ستارگان گروه آ؛ مارکز، لوکا مودریچ و اتوئو

مطابق سنت رسانه‌ها در جام‌های جهانی که از هر تیم یک بازیکن را به عنوان نمادی از آن تیم برمی‌گزینند، نیمار می‌تواند بیانگر عطش در کسب نتیجه، بلندپروازی و البته مقوله ناب تکنیک در جمع بازیکنان سلسائو باشد.

نیمار را در گزارشی جداگانه معرفی کردیم. اما سه ستاره دیگر گروه نخست جام جهانی چه کسانی هستند؟ در ادامه کاپیتان‌های مکزیک و کامرون همراه با سرشناس‌ترین بازیکن کرواسی، به عنوان نمادهایی از این سه تیم معرفی شده‌اند.

رافائل مارکز - مکزیک

بسیاری وقتی او را در جام جهانی ۲۰۱۴ ببیند، با تعجب خواهند پرسید مگر هنوز خداحافظی نکرده؟

رافائل مارکز هفدهمین سال عضویتش در تیم ملی مکزیک را سپری می‌کند. گرچه برای برخی هواداران فوتبال دنیا، او از وقتی که در سال ۲۰۱۰ بارسلونا را ترک کرد، از یاد رفته باشد. اما برای چهارمین بار به جام جهانی خواهد آمد و شگفتا که برای چهارمین دوره نیز بازوبند کاپیتانی را در اختیار خواهد داشت!

رافائل مارکز در بازی مقابل نیوزلند در نقش مدافعی گلزن ظاهر شد

مارکز هشت سالِ شگفت‌انگیز را در بارسا سپری کرد و چهار بار فاتح لالیگا، یک بار کوپا دل ری، دو مرتبه لیگ قهرمانان و پنج جام معتبر دیگر شد. از مهره‌های کلیدی بارسای فرانک ریکارد که در آغاز دوران گواردیولا هم خودش درخشید.

قبل از آن، پنج سال در موناکو توپ زده بود. اما شروع فوتبالش از تیم پرطرفدار اطلس در مکزیک بوده که داستان‌های شنیدنی فراوانی درباره ورزشگاه مخوف ۶۰ هزار نفری‌اش وجود دارد.

مارکز در جام جهانی ۲۰۰۲ در حالی که فقط ۲۳ ساله بود، بازوبند کاپیتانی مکزیک را بست. آنها در گروهی که ایتالیا، کرواسی و اکوادر حضور داشتند، به عنوان صدرنشین صعود کردند اما در یک هشتم نهایی ناباورانه به آمریکا باختند و او هم در دقیقه ۸۸ به خاطر خطا روی کوبی جونز، کارت قرمز گرفت.

در جام جهانی ۲۰۰۶ و دیدار مقابل ایرانی که اسیر حاشیه‌های داخلی بود، روزی بی‌دردسر را در برابر علی دایی پشت سر گذاشت و با همین یک پیروزی، از گروه صعود کردند. در یک هشتم نهایی خوردند به آرژانتین، مارکز خودش موفق شد گل اول بازی را بزند اما سرانجام، آرژانتین بود که راهی دور بعد شد.

جام جهانی ۲۰۱۰، سومین دوره‌ای که او به میدان آمد و باز هم گل زد. این بار به آفریقای جنوبی میزبان مسابقات. آنها دو گل هم به فرانسه زدند تا از این گروه، هم میزبان جام جهانی حذف شود و هم قهرمان جام جهانی ۱۹۹۸. اما به طرز عجیبی مکزیک برای سومین دوره پیاپی در یک هشتم نهایی حذف شد ، مانند دوره قبلی، باز هم مقابل آرژانتین.

اینجا مارکز تنها بازیکنی است که برای چهارمین دوره در جام جهانی، بازوبند کاپیتانی را خواهد بست. در گروهی بسیار سخت با حضور برزیل میزبان جام بیستم، کرواسی پرستاره و کامرون نیرومند و پر انگیزه.

