اتحاديه اروپا تحريم‌های ايران را شش ماه دیگر تعليق کرد

پس از توافق تاريخی ايران و شش قدرت جهانی در مورد برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی، اتحاديه اروپا روز سه‌شنبه ۲۳ تيرماه تحريم‌های ايران را به مدت شش ماه ديگر تعليق کرد.

در توافقی که پس از ۱۸ روز مذاکره روز سه‌شنبه در وين حاصل شد، در نظر گرفته شده که در ازای محدود شدن فعاليت‌های هسته‌ای ايران تحريم‌های اتحاديه اروپا و سازمان ملل متحد لغو شوند. هر چند در صورت بروز هر گونه تخلفی از سوی ايران در اجرای مفاد اين توافق، تحريم‌های یاد شده به صورت خودکار و سريع دوباره به اجرا گذاشته خواهند شد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، شورای اروپا روز سه‌شنبه در بيانيه‌ای گفت: «به دنبال توافق روز ۱۴ ژوييه در مورد برنامه هسته‌ای ايران، اين شورا تعليق اقدامات سختگيرانه و محدود کننده اتحاديه اروپا در قبال ايران را به مدت شش ماه تا ۱۴ ژانويه ۲۰۱۶ تمديد کرد. اين تصميم به اتحاديه اروپا امکان خواهد داد تا اقدامات لازم برای اجرای مفاد اين توافق جامع را انجام دهد».

اتحاديه اروپا برای دادن فرصت بيشتر به ادامه مذاکرات هسته‌ای، تعليق تحريم‌های ايران را چندین بار تمديد کرده است.

خبرگزاری اينترفکس نيز با انتشار اين خبر يادآوری می‌کند که در مذاکرات نوامبر سال ۲۰۱۳ بين ايران و شش قدرت جهانی توافق شد که تا زمان ادامه مذاکرات، اتحاديه اروپا با هدف دادن مهلت بيشتر به گفت‌وگوها اجرای تحريم‌های مربوط به برنامه هسته‌ای ايران را معلق نگاه دارد.