تورم در تیرماه برای خانوارهای شهری به ۱۴.۱ درصد رسید

مرکز آمار ایران روز شنبه، سوم مرداد، با انتشار گزارشی خبر داد که متوسط نرخ تورم تیرماه برای خانوارهای شهری به ۱۴ و یک دهم درصد رسیده و این رقم نسبت به خردادماه گذشته یک ‌دهم درصد کاهش را نشان می‌دهد.

بر اساس گزارش وب‌سایت مرکز آمار ایران، همچنین تورم نقطه به نقطه نیز از ۱۴ و دو دهم درصد در خردادماه به ۱۲ و هشت دهم درصد در تیرماه رسیده که بیانگر یک و چهار دهم درصد کاهش است.

کاهش نرخ تورم نقطه به نقطه در تیرماه سال جاری در حالی است که این نرخ در خردادماه نسبت به اردیبهشت‌ماه، نیم درصد افزایش یافته بود.

مرکز آمار ايران متوسط نرخ تورم خردادماه را ۱۴ و دو دهم درصد و بانک مرکزی ایران این رقم را ۱۵ و شش دهم درصد اعلام کرده بود.

مقایسه نرخ تورم اعلام شده از سوی مرکز آمار ایران در تیرماه امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، بیانگر کاهش حدود ۱۰ درصدی این نرخ ظرف یک سال است.

ایران طی دو سال آخر ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد با تورمی شدید و رشد منفی اقتصادی روبه‌‌رو شد. آمارهای بانک جهانی نیز حاکی است که نرخ تورم ایران در سال ۲۰۱۳ بعد از ونزوئلا بالاترین رقم در جهان بوده ‌است.

از زمان روی کار آمدن دولت حسن روحانی اما نرخ تورم به مرور از حدود ۳۵ درصد کاهش يافته است.

بر اساس گزارش مرکز آمار ایران، تورم ماهانه در تیرماه نسبت به خردادماه تغییر نکرده و یک و دو دهم درصد باقی مانده است. این در حالی است که تورم ماهانه اردیبهشت‌ماه نیم درصد بود.

در صورت تداوم این نرخ تورم ماهانه در پایان سال، نرخ تورم سالانه‌ای بالاتر از ۱۲ درصد نصیب اقتصاد ایران خواهد شد.

بررسی جزئیات گزارش مرکز آمار ایران نشان می‌دهد که متوسط نرخ تورم «گروه خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» در تیرماه به ۱۰ و هفت دهم درصد رسیده که از متوسط نرخ تورم پایین‌‌تر است، اما نسبت به ماه خرداد چهار دهم درصد افزایش یافته است.

با این حال نرخ تورم تيرماه در گروه «کالاهای غيرخوراکی و خدمات» ۱۵ و شش دهم درصد است که نسبت به خردادماه چهار دهم درصد کاهش را نشان می‌دهد.