این در حالی است که مکزیکی‌ها با مشقت فراوان و به عنوان تیم سی و یکم راهی جام جهانی شدند. آنها در دو بازی رفت و برگشت نیوزلند را از پیش رو برداشتند که اتفاقاً باز هم رافائل مارکز در نقش مدافعی گلزن ظاهر شد. مرد سال ۲۰۰۵ امریکای شمالی که اینک در ۳۵ سالگی، با تجربه‌ترین بازیکن در قلب خط دفاعی تیمی است که برای پانزدهمین بار راهی جام جهانی شده.

لوکا مودریچ - کرواسی

بعد از جام جهانی ۱۹۹۸ و کسب مقام سوم برای کرواسی با سرمربیگری میروسلاو بلاژویچ، این تیم هرگز چنین پر ستاره و مدعی نبوده. شاخص‌ترین بازیکن عصر جدید فوتبال کروات‌ها کسی نیست مگر لوکا مودریچ. از ستارگان خط میانی رئال مادرید که دو سال قبل از تاتنهام به سانتیاگو برنابئو آمد.

اولین بازی رسمی خود را مقابل بارسلونا انجام داد. جالب اینکه نخستین بازی ملی‌اش هم در برابر تیم بزرگی بوده. هشت سال قبل مقابل آرژانتین. اولین گل ملی‌اش نیز درون دروازه ایتالیا روییده.

مودریچ در اوج پختگی به اتفاق همبازی‌های مشهورش در برابر تیمی که به جایگاه دیگری جز عنوان نخست، نمی‌اندیشد.

کودکی‌اش با چهره بی‌رحم جنگ، کشته شدن پدربزرگ و مهاجرت ناگزیر خانواده سپری شد. در ۱۸ سالگی با تیم زرینسکی بوسنی، به عنوان بهترین بازیکن لیگ بوسنی و هرزگوین دست یافت. همین عنوان را در لیگ کرواسی هم نصیب خود کرد و فصل ۲۰۱۱ نیز بازیکن سال تاتنهام شد.

با پیراهن تیم ملی کرواسی در دوران سرمربیگری اسلاون بیلیچ چهره‌ شد که برخلاف سرمربی قبلی یعنی زلاتکو کراچار، او معتقد بود لوکا بهترین جانشین برای نسل طلایی کروات‌های دهه ۹۰ است. نسلی با نوابغی مانند داوور شوکر، زوانیمیر بوبان و روبرت پروسینسکی.

مودریچ در یورو ۲۰۰۸ گل زیبایی به اتریش زد و مقابل آلمان هم عملکردی درخشان داشت تا عضو تیم منتخب جام شود و به عنوان گرانقیمت‌ترین بازیکن تاریخ فوتبال کرواسی، از دینامو زاگرب به تاتنهام بپیوندد.

او که لقب «کرایف بالکان» را به خود اختصاص داده نه فقط از نظر سبک بازی که شکل ظاهری‌اش هم شبیه دوران جوانی‌ کرایف است.

لوکا که با دینامو زاگرب تمام جام‌های داخلی را درو کرده بود، با رئال مادرید فاتح سوپر کاپ ۲۰۱۲ و جام حذفی ۲۰۱۴ شده.

در جام جهانی ۲۰۰۶ که ۲۱ ساله بود، زلاتکو کرانچار هدایت کرواسی را برعهده داشت. او ۱۲ دقیقه مقابل ژاپن بازی کرد. در آن بازی جای نیکو کرانچار پسر زلاتکو را گرفت. ۱۶ دقیقه هم در بازی بعدی مقابل استرالیا. در آن بازی با ایویکا اولیچ تعویض شد و اینک هر دو، جام جهانی دیگری را تجربه خواهند کرد.

