همکاری شرکت سوئیسی با ایران برای تکمیل یک پروژه پتروشیمی

بخشی از یک واحد پتروشیمی در عسلویه

شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران خبر داد که روز شنبه ۲۲ خرداد، «نخستین قرارداد» همکاری مشترک در صنعت پتروشیمی پس از لغو تحریم‌ها، میان ایران و یک شرکت سوئیسی برای مشارکت در ساخت، نصب و راه‌اندازی واحد پایانی پتروشیمی صدف در عسلویه امضا شده است.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، احمد جزایری، مدیر عامل شرکت پتروشیمی صدف، گفت که شرکت ولدینگ اینجینیرز (Welding Engineers) سوئیس قرار است واحد پایانی این پتروشیمی را که شامل خشک کردن، بسته‌بندی، و آماده کردن محصول برای ارائه به بازارهای داخلی و خارجی است، طراحی نصب و راه‌اندازی کند.

به گفته آقای جزایری، ساخت واحد پایانی این پتروشیمی، نیاز به فناوری «پیچیده‌ای» داشته است.

محصول اصلی شرکت پتروشیمی صدف ای.اس.بی.آر (ESBR) است که در تولید لاستیک خودرو کاربرد دارد.

پیش از این نیز گزارش‌هایی درباره تلاش شرکت‌های نفت و گاز غربی برای بستن قرارداد با ایران پس از توافق اتمی وین منتشر شده است.

از جمله روزنامه بریتانیایی فایننشال تایمز روز سه‌شنبه ۱۱ خرداد، خبر داده بود که شرکت نفت و گاز نروژی هلما در آستانه عقد قراردادی به ارزش ۶۰۰ میلیون دلار با گروهی از موسسات پتروشیمی ایران است، رخدادی که به عنوان یکی از بزرگترین معاملات گازی ایران از زمان لغو تحریم‌ها توصیف شده است.

در همین حال مدیر امور بین الملل شرکت ملی نفت روز شنبه خبر داده بود که ایران با شرکت‌های ساراس و ایپلم از ایتالیا، شرکت رپسول از اسپانیا و هلنیک از یونان قرارداد فروش نفت امضا کرده و مذاکره برای فروش نفت با شرکت‌های بزرگ نفتی دیگر ادامه دارد.

محسن قمصری همچنین گفته بود که شرکت شل به تازگی یک محموله نفت را از ایران به صورت اسپات (تک محموله) دریافت کرده و مذاکره با این شرکت و دیگر شرکت‌های بزرگ ادامه دارد.

براساس گزارش‌ها، صادرات نفت خام ایران قبل از تحریم‌ها دو میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه بود که در زمان تحریم‌ها به حدود یک میلیون بشکه در روز سقوط کرده بود.

به گفته مقام‌های وزارت نفت، صادرات نفت ایران در اردیبهشت ماه به بیش از دو میلیون بشکه در روز رسیده است.