تنش‌ها، حسن روحانی روز دوشنبه با پنج فرمانده ارشد سپاه دیدار کرد اما در رسانه‌ها خبری حاوی جزئیات از این دیدار منتشر نشد.