وزیر دفاع اسرائیل: ارتش لبنان به بخشی جدایی‌ناپذیر حزب‌الله تبدیل شده است

لیبرمن گفته است که جبهه شمال برای اسرائیل دیگر تنها حزب‌الله در لبنان نیست بلکه سوریه را نیز در بر می‌گیرد.

وزیر دفاع اسرائیل می‌گوید که ارتش لبنان و گروه حزب‌الله عملا در هم ادغام شده‌اند؛ مفهوم چنین سخنی این است که اسرائیل از این به بعد حزب‌الله و ارتش لبنان را به طور یکسان به چشم دشمن می‌بیند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، آویگدور لیبرمن روز سه‌شنبه ۱۸ مهر در سخنانی در تل‌آویو گفت، ارتش لبنان «استقلال خود را از دست داده است» و به «بخشی جدایی‌ناپذیر از حزب‌الله تبدیل شده است».

دولت و ارتش لبنان یا سفارتخانه‌های آمریکا در اسرائیل و لبنان هنوز به این سخنان لیبرمن واکنشی نشان نداده‌اند.

ارتش اسرائیل در تمامی درگیری‌های نظامی با حزب‌الله، از آغاز تاسیس آن در اوایل دهه هشتاد میلادی، میان این سازمان شیعی هم‌پیمان با جمهوری اسلامی ایران و ارتش مرکزی لبنان تفاوت قائل شده بود.

در حالی که حسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله به صراحت تاکید کرده است که «پول، اسلحه و همه چیز حزب‌الله از ایران می‌آید»، ارتش لبنان مورد حمایت قدرت‌های مهم غربی، بویژه آمریکا، است.

ارتش لبنان در دوره اخیر با پشتیبانی آمریکا و فرانسه به ساز و برگ نظامی تازه و پیشرفته‌تری مجهز شد.

بنا به ارزیابی پنتاگون، وزارت دفاع آمریکا، مجموع کمک‌های نظامی این کشور به ارتش لبنان از سال ۲۰۰۶ تاکنون بیش از یک و نیم میلیارد دلار بوده است.

نیروهای ویژه آمریکا نیز از سال ۲۰۱۱ در آموزش و حمایت از ارتش لبنان مشارکت داشته‌اند.

ارتش لبنان چند ماه پیش در پی خطراتی که از ناحیه داعش در مرز سوریه با لبنان متوجه این کشور شد، عملیاتی را انجام داد که به گفته فرماندهان ارتش لبنان، به طور مستقل، و بدون ارتباط با حزب‌الله انجام شد.

دونالد ترامپ رییس‌جمهوری آمریکا سه ماه پیش در واشینگتن در دیدار با سعد حریری نخست‌وزیر لبنان، از تلاش‌های این کشور در مبارزه با داعش تقدیر، و بر تداوم حمایت آمریکا از ارتش لبنان تاکید کرد.

به گزارش رویترز، اریک پاهون سخنگوی پنتاگون نیز گفته بود که تقویت ارتش لبنان در راستای منافع آمریکا در خاورمیانه، از جمله در مقابله با داعش و دیگر افراطیون است و به منزله سدی نیز در برابر نفوذ ایران و حزب‌الله در منطقه خواهد بود.

اما اسرائیل به تازگی با صراحت بیشتر می‌گوید که حضور نظامی ایران و حزب‌الله در جبهه شمالی‌اش در سوریه را بزرگ‌تر از خطر داعش می‌داند.

لیبرمن همچنین در سخنان روز سه‌شنبه خود گفت، جبهه شمال برای اسرائیل دیگر تنها حزب‌الله در لبنان نیست بلکه سوریه را نیز در بر می‌گیرد.

وزیر دفاع اسرائیل این را نیز افزود که اگر نبردی میان اسرائیل با حماس در غزه رخ دهد، «جبهه شمال؛ شامل دشمنان در لبنان و سوریه نیز به آنها می‌پیوندند و یک نبرد بسیار زود به دو شاخه شمال و جنوب مبدل می‌شود و اسرائیل برای این وضعیت آماده می‌شود».

لیبرمن در همین حال گفت کشورش بیشترین تلاش را می‌کند تا از جنگ بعدی جلوگیری کند، اما افزود، در شرایط شکننده کنونی در خاورمیانه، دیگر ارزیابی‌های آشنای گذشته ممکن است درست از آب درنیاید و «هر لحظه، امروز یا فردا رخ دهد».

اما وزیر دفاع اسرائیل افزود، «از نیروهای جبهه مقابل می‌خواهیم به (عواقب) اقدامات اسرائیل فکر کنند تا ما مجبور نشویم که از همه نیروی‌مان استفاده کنیم».

لیبرمن به تازگی چند بار تکرار کرده است که آخرین پیروزی واقعی جنگی اسرائیل مربوط به ۵۰ سال پیش در جنگ سال ۱۹۶۷ بوده است؛ و لذا در هر جنگ احتمالی آتی در لبنان، غزه یا سوریه، اسرائیل باید با «یکسره کردن» کار، نشان دهد که کدام طرف دست بالا را دارد.