برگزاری جلسه شورای امنیت؛ هیلی خواستار محکومیت آزمایش موشکی ایران شد

خانم هیلی می‌گوید جامعه بین‌المللی نمی‌تواند چشم خود را روی نادیده گرفتن قطعنامه‌های شورای امنیت توسط ایران ببندد.

نیکی هیلی، نماینده آمریکا در سازمان ملل، از شورای امنیت خواست تا آزمایش اخیر موشکی بالستیک ایران را محکوم کند و آن را «خطرناک و نگران‌کننده» و نقض یک قطعنامه سازمان ملل دانست.

شورای امنیت سازمان ملل روز سه‌شنبه ۱۳ آذر به درخواست فرانسه و بریتانیا پشت درهای بسته تشکیل جلسه داد تا موضوع آزمایش موشک میان‌برد بالستیک توسط ایران در روز شنبه را بررسی کند.

آمریکا، فرانسه و بریتانیا انجام این آزمایش را نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت می‌دانند که در سال ۱۳۹۴ در تایید توافق هسته‌ای شش قدرت جهانی با تهران صادر شد.

سفیر آمریکا در سازمان ملل در بیانیه‌ای گفته است: «آزمایش موشکی بالستیک اخیر ایران خطرناک و نگران‌کننده است، ولی غافلگیرکننده نبود».

خانم هیلی افزود: «جامعه بین‌المللی نمی‌توانند هر وقت که ایران این چنین عیان قطعنامه‌های شورای امنیت را نادیده می‌گیرد چشم خود را ببندند».

وی اظهار داشت: «اگر شورای امنیت در زمینه حساب پس دادن ایران جدی باشد و قطعنامه را به اجرا بگذارد، بعد به صورت حداقلی باید بتوانیم این آزمایش موشکی تحریک‌آمیز را به اتفاق آراء محکوم کنیم».

بیشتر در این باره: پومپئو: ایران یک موشک بالیستیک با قابلیت حمل سلاح هسته‌ای آزمایش کرده است

مقام‌های جمهوری اسلامی ایران در دو روز اخیر نه انجام این آزمایش را تایید کرده و نه تکذیب. ولی تاکید کرده‌اند که هیچ یک از قطعنامه‌های شورای امنیت آزمایش موشکی توسط تهران را ممنوع نکرده است.

نخستین بار مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا، روز شنبه اعلام کرد که ایران دست به انجام یک آزمایش موشک میان‌برد بالستیک زده است که نه تنها کل خاورمیانه بلکه بخش‌هایی از اروپا نیز در تیررس آن است.

قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت، تهران را از انجام آزمایش‌های موشکی با قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای بازداشته ولی درباره ممنوعیت کامل آزمایش موشکی سکوت کرده است.

جمهوری اسلامی ایران می‌گوید که به دنبال ساخت سلاح هسته‌ای نیست و لذا برنامه‌ای برای استفاده از کلاهک هسته‌ای در موشک‌های خود ندارد.

با این حال کشورهای اروپایی و آمریکا که در خصوص برجام اختلاف‌نظر دارند، موضع واحدی درباره فعالیت‌های موشکی تهران اتخاذ کرده و آزمایش اخیر را محکوم کرده‌اند.

در همین رابطه، کارن پیرس، نماینده بریتانیا در سازمان ملل، پیش از نشست شورای امنیت گفت: «این رفتاری متضاد با (قطعنامه) ۲۲۳۱ بوده و مایه نگرانی شورای امنیت است».

وی افزود:‌ «ما به دنبال این هستیم که دقیقا بدانیم چه اتفاقی افتاده است و سپس درباره اینکه چطور باید آن را تببین کرد قضاوت کنیم».

آمریکا روز ۱۸ اردیبهشت از برجام خارج شد و دلیل آن را «نقض روح این توافق»، فعالیت‌های موشکی بالستیک و نقش منفی تهران در خاورمیانه دانست. واشینگتن پیرو این تصمیم، در ماه مرداد و آبان بار دیگر تحریم‌های معلق شده ایران را بازگرداند.

بقیه پنج عضو این توافق هسته‌ای شامل بریتانیا، فرانسه، آلمان، روسیه و چین گفته‌اند مادامی که تهران به تعهداتش در برجام پایبند باشد از آن حمایت می‌کنند. اروپا می‌گوید که به دنبال ایجاد سازوکار مالی ویژه‌ای برای انجام معاملات غیردلاری با ایران است.

با این حال یک ماه از زمانی می‌گذرد که قرار بود این سازوکار به صورت نمادین اجرایی شود و این مسئله خشم تهران را برانگیخته است.

بر اساس گزارش خبرگزاری فرانسه و سایت رادیو فردا/ک.ر