حمله نیروی زمینی ارتش سوریه به محله مخالفان در حمص

نبرد یکی از مخالفان حکومت بشار اسد با نیروهای دولتی در حمص.

نیروهای دولتی سوریه پس از چند هفته حمله و گلوله‌باران یکی از سنگرگاه‌های اصلی مخالفان دولت در محله بابا عَمرو شهر حُمص در غرب سوریه، روز چهارشنبه برای تسخیر این محله یک عملیات زمینی را آغاز کردند.

بنا بر گزارش‌ها، هم‌اینک «درگیری شدیدی» در معبر ورودی این محله میان دو گروه در گرفته‌ است و به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، یکی از مقام‌های دولتی سوریه که نخواسته نامش فاش شود قول داده‌ است که نیروهای دولتی محله بابا عمرو را «ظرف چند ساعت پاکسازی کنند».

محله بابا عمرو حمص که تبدیل به یکی از نمادهای مقاومت معترضان علیه رژیم بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه، شده‌ در سه هفته اخیر زیر آتش گلوله‌های تانک و توپخانه و راکت قرار داشته ‌است.

سرکوب اعتراضات در حمص تلفات زیادی در بر داشته و ناوی پیلای، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد، روز سه‌شنبه گفت: «گزارش‌های موثقی در دست است که نشان می‌دهد روزانه یکصد تن از شهروندان سوریه کشته می‌شوند که خیلی از آنها زن و کودک هستند.»

گزارش‌ها همچنین حاکی است که از چهار خبرنگار غربی که دو تن از آنها زخمی شده‌اند و از هفته گذشته در محله بابا عمرو به‌سر می‌برند تنها یک نفر توانسته است از این محله خارج شود؛ به تازگی در همین محله دو خبرنگار غربی دیگر جان خود را از دست دادند.

فعالان سوری همچنین به آسوشیتدپرس گفتند که نیروهای دولتی پس از پنج روز گلوله‌باران سنگین، هم‌اینک وارد شهر حَلفایا در نزدیکی حمص شده‌اند و شهر رَستان در شمال حمص نیز زیر گلوله‌باران دولتی قرار دارد و از این شهر نیز تلفاتی گزارش می‌شود.

به گفته سازمان ملل متحد، در پی یازده ماه سرکوب اعتراضات در سوریه تاکنون ۷۵۰۰ نفر در این کشور جان خود را از دست داده‌اند.

هیلاری کلینتون، وزیر خارجه ایالات متحده، روز سه‌شنبه در نطق خود در کمیته سنای آمریکا گفت: «به نظر من بر پایه تعریف جنایتکار جنگی و جنایت علیه بشریت، می‌توان گفت که بشار اسد در این مقوله می‌گنجد.»

نشست اضطراری شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در مورد سوریه روز سه‌شنبه آغاز شده و قرار است که درباره قطعنامه‌ای به منظور محکومیت دمشق به خاطر استفاده «خشونت‌بار» از سلاح سنگین در مناطق مسکونی تصمیم‌گیری شود.

رژیم بشار اسد که در صحنه بین‌الملل از سوی بسیاری از کشورها زیر فشار قرار دارد هم‌چنان از حمایت چند کشور از جمله روسیه، ایران، چین و ونزوئلا برخوردار است.

به گزارش آسوشیتدپرس، وزیر انرژی ونزوئلا روز سه‌شنبه اعلام کرد که کشورش دو محموله ۳۰۰ هزار بشکه‌ای حاوی سوخت دیزل برای دولت سوریه ارسال کرده‌ است.

بنا بر این گزارش، رافائل رامیرز در ادامه گفت که اگر ونزوئلا به خاطر این کار با تحریم‌های بین‌المللی هم روبه‌رو شود هم‌چنان به ارسال سوخت به رژیم بشار اسد ادامه خواهد داد «و آن را متوقف نمی‌کند».

در همین حال، به گزارش آسوشیتدپرس، رئیس‌ جمهور تونس روز سه‌شنبه به یک روزنامه تونسی گفت که دولتش حاضر است به بشار اسد پناهندگی بدهد.

بنا بر این گزارش، منصف مرزوقی در مصاحبه‌ای با روزنامه فرانسوی‌زبان «لا پرس» گفت که به عنوان بخشی از راه حل‌های مورد مذاکره برای پایان دادن به درگیری‌های سوریه، وی حاضر است به همتای سوری خود بشار اسد پناهندگی سیاسی اعطا کند.

از سوی دیگر خبرگزاری فرانسه روز چهارشنبه گزارش داد که نمایندگان مجلس کویت با اکثریت آرا قطعنامه‌ای را تصویب کرده‌اند که بر اساس آن از دولت کویت می‌خواهند تا شورای ملی سوریه را به عنوان نماینده قانونی مردم سوریه به رسمیت بشناسد.

در این قطعنامه که با ۴۴ رأی موافق علیه پنج رأی مخالف به تصویب رسید آمده ‌است: «رژیم بشار اسد یک رژیم قصاب است که مردم خودش را می‌کشد و مشروعیت خود را از دست داده‌ است.»

شورای ملی سوریه که روز ۲۴ شهریور سال جاری از سوی حدود ۱۴۰ تن از فعالان و شخصیت‌های سیاسی سوریه در استانبول تشکیل شد از طیف‌های وسیعی از مخالفان در داخل و خارج سوریه تشکیل شده و کمیته‌های محلی هماهنگی اعتراض‌ها در سوریه نیز دارای نماینده در آن هستند.

این شورا با «ارتش آزاد سوریه» که از جداشدگان از ارتش سوریه تشکیل شده‌ جلسات هماهنگی برگزار می‌کند.

ماه گذشته بيش از ۷۰ تن از اعضای شورای ملی سوريه با امضای بيانيه‌ای، حمايت خود را از آن چه مبارزه مردم ايران برای دستيابی به آزادی و دموکراسی ناميدند ابراز داشتند.