کاپیتان کرواسی در جام هجدهم نیکو کوواچ بود که حالا هدایت این تیم را برعهده دارد. برزیل در آن بازی‌ها ۱-۰ کرواسی را برد که به مودریچ جوان بازی نرسید. حالا دیدار افتتاحیه جام بیستم نیز بین این دو تیم خواهد بود. مودریچ در اوج پختگی به اتفاق همبازی‌های مشهورش در برابر تیمی که به جایگاه دیگری جز عنوان نخست، نمی‌اندیشد.

ساموئل اتوئو - کامرون

هفدهمین سال حضور در سطح اول فوتبال جهان را سپری می‌کند. رسماً ۳۳ ساله است اما مورینیو شائبه‌هایی درباره سن و سال او مطرح کرده و به نشریه اکیپ گفته، کسی سن اتوئو را نمی‌داند. هرچند ساله که باشد، او هنوز در پیشانی خط حمله چلسی و تیم ملی کامرون، خوش می‌درخشد.

اتوئو بازوبند کاپیتانی تیمی را برعهده دارد که بزرگترین افتخارش حضور در جام جهانی ۱۹۹۰ است

در مایورکا ۵۴ گل به ثمر رساند و ۱۰ سال قبل رکورد گلزنی تاریخ این باشگاه را از آن خود کرد. همان سال مشتری معتبری به نام بارسلونا تصمیم گرفت ماشین نیرومند گلزنی کامرونی‌ها را به خدمت بگیرد، و چه خرید خوبی. او با آبی و اناری‌ها توانست آقای گل لالیگا شود، سه بار فاتح لالیگا و دو بار قهرمان جام باشگاه‌های اروپا.

اینترمیلان مقصد بعدی‌اش بود. با این تیم، هم عنوان نخست سری آ را کسب کرد و هم قهرمان جام باشگاه‌های اروپا شد.

ساموئل اتوئو را باید آقای افتخارات نامید. دو بار با کامرون قهرمان جام ملت های آفریقا شده، مدال طلای المپیک سیدنی را هم به گردن آویخته، با برتری مقابل اسپانیا در ضربات پنالتی. دیداری که اتوئو هم در جریان بازی و هم در ضربات پنالتی موفق به گلزنی شد.

چهار مرتبه مرد سال آفریقا شده و با ۵۵ گل، برترین گلزن ملی در تاریخ فوتبال کامرون است. بهترین گلزن آفریقایی در تاریخ بارسلونا هم هست.

اتوئو در جام بیستم از قدیمی‌ترین گلزنان جام جهانی محسوب می‌شود. زیرا او در جام جهانی ۲۰۰۲ موفق شد دروازه عربستان را باز کند اما تیم‌شان با سرمربیگری وینفرد شفر آلمانی از راهیابی به دور بعد بازماند. در مسابقات مقدماتی جام جهانی ۲۰۰۶ چهار گل به ثمر رساند که برای صعود کامرون به جام جهانی کافی نبود.

در جام جهانی ۲۰۱۰ یک گل به هلند زد و یکی هم به دانمارک. اما در هر دو مسابقه باختند. آنها حتی مقابل ژاپن نیز شکست خوردند و با دو گل زده توسط اتوئو و بدون امتیاز در انتهای جدول قرار گرفتند. تیمی با سرمربیگری پل لگوئن فرانسوی که دغدغه برخی بازیکنانش قبل از شروع جام، چانه‌زنی بر سر میزان پاداش‌ها در صورت کسب برد بود. ساموئل اتوئو هم همبازی‌های خود را متهم کرده بود که عمداً پاس نمی‌دهند.

او بازوبند کاپیتانی تیمی را برعهده دارد که بزرگترین افتخارش حضور در جام جهانی ۱۹۹۰ است و شگفتی غلبه بر آرژانتین در افتتاحیه. تیمی که تا یک چهارم نهایی بالا آمد و در وقت اضافه به انگلستان باخت، اما پس از آن هرگز حتی از گروهش هم صعود نکرده.

آیا در جام بیستم، کامرون با ستارگانی که همگی در اروپا شاغل هستند، طلسم ۲۴ ساله صعود از گروه را خواهد شکست؟