برنز: در انتظار تلاش شفاف تر روسیه و چین هستیم

معاون سياسی وزير امور خارجه آمريکا تاکيد کرد که هنوز درباره «نکات نهايی قطعنامه سوم» و همچنين زمان صدور آن، توافقی صورت نگرفته است.

نيکلاس برنز، معاون سياسی وزير امور خارجه آمريکا، بعد از اتمام نشست گروه ۱+۵ در لندن در مصاحبه با راديو فردا، ابراز اميدواری کرد که روسيه و چين، به زودی برای تصويب سومين قطعنامه عليه ايران، با آمريکا و متحدانش همکاری کنند.


در آخرين دور مذاکرات گروه ۱+۵ در لندن، کشورهای عضو دايمی شورای امنيت به همراه آلمان، توافق کردند که در صورت منفی بودن نتایج گزارش های آژانس بين المللی انرژی هسته ای و خاوير سولانا، مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا از برنامه هسته ای ایران، سومين قطعنامه تحريم ايران را در شورای امنيت تصويب کنند.


با اين حال، آقای برنز به راديو فردا گفت: «بايد بگويم که بر اساس نتايج اين نشست، ايالات متحده معتقد است که ميزان تلاش های ديپلماتيک برای تصويب قطعنامه سوم، به ويژه از سوی چين و روسيه بايد افزايش يابد. ما در انتظار تلاش قاطعانه تر و روشن تر چين و روسيه مبنی بر پيوستن به کشورهای اروپايی و ايالات متحده در زمينه تصويب قطعنامه بعدی هستيم.»


معاون سياسی وزير امور خارجه آمريکا تاکيد کرد که هنوز درباره «نکات نهايی قطعنامه سوم» و همچنين زمان صدور آن، توافقی صورت نگرفته است.


نمايندگان سياسی کشورهای بريتانيا، فرانسه، آمريکا، چين و روسيه به همراه آلمان، بار ديگر در روز دوشنبه ۲۸ آبان (۱۹ نوامبر) تشکيل جلسه خواهند داد تا گزارش های آژانس بين المللی انرژی اتمی و مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا در باره تلاش های اخير برای حل مسئله هسته ای ايران را دريافت کنند.


  • «به اعتقاد من ايران در نتيجه اين اقدام ها هر چه بيشتر منزوی خواهد شد. ايران به دليل فعاليت های هسته ايش با تحريم های بيشتر و عواقب اقتصادی گسترده تری مواجه خواهد شد.»
نیکلاس برنز

همچنين اعضای گروه ۱+۵ در اين نشست از آقای سولانا در خواست کرده اند تا با سعيد جليلی، دبير شورای عالی امنيت و مذاکره کننده ارشد هسته ای ايران ديدار کرده و نتيجه را به اين گروه گزارش دهد.


شورای امنيت تا کنون با صدور دو قطعنامه الزام آور از ايران خواسته که غنی سازی اورانيوم را متوقف کند، اما ايران از اجرای اين قطعنامه ها خودداری کرده و با تحريم های محدودی نيز از سوی برخی کشورهای جهان، رو به رو شده است.


کارشناسان هسته ای می گويند که غنی سازی اورانيوم، توانايی ساخت سلاح هسته ای را به ايران خواهد داد، در حالی که بر اساس پيمان منع گسترش سلاح های هسته ای –NPT – ساخت اين نوع تسليحات برای تمامی کشورهای عضو آژانس بين المللی انرژی هسته ای، ممنوع است.


نيکلاس برنز در مصاحبه خود با راديو فردا، درباره علت پافشاری آمريکا بر لزوم توقف غنی سازی اورانيوم در ايران و حمايت اروپا از تحريم ايران گفت: «ايران هنوز نتوانسته هيچ مرجعی را قانع کند که در مسير توليد سلاح اتمی گام بر نمی دارد و به همين علت هم، ايالات متحده از حمايت ديگر کشورها برای اعمال تحريم های بيشتر برخوردار خواهد بود.»


وی با بيان اينکه آمريکا، تحريم های يکجانبه عليه ايران را «به صورت کامل» اجرا خواهد کرد، افزود: «به اعتقاد من ايران در نتيجه اين اقدام ها هر چه بيشتر منزوی خواهد شد. ايران به دليل فعاليت های هسته ايش با تحريم های بيشتر و عواقب اقتصادی گسترده تری مواجه خواهد شد.»


آقای برنز ابراز اميدواری کرد که کشورهای عضو اتحاديه اروپا نيز در مخالفت با ساخت سلاح هسته ای در ايران، «تحريم های گسترده تری» را عليه تهران وضع کنند.