حسن روحانی به مکرون: برجام قابل مذاکره دوباره نیست

رئیس‌جمهوری ایران می‌گوید که آینده برجام پس از سال ۲۰۲۵ میلادی را «مقررات بین‌المللی تعیین می‌کند».

ساعاتی پس از انتشار بیانیه سه کشور اروپایی درباره لزوم تهیه توافق تکمیلی با ایران، حسن روحانی در گفت‌وگوی تلفنی با رئیس‌جمهوری فرانسه تاکید کرد که «برجام قابل مذاکره دوباره نیست» و جمهوری اسلامی «هیچ محدودیتی را فرای تعهداتش نمی‌پذیرد».

رئیس‌جمهوری ایران عصر روز یکشنبه ۹ اردیبهشت در تماس با امانوئل مکرون گفت که «برجام و هر موضوع دیگری به بهانه آن به هیچ‌وجه قابل مذاکره نیست».

وی همچنین گفت که آینده برجام پس از سال ۲۰۲۵ میلادی را «مقررات بین‌المللی تعیین می‌کند» و ایران «هیچ محدودیتی را فرای تعهداتش نمی‌پذیرد».

آقای روحانی افزود: «حتی اگر در ۲۲ اردیبهشت (۱۲ می) آمریکا اعلام کند در برجام می‌ماند و شرایط دو سال گذشته را بخواهد ادامه دهد، برای ما قابل قبول نیست».

رئیس‌جمهوری اسلامی پیش از این نیز گفته بود که ایران با اضافه یا کم کردن یک کلمه از توافق هسته‌ای مخالف است و جمهوری اسلامی در زمینه برنامه موشکی‌اش نیز هیچ‌گونه محدودیتی را نخواهد پذیرفت.

بر اساس گزارش دفتر ریاست‌جمهوری ایران، امانوئل مکرون اعلام کرده که «اتحادیه اروپا از برجام دفاع می‌کند».

کاخ الیزه فرانسه نیز درباره این تماس تلفنی بیانیه‌ای منتشر کرده و گفته که گفت‌وگوی رهبران دو کشور یک‌ساعت طول کشیده است.

در این بیانیه تصریح شده که حسن روحانی و امانوئل مکرون توافق کردند که برای حفظ برجام طی چند هفته آینده با هم کار کنند.

همچنین رئیس‌جمهوری فرانسه پیشنهاد داده که گفت‌وگوها بسط پیدا کند به گونه‌ای که «سه موضوع اضافی و ضروری» نیز مورد بحث قرار گیرد. این سه موضوع عبارتند از برنامه موشکی بالستیک، فعالیت‌های اتمی ایران ورای سال ۲۰۲۵ و «بحران‌های اصلی منطقه‌ای» در خاورمیانه.

به نظر می‌رسد پاسخ منفی رئیس‌جمهوری به «مذاکره دوباره» درباره برجام واکنشی به این پیشنهاد آقای مکرون بوده باشد.

رئیس‌جمهوری فرانسه روز چهارم اردیبهشت نیز طرحی چهار ماده‌ای را به عنوان مکمل برنامه جامع اقدام مشترک موسوم به برجام ارائه کرده بود اما رئیس‌جمهوری اسلامی این طرح را رد کرد.

در همین حال رهبران بریتانیا، فرانسه و آلمان در بیانیه‌ای مشترک خواستار توافقی تکمیلی با ایران درباره برجام شدند.

این سه کشور متعهد شده‌اند به سایر مسائلی که خارج از چارچوب برجام است رسیدگی کنند، از جمله موشک‌های بالستیک، اینکه بعد از پایان توافق چه باید کرد، و نقش ایران در بی‌ثبات کردن منطقه.

دونالد ترامپ ۲۲ دی‌ماه پارسال اعلام کرد که برای آخرین بار تعلیق تحریم‌های ایران بر اساس برجام را تمدید می‌کند، مگر اینکه «ایرادهای فاجعه‌بار» این توافق از سوی شرکای اروپایی‌اش رفع شود. این مهلت روز ۲۲ اردیبهشت به پایان می‌رسد.

رئیس‌جمهوری آمریکا چهار شرط را برای ادامه همراهی آمریکا با برجام تعیین کرده است که عبارتند از: «دسترسی فوری» بازرسان بین‌المللی به تمامی مکان‌ها و تاسیسات ایران، دائمی شدن محدودیت‌ها برای برنامه هسته‌ای ایران، تضمین به عدم نزدیک شدن به سلاح هسته‌ای، و محدودیت برنامه موشک‌های بالستیک ایران.

در همین حال مایک پمپئو، وزیر خارجه جدید آمریکا روز یکشنبه در اسرائیل گفت که اگر توافق هسته‌ای با ایران تغییر نکند، ایالات متحده از آن خارج می‌شود.

به گزارش خبرگزاری ایرنا و سایت رادیو فردا/ ا.م/ ک.ر