دونالد ترامپ: برای «هدیه کریسمس» کره شمالی آماده‌ایم

رئیسجمهوری آمریکا می‌گوید ممکن است کره شمالی به جای انجام آزمایش موشکی، یک گلدان زیبا بفرستد. شاید من یک گلدان هدیه بگیرم.

رئیس‌جمهوری آمریکا روز سه‌شنبه سوم دی‌ماه در واکنش به اخطار اخیر کره شمالی مبنی بر «هدیه کریسمس» اعلام کرد: «ایالات متحده با موفقیت با آن برخورد خواهد کرد».

به گزارش خبرگزاری رویترز، دونالد ترامپ که با گروهی از خبرنگاران سخن می‌گفت، افزود: «شاید برخلاف آزمایش موشکی، یک هدیه خوب مانند یک گلدان زیبا دریافت کند».

این اشاره رئیس‌جمهوری آمریکا به نگرانی‌هایی است که می‌گوید ممکن است پیونگ‌یانگ در حال آماده‌سازی برای انجام یک آزمایش موشکی جدید باشد.

کره شمالی از سال ۲۰۱۷ آزمایش این نوع موشک‌ها همراه با آزمایش‌های هسته‌ای را متوقف کرده است.

کره شمالی چندی پیش به واشینگتن هشدار داد تا پایان سال جاری میلادی پیشنهاد عملی خود را برای خلع سلاح اتمی و برداشته شدن تحریم‌های این کشور ارائه دهد، در غیر این صورت با واکنش غیره منتظره‌اش که آن را «هدیه کریسمس» توصیف کرده است، روبرو خواهد شد.

یک منبع نزدیک به کره شمالی به شبکه تلویزیونی «سی‌ان‌ان» گفته است احتمالا پیونگ‌یانگ موضوع هسته‌ای را از مذاکرات با واشینگتن خارج کند و موضع سخت‌گیرانه‌تری نسبت به آمریکا در پیش بگیرد.

آقای ترامپ گفته است: منتظریم ببینیم چه اتفاقی می‌افتد: «شاید هدیه خوبی باشد. احتمالا به جای آزمایش موشکی، یک گلدان زیبا بفرستند. شاید من یک گلدان هدیه بگیرم. شاید هدیه خوبی از او (رهبر کره شمالی) بگیرم. شما نمی‌دانید. شما هرگز نمی‌دانید».

بیشتر در این باره: کره شمالی: به مذاکره با آمریکا فقط برای تبلیغات ترامپ علاقه ای نداریم

رهبران آمریکا و کره شمالی طی یکسال گذشته سه بار با هم دیدار کرده‌اند، اما کره شمالی می‌گوید واشینگتن حاضر به دادن هیچ امتیازی در مذاکرات نیست و سیاست «خصمانه همیشگی» خود را ادامه می‌دهد.

آمریکا این ادعا را رد کرده و گفته است در مذاکرات انعطاف‌پذیر است.

تنش‌های لفظی میان دو کشور اخیرا اوج گرفته‌است. ترامپ رهبر کره شمالی را «مرد موشکی» و کیم جونگ اون رئیس‌جمهوری آمریکا را «پیر خرفت» خطاب کرده است.

استیون بیگان، نماینده ویژه آمریکا در امور کره شمالی، روز ۲۵ آذر در سفر به کره جنوبی گفت واشینگتن ضرب‌الاجلی برای مذاکرات نمی‌پذیرد و آماده گفت‌وگو دربارهٔ همه موضوعات مورد علاقه میان طرفین هستیم.

ترامپ به رهبر کره شمالی هشدار داده‌ است «اگر رفتاری خصمانه انجام دهد، در واقع همه چیز را از دست خواهد داد».

پیش مورگن اورتگاس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت هیات ایالات متحده ایده‌های خلاقانه‌ای را مطرح و مذاکرات خوبی با هیات کره شمالی داشت. کره شمالی این ادعا را رد کرد و از آن به بعد هیچ مذاکره‌ای میان هیات‌های دو کشور انجام نشده است.

خانم اورتگاس می‌گوید آمریکا و کره شمالی نمی‌تواند به تنهایی طی یک روز مذاکره بر تمامی میراث ۷۰ ساله جنگ و دشمنی فایق آیند. اینها مسائل اساسی هستند و پرداختن به آنها نیازمند تعهد جدی از سوی دو کشور است. ایالات متحده چنین تعهدی را دارد.

منابع: رویترز، سی‌ان‌ان/ ف.ق/ ک.ر