شرمن الکسی، برنده جایزه قلم ویلیام فاکنر در سال ۲۰۱۰

شرمن الکسی

شرمن الکسی، شاعر و نویسنده آمریکایی، روز چهارشنبه سی‌امین جایزه قلم ویلیام فاکنر را برای مجموعه داستان «رقص جنگ» چاپ سال ۲۰۰۹ از آن خود کرد و رمان‌نویسانی چون لوری مور را پشت سر گذاشت.

آقای الکسی که از تبار سرخ‌پوستان آمریکا و نویسنده چهار رمان، چهار مجموعه داستان و چندین کتاب شعر است پیش از این جایزه ملی کتاب برای ادبیات جوانان و همچنین جایزه یک عمر فعالیت حرفه‌ای را از حلقه نویسندگان بومی آمریکا به دست آورده است.

هیات داوران قلم ویلیام فاکنر این جایزه داستانی ۱۵ هزار دلاری را که جزء مهم‌ترین جوایز ادبی آمریکا محسوب می‌شود از میان حدود ۳۵۰ رمان و مجموعه داستان کوتاه به داستان‌های شرمن الکسی اهدا کرده است.

به این ترتیب آقای الکسی با بردن این جایزه معتبر سه رمان خلاء اثر باربارا کینگ‌سال‌ور، دروازه پایین پلکان نوشته لوری مور و بندرگاه ساگ اثر کولسن وایت‌هد را که هر سه نامزد دریافت این جایزه بودند پشت سر گذاشت.

شرمن الکسی، متولد سال ۱۹۶۶، نویسنده، شاعر و فیلمساز آمریکایی که اکنون در شهر سیتل زندگی می‌کند بیشتر به خاطر مجموعه داستان «رنجر تنها و مشت‌زنی در بهشت» و فیلم «علامت با دود» شهرت دارد. دیگر رمان بسیار معروف او «خاطرات مطلقا راست سرخ‌پوست پاره‌وقت» نام دارد.

شرمن الکسی که داستان‌هایش به چندین زبان دنیا نیز ترجمه شده است تاکنون جوایز فراوانی را از آن خود کرده که از آن جمله است جایزه معتبر ا. هنری در سال ۱۹۹۹ و جایزه انجمن شاعران آمریکا با عنوان «یادبود شلی» در سال ۲۰۰۱.

از شرمن الکسی چند داستان کوتاه به زبان فارسی در مجلات و مجموعه داستان‌ها به طور پراکنده منتشر شده است.

در حالی که برنده اصلی این جایزه یعنی شرمن الکسی اکنون به نویسندگان معروفی چون جان آپدایک و فیلیپ راث پیوسته است که پیشتر این جایزه را از آن خود کرده‌اند، چهار فینالیست دیگر جایزه قلم فاکنر نیز هر یک پنج هزار دلار دریافت خواهند کرد.

جایزه ۱۵ هزار دلاری قلم فاکنر از صندوقی اهدا می‌شود که زمانی ویلیام فاکنر، نویسنده آثار مشهوری چون آبشالوم، آبشالوم! و خشم و هیاهو، به منظور «حمایت و تشویق نویسندگان ادبیات داستانی» آن را پایه‌گذاری کرد و بخشی از جایزه نقدی نوبل خود را به آن اختصاص داد.

سال گذشته، این جایزه به رمان «نِدِرلَند» نوشته جوزف اونیل تعلق گرفت.