میرسلیم و ناطق‌ نوری دیگر «نمی‌توانند» رئیس فدراسیون شوند

احمد ناطق نوری رئیس فدراسیون بوکس

در آئین نامه جدید شرایط احراز داوطلبین ریاست فدرسیون‌های ورزشی، حداکثر سن ۷۰ سال عنوان شده است.

این شرط سنی در صورتی که بند متمم استثنا یا «شرایط خاص» به آن اضافه نشود، مانع از تداوم ریاست برخی روسا خواهد شد.

وزارت ورزش و جوانان، آئین‌نامه را تصویب کرده و با توجه به اعمال محدودیت سنی، در حال حاضر چند رییس فدراسیون بالای ۷۰ سال دارند و از امکان نامزدی مجدد برخوردار نیستند.

طبق آئین‌نامه مصوب در اسفند سال گذشته، حداقل سن ۳۰ سال تمام و حداکثر ۷۰ سال عنوان شده.

دارا بودن حداقل مدرک کارشناسی ارشد یا معادل مورد تایید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز جزو شروط است.

نداشتن سوء پیشینه کیفری و محرومیت از حقوق اجتماعی بر اساس احکام قطعی مراجع قضایی، عدم اعتیاد به مواد مخدر و دارا بودن «سابقه قابل قبول مدیریت» از دیگر مفاد مندرج در آیین‌نامه است.

غیر از تمام موارد قید شده، بند آخر تاکید می‌کند نامزدها باید «تایید رسمی مراجع ذیربط» را نیز دریافت کنند.

هر کدام از مفاد یاد شده احتمالاً می‌تواند مانع از ادامه ریاست برخی از روسای فدراسیون‌ها شود اما شرط سنی، به طور مشخص بر پایان فعالیت سه رییس فدراسیون دلالت دارد.

سیدمصطفی میرسلیم متولد خرداد ۱۳۲۶ است و ماه گذشته از مرز ۷۰ سالگی گذشت.

او که امسال از نامزدهای خبرساز انتخابات ریاست جمهوری بود، سال ۱۳۹۲ برای سومین انتخابات متوالی به عنوان رئیس فدراسیون نجات غریق انتخاب شد.

آقای میرسلیم از سال ۱۳۶۸ بر مسند ریاست این فدراسیون تکیه زده است. مجمع انتخاباتی فدراسیون نجات غریق طبق اعلام خبرگزاری ایسنا باید امسال تشکیل شود.

در صورت رعایت آیین‌نامه و برگزاری انتخابات قانونمند، نجات غریق پس از ۲۸ سال رییس جدیدش را خواهد شناخت.

محمود مشحون دیگر رئیسی است که با ۷۶ سال سن، سکان‌دار فدراسیون بسکتبال است. مشحون دوره‌های مختلف عهده‌دار ریاست فدراسیون بسکتبال بوده.

او که با انتقاد کارشناسان بسکتبال از جمله برادرش کمال مشحون رییس سابق فدراسیون مواجه است، آخرین بار خرداد ۹۴ رئیس شد و دو سال دیگر دوران ریاستش به پایان می‌رسد.

احمد ناطق‌نوری ۸۰ ساله نزدیک به سه دهه است که بر فدراسیون بوکس حکومت می‌کند. این رشته‌ طی دوران ریاست ناطق نوری حتی موفق به کسب یک نشان برنز جهانی نشده است.

ناطق نوری آخرین بار سال ۹۳ رئیس فدراسیون شد و سال آینده دوره چهار ساله‌اش به اتمام می‌رسد تا بوکس ایران نیز با تغییر مدیر، وارد دوران تازه‌ای شود.

خبرگزاری ایسنا در گزارش خود پرسیده است: «آیا وزارت ورزش طبق آئین‌نامه مصوب عمل خواهد کرد یا بند و تبصره‌ای جدید صادر می‌شود؟»

این پرسش از آن رو جدی و مهم است که پیشتر هم در قانون منع دو شغله‌ها و بازنشستگان دولتی، بند و تبصره‌ها باعث شد برخی چهره‌ها به فعالیت‌شان در فدراسیون‌ها ادامه دهند.