سخنان دبير کل اوپک قیمت جهانی نفت را بالا برد

شکیب خلیل، دبیر کل اوپک (چپ) می گوید که کشورهای تولید کننده نفت نگران آینده درخواست ها برای تولید بیشتر هستند.(عکس: AFP)

ابراز ترديد دبيرکل اوپک در مورد آينده سرمايه گذاری برای افزايش توليد نفت سبب شد که بهای نفت باز هم تغيير کند و به بالای ۱۴۱ دلار برای هر بشکه افزايش يابد.


گزارش خبرگزاری ها در روز دوشنبه، دهم تير، حاکی از آن بود که بهای نفت خام سبک و شيرين برنت برای تحويل در ماه اوت به ۱۴۳ دلار و ۹۱ سنت و در نيويورک به ۱۴۳ دلار و ۶۷ سنت به ازای هر بشکه رسيده است. ولی در پايان روز، بهای هر بشکه نفت به پايين تر از ۱۴۱ دلار کاهش يافت.


بر اساس گزارش های منتشره، با سخنان روز سه شنبه، ۱۱ تير، شکيب خليل، دبير کل اوپک و وزير نفت الجزاير، بهای نفت بار دیگر افزايش يافت.


آقای خلیل در کنفرانسی در مادريد اسپانيا گفت: توليدکنندگان نفت نگران آينده درخواست برای توليد بيشتر نفت هستند که اين موضوع نيز منجر به ترديد آنان برای سرمايه گذاری هنگفت در صنايع نفت می شود.


بازتاب این سخنان باعث شد که قیمت هر بشکه نفت خام سبک و شيرين برنت در نيويورک به ۱۴۱ دلار و ۴۰ سنت افزایش یابد که این رقم در مورد نفت خام سبک و شيرين دريای برنت به ۱۴۱ دلار و ۳۳ سنت رسيد.


بهای نفت که در ابتدای سال ۲۰۰۸ ميلادی به ۱۰۰ دلار برای هر بشکه رسيد، طی شش ماه اخیر حدود ۴۰ درصد افزايش قیمت داشته است.


کشورهای توليدکننده و مصرف کننده نفت از روز دوشنبه، دهم تير، در مادريد تشکيل جلسه داده اند تا در زمينه چگونگی ايجاد ثبات در بهای نفت گفت و گو کنند.


در جلسه اين کشورها که تحت عنوان «کنگره جهانی نفت» برگزار شده است، کوشش می شود که اقداماتی برای مبارزه با افزايش بهای نفت و همچنين افزايش عرضه نفت به بازارهای جهانی تعيين و اجرا شوند.


در همين ارتباط، جلسه ديگری نيز در جده عربستان سعودی در ماه ژوئن برگزار شد، اما نگرانی ها درباره کمبود عرضه نفت در جهان را کاهش نداد.


در حالی که کشورهای مصرف کننده نفت خواستار افزايش توليد نفت هستند، ۱۳ عضو اوپک با تاکيد بر اين موضوع که توليد نفت چاره ساز نيست، ضعف قدرت دلار در قبال ديگر ارزهای بين المللی، دلالان نفتی و شرکت هايی که نفت را پيش خريد می کنند تا گران تر بفروشند، را از عوامل اصلی افزايش بهای نفت می دانند.

بی ثباتی در بازارهای جهانی نفت به رغم آن رخ داد که عربستان سعودی اعلام کرد، به منظور کمک به جلوگيری از افزايش بهای نفت ميزان توليد خود را در شش ماه آينده تا ۲۰۰ هزار بشکه در روز افزايش خواهد داد.


در حالی که کشورهای مصرف کننده نفت خواستار افزايش توليد نفت هستند، ۱۳ عضو اوپک با تاکيد بر اين موضوع که توليد نفت چاره ساز نيست، ضعف قدرت دلار در قبال ديگر ارزهای بين المللی، دلالان نفتی و شرکت هايی که نفت را پيش خريد می کنند تا گران تر بفروشند، را از عوامل اصلی افزايش بهای نفت می دانند.


در همين حال، برخی از تحليلگران بازار نفت، عوامل ديگری چون تنش بر سر برنامه اتمی جمهوری اسلامی ايران و اوج گيری اختلافات ايران با آمريکا و اسراييل را در افزايش بهای نفت موثر می دانند.


ديويد مور، از بانک کامنولث در سيدنی استراليا، به خبرگزاری فرانسه گفت:«تنش های ژئوپولتيک مربوط به ايران، بازار نفت را بی ثبات می کند.»


اشاره وی به تهديدهای فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است که از بستن تنگه هرمز در صورت حمله به ايران سخن گفته بود.


به دنبال اين تهديد، فرمانده ناوگان پنجم آمريکا هشدار داد که اين کشور به ايران اجازه نخواهد داد تا اين آبراه استراتژيک را ببندد.


شاخص های موثر بر افزایش بهای نفت

ملک عبدالله، پادشاه عربستان سعودی، در سخنانی که در شماره روز سه شنبه، ۱۱ تير، روزنامه کويتی عرب تايمز نقل قول شد، گفت:« کسانی که فکر می کنند بهای نفت با افزايش توليد آن پايين خواهد آمد، در اشتباه هستند، زيرا شاخص هايی وجود دارند که بر اساس آنها بهای نفت بالا خواهد ماند.»


وی در اين ارتباط به دلالان نفتی و حقوق گمرکی سوخت در برخی کشورها اشاره کرد و افزود:«از زمان تاسيس اوپک، ما هميشه علاقمند به حفظ بهای نفت در يک سطح عادی برای کاهش فشار بر مصرف کنندگان و توليدکنندگان بوديم... ما اقدامی برای افزايش بهای نفت در دنيا انجام نداده ايم.»


به گزارش خبرگزاری رويترز، علی النعيمی، وزير نفت عربستان سعودی، نیز روز دوشنبه گفت که اين کشور آماده عرضه بيشتر نفت در صورت نياز مصرف کنندگان است، اما عرضه نفت در حال حاضر کافی است.