ایران: ملزم به واگذاری توسعه میدان گازی به هند نیستیم

علیرغم تمایل هند به ۱۱ میلیارد دلار سرمایه گذاری برای توسعه میدان گازی «فرزاد- بی» ایران، جنگ لفظی بین دو کشور در مورد این موضوع شدت گرفته است به طوری‌که تهران می‌گوید ملزم به واگذاری توسعه این میدان گازی به هند نیست.

به گزارش روز دوشنبه ۹ مرداد روزنامه «تایمز» هند، ایران تهدید دهلی‌نو به کاهش واردات نفت در پاسخ به اقدام این کشور را نیز دست کم گرفته است. اسدالله قره خانی، رییس کمیسیون انرژی مجلس، گفته است ایران می تواند خریداران دیگری برای نفتش پیدا کند.

این گزارش می افزاید که در ماه مه، ایران با «گازپروم» روسیه توافق‌نامه ای به منظور توسعه این میدان گازی که به وسیله یک کنسرسیوم متشکل از شرکت‌های دولتی هندی کشف شده است امضا کرد. این اقدام ایران عملی تلافی جویانه در پاسخ به تصمیم کاهش واردات نفت از این کشور به وسیله هند در پی عدم واگذاری توسعه میدان گازی فرزاد- بی به هند تلقی شد.

ماه گذشته، هند رسما از ایران خواست تصمیم به خرید نفت از این کشور حتی در زمانی که ایران با تحریم‌های بین المللی مواجه شده بود، را با نیت خوش پاسخ دهد. در ارتباط با این درخواست، هند پیشنهادی برای سرمایه گذاری ۱۱ میلیارد دلاری برای توسعه این میدان گازی به ایران ارائه کرد.

ارمندرا پرادهان، وزیر نفت هند چهارشنبه ۲۸ تیرماه در پاسخ کتبی به جواب نمایندگان پارلمان این کشور درباره خرید نفت از ایران نوشت که در سال جاری مالی هند نسبت به سال قبل واردات نفت از ایران ۲۵ درصد کاهش می‌یابد.

این گزارش می افزاید که سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس روز ۳۰ خرداد به خبرگزاری خانه ملت،‌ وابسته به مجلس، گفت: ایران صرفه و صلاح اقتصادی خود را برای انعقاد هر قراردادی در نظر می گیرد.

به گفته اسدالله قره خانی، ایران با خویشتن‌داری فرصت های کافی را برای تصمیم گیری هندی ها درباره بهره برداری از فرزاد-بی فراهم کرد، اما شرایطی که هندی ها پیشنهاد دادند، معقولانه نبود.

او با اشاره به اینکه در شرایط برابر اولویت اعطای میادین با هندی ها است، تصریح کرد: زمانی که تفاوت فاحشی بین تقاضاها برای این میدان وجود دارد، ایران براساس منافع ملی خود زیربار درخواست هندی ها نمی رود، البته ایران روابط حسنه خود را با آنان حفظ می کند و هندی ها می توانند در فضاهای دیگر برای سرمایه گذاری ورود کنند.

ایران و هند تاکنون موفق به نهایی کردن یک قرارداد در مورد این پروژه نشده اند. این در حالیست که نارندرا مودی، نخست وزیر هند، و حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، سال گذشته در دیداری در تهران در مورد این موضوع ابراز خوشبینی کرده بودند.

با این حال، گزارش روز دوشنبه خبرگزاری رویترز حاکیست که هند طی ماه گذشته واردات نفت از ایران را نسبت به ژوئن سال گذشته بیش از ۳۰ درصد افزایش داده است.

واردات نفت هند از ایران در نیمه اول سال ۲۰۱۷ نیز ۵۸ درصد افزایش نشان می‌دهد.

کنسرسیوم «او.ان.جی.سی ویدش» هند در سال ٢٠٠٨ میلادی، میدان گازی فرزاد بی را در خلیج فارس کشف کرد و هم اکنون خواستار دریافت قرارداد توسعه این میدان است.