باز بانگی از نيستان می رسد
خبر انتشار دو مجموعه شعر هوشنگ ابتهاج ، سايه، در هفته گذشته، با استقبال گسترده محافل فرهنگی ايران رو به رو شد.
مجموعه اول«تاسيان»، شعرهای نيمايی سايه را در بر دارد و دفتر دوم «بانگ نی»، بخشی است از مثنوی معروف بانگ نی سايه با مطلع «باز بانگی از نيستان می رسد».
هوشنگ ابتهاج از نخستين شاعرانی بود که در دهه ۳۰ ، از تحولی که نيما در شعر فارسی درانداخت استقبال کرد.
هوشنگ ابتهاج را بزرگ ترين غزل سرای پس از مشروطه می دانند. برخی غزل های سايه با بهترين نمونه های غزل کلاسيک فارسی پهلو می زند.
در شعر سايه زبانی روان، شاعرانه و زيبا با تخييل و تصاويری خلاق و موسيقی و ريتمی همگن در ساختاری منسجم ترکيب می شوند.
۶۰ سال حيات پربار
کتاب انتشارات دانشگاه تهران از گذشته تا اکنون، که در هفته گذشته منتشر شد، گزارشی است از ۶۰ سال حيات پرثمر نهادی که با انتشار آثار با ارزش به نامی معتبر در صنعت نشر ايران بدل شد.
پس از انقلاب به دليل ممنوع شدن چاپ بسياری از عنوان ها، کتاب های انتشارات دانشگاه تهران افت کرد و چند سال پيش با تجديد چاپ برخی آثار مهم گذشته بار ديگرجان گرفت.
انتشارات دانشگاه تهران، ۶۰ سال پيش به همت دکتر پرويز ناتل خانلری تاسيس شد. در ميان استادان و پژوهشگرانی که پس از خانلری رياست اين نهاد را بر عهده گرفتند می توان به نام هايی چون ذبيح الله صفا، حافظ فرمانفرماييان، ايرج افشار و بهرام فره وشی اشاره کرد.
تجديد چاپ ۷۰ کتاب از گنجينه گذشته، مهم ترين برنامه انتشارت دانشگاه تهران در سال های اخير بوده است.
زيبايی شناسی سارتر
با انتشار ترجمه فارسی زيبايی شناسی، نوشته ژان پل سارتر، اثری ديگر از نويسنده و فيلسوف بزرگ فرانسوی در ايران متتشر شد.
سارتر در دو دهه ۶۰ و ۷۰ ميلادی از مشهورترين و با نفوذترين چهرهای روشنفکری جهان بود.
نخستين کتاب او «تهوع»، که در ميانه دو جنگ بزرگ جهانی نوشته شد، او را در فرانسه به شهرت رساند.
در جنگ جهانی دوم به صف مبارزان ضد فاشيسم پيوست و پس از جنگ با انتشار آثار فلسفی و نمايشنامه های خود به شهرتی جهانی دست يافت.
آثار فلسفی سارتر به ويژه کتاب نقد خرد ديالکتيکی او، تاثير مهمی بر فلسفه قرن بيستم گذاشت.
سارتر از معدود نمايشنامه نويسانی است که در بيان هنری و دراماتيک مفاهيم پيچيده فلسفی در قالب اثر هنری موفق عمل کرده اند.
نمايشنامه های سارتر چون دست های آلوده، گوشه گيران آلتونا و شيطان و خدا، به رغم پيچيدگی مضامين و ساخت از پر مخاطب ترين نمايشنامه های قرن بيستم به شمار می روند.
سارتر جايزه ادبی نوبل را به اعتراض به فرهنگ حاکم بر گزينش های کميته نوبل رد کرد .
زيبايی شناسی سارتر را رضا شيرمرز به فارسی ترجمه کرده است.
نظام هندسی واژه ها
نظام هندسی واژه ها، جلد اول مجموعه ای با عنوان شعرهای ساختمند معاصر، اثری است با ارزش که محمد حقوقی، شاعر و منتقد برجسته معاصرآن را نوشته است.
مولف در اين اثر پس از تبيين تعريف خود از شعر ساختمند، ۱۲ شعر نيما و شاملو را تحليل کرده است.
محمد حقوقی در دهه ۱۳۴۰ با انتشار کتاب شعر نو از آغاز تا امروز، نقد شعر فارسی را آغاز کرد.
آثار بعدی او در اين عرصه، چشم اندازهای نو و خلاقی را در نقد شعر در ايران گشود. حقوقی که بر شعر کلاسيک فارسی، شعر نيمايی و نقد و نظريه ادبی تسلط دارد از نادر منتقدان ايرانی است که برداشت های تازه ای را در اين عرصه مطرح کرده است.
دو جلد ديگر اين مجموعه در دست چاپ است.