ابقای احمد جنتی در شورای نگهبان برای یک دوره شش ساله دیگر

احمد جنتی که از چهره‌های نزدیک به آقای خامنه‌ای است، از سال ۱۳۷۱ تاکنون (۲۴ سال) به عنوان دبیر شورای نگهبان مشغول به کار است.

آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، آیت‌الله احمد جنتی را برای یک دوره شش ساله دیگر به عنوان یکی از فقهای شورای نگهبان ایران منصوب کرده است.

آقای خامنه‌ای در حکمی که پنجشنبه ۲۴ تیر صادر کرده، علاوه بر احمد جنتی؛ مهدی شب‌زنده‌دار و محمدرضا مدرسی یزدی را نیز به عنوان دو عضو فقهای شورای نگهبان در این سمت ابقا کرده است.

اصل ۹۱ قانون اساسی جمهوری اسلامی، انتخاب شش فقیه شورای نگهبان را در حوزه اختیارات رهبر جمهوری اسلامی در نظر گرفته است.

برای دریافت آخرین اخبار به تلگرام رادیو فردا بپیوندید

شش حقوقدان عضو شورای نگهبان هم توسط رئیس قوه قضائیه – که خود توسط رهبر جمهوری اسلامی انتخاب می‌شود – به مجلس شورای اسلامی معرفی می‌شوند تا با رای نمایندگان به این سمت منصوب شوند.

احمد جنتی که از چهره‌های نزدیک به آقای خامنه‌ای است، از سال ۱۳۷۱ تاکنون (۲۴ سال) به عنوان دبیر شورای نگهبان مشغول به کار است.

او همچنین در خرداد ماه امسال به عنوان رئیس مجلس خبرگان رهبری نیز انتخاب شد.

شورای نگهبان بر اساس قانون اساسی جمهوری اسلامی، وظیفه بررسی مصوبات مجلس شورای اسلامی با شرع و قانون اساسی را دارد. در صورتی که اعضای شورای نگهبان تشخیص دهند که مصوبات مجلس در تضاد با شرع اسلام و قانون اساسی است، این مصوبات را رد می‌کنند.

قانون اساسی جمهوری اسلامی همچنین وظیفه نظارت بر انتخابات ریاست جمهوری، مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری را نیز بر عهده شورای نگهبان گذاشته است. قانون اساسی همچنین شورای نگهبان را نهاد مسئول در تفسیر این قانون تعیین کرده است.

شورای نگهبان نیز نظارت خود بر این سه انتخابات را «استصوابی» تفسیر کرده و بر مبنای آن، در انتخابات‌های گذشته، هزاران نامزد را ردصلاحیت کرده است.

یک روز پیش از تمدید دوره عضویت سه فقیه شورای نگهبان توسط آیت‌الله خامنه‌ای؛ مجلس شورا اسلامی نیز عباسعلی کدخدایی، محمدرضا علیزاده و فضل‌الله موسوی را به عنوان سه عضو حقوقدان این شورا انتخاب کرده بود.