ترامپ وارد ریاض شد

دونالد ترامپ ، رئیس جمهوری آمریکا، روز شنبه ۳۰ اردیبهشت، در نخستین سفر رسمی خود از آغاز ریاست جمهوری اش، وارد ریاض، پایتخت عربستان سعودی، شد.

قرار است آقای ترامپ در سفر به عربستان سعودی با ملک سلمان، پادشاه این کشور، و تعدادی از رهبران کشورهای مسلمان نشین منطقه در ریاض دیدار کند.

رئیس جمهوری آمریکا همچنین روز یکشنبه ۳۱ اردیبهشت، در نشست منطقه ای در ریاض سخنرانی خواهد کرد. مبارزه با گروه های تندرو محور اصلی این نشست خواهد بود.

خبرگزاری آسوشیتدپرس که به نسخه‌ای از متن سخنرانی دونالد ترامپ در ریاض دست یافته گزارش داده است که او خواستار اتحاد و یکپارچگی در مبارزه با افراطی‌گرایی در جهان اسلام خواهد شد.

بر اساس این گزارش،‌آقای ترامپ از این مبارزه به عنوان «مبارزه میان خیر و شر» نام خواهد برد.

به گفته آسوشیتدپرس، دونالد ترامپ در سخنرانی خود تلاش خواهد کرد ادبیاتی را به کار ببرد که متفاوت با ادبیات دوران مبارزات انتخاباتی اوست و از آن به ادبیات «ضد اسلامی» تعبیر می‌شد، گرچه آقای ترامپ اتهام ضدیت با اسلام را رد کرده است.

بر اساس این گزارش، وی همچنین در این سخنرانی از پرداختن به دموکراسی و حقوق بشر نیز پرهیز خواهد کرد.

به نوشته آسوشیتدپرس، در بخشی از سخنرانی دونالد ترامپ آمده است: «ما اینجا نیامده‌ایم که خطابه ایراد کنیم و به مردم بگوییم که چکونه زندگی کنید، چه کاری بکنید و چگونه باشید، بلکه برای شما پیشنهاد همکاری به منظور ساختن آینده‌ای بهتر برای همگان داریم.»

وی همچنین در سخنرانی خود رهبران مسلمانان را تشویق خواهد کرد که «تروریست‌ها» را به مساجد و عبادتگاه‌های خود راه ندهند.

در این میان، بر اساس گزارش رسانه های آمریکایی، دونالد ترامپ در ریاض فروش بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار تسلیحات نظامی به عربستان سعودی را اعلام خواهد کرد.

رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه آمریکا، یکی از اهداف سفر آقای ترامپ به منطقه را ایجاد اتحاد در مقابل سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده است.

آمریکا و شماری از کشورهای عربی مانند عربستان سعودی، ایران را به تلاش برای بی‌ثبات کردن منطقه متهم می‌کنند اما تهران این اتهام را رد کرده و در مقابل، اتهام مشابهی را به این کشورها وارد می کند.

در این میان، مقام های عربستان سعودی سفر رئیس جمهوری آمریکا را «تاریخی» توصیف کرده و گفته اند که توافقنامه های سیاسی و اقتصادی دو کشور به تحکیم مبارزه با گروه حکومت اسلامی (داعش) کمک خواهد کرد.

مناسبات واشینگتن و ریاض در دوره ریاست جمهوری باراک اوباما، تا اندازه ای تنش آلود بود.

رئیس جمهوری آمریکا در ادامه سفر منطقه ای خود با رهبران اسرائیل و تشکیلات خود گردان فلسطین دیدار و گفت و گو خواهد کرد.

دونالد ترامپ پس از آن به بروکسل خواهد رفت تا با رهبران ناتو ملاقات کند و سپس راهی ایتالیا خواهد شد.

شرکت در نشست رهبران "گروه هفت" و دیدار با پاپ فرانسیس،‌ رهبر کاتولیک های جهان، در واتیکان نیز از دیگر برنامه های آقای ترامپ